Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 20:07 Der er 55 kommentarer og
1 løsning

VIGTIGT, HJÆLP MIG. PÅ FORHÅND MANGE TAK :)

Kære allesammen.

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp lige nu, for jeg kan ikke få adgang til mit skrivebord. Når jeg tænder min bærbar, kommer logoet from "sony" og derefter popper meddelelsen frem "Disk read error occured". Hvad skal jeg gøre for at fixe problemet? Bærbaren virkede fint indtil i dag..

Info om den:
Sony Vaio
Windows 7

Hvis i ønsker yderligere oplysninger, så spørg venligst.

Jeg håber på en løsning hurtigst muligt.. :)

Mvh
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 20:12 #1
Har du prøvet fra fejlsikret tilstand sidst kendte fungerende tilstand?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
24. juni 2012 - 20:34 #2
Hvis du har sat usb hukommelseskort i eller en dvd eller noget så prøv og tag det ud. det kan være computern prøver at boote fra det.

Ellers gå ind i BIOS og se om computeren overhovedet kan registere harddisken.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 20:46 #3
Hej venlige mennesker.

Jeg har intet usb eller dvd i. Jeg har prøvet fejlsikret tilstand, men den når jeg trykker på F9 (så vidt jeg husker er det knappen til fejlsikret tilstand), så kommer beskeden igen frem: "Read disk error occured, Press Ctrl + alt + delete to restart". Jeg har prøvet at restarte, men igen kommer samme besked frem.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS, for hvis det er F12 eller F10, så har jeg prøvet det. Samme besked kommer frem igen...

Så nogen der kender andre metoder til at reparere fejlen? Evt. nogen med kendskab til hardware.

Mvh
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 20:55 #4
Nu kender jeg ikke sony´s biostilgang men mon ikke det er F2. eller DEL.nogle er det ESC.der fortæller hvilke komandoer du har F11 - F12 er som regel Bootselect F8. fejlsikret.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 21:18 #5
Hej igen.

Mange tak for dit svar.

Jeg er kommet ind i BIOS ved at trykke på F2 :) Hvad skal jeg så derefter?

For jeg en del valgmuligheder:
Main: Information om BIOS version osv.

Advanced:
- Intel (R) Virtualization Technology [Disabled]
- CPU C3/C6 Supprot [Enabled]

Security: Ja det er password til adgang af computeren osv.

Boot:
-> Boot Configuration:
- External Device Boot [Disabled]
- Network Boot [Disabled]

-> Boot Priority:
- Select 1st [Internal optical disc drive]
- Select 2nd [Internal hard disk drive]
- Select 3rd [External device]

Exit:
- Exit setup
- Get default values
- Discard changes
- Save changes
- Shutdown

Kan du hjælpe mig med det kære venlige menneske? :-)

Mvh
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 21:30 #6
Der hvor der står Boot Priority:skal du sætte
Select 1st.Internal hard disk drive. men hvis der ikke er nogen disk i CD/DVD drevet burde den selv finde harddisken som i dit tilfælde står som nr.2boot.
ellers prøv F11 eller F12!
http://img705.imageshack.us/img705/4505/opstart.png
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 21:37 #7
Jeg har ingen disk i.

I Sony er det F11, der er adgang til Boot. Jeg prøvede det, men så blinker Vaio logoet og starter forfra og så kommer samme besked igen frem: "Read disk ..."

Hvad skal jeg gøre? :(
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 21:45 #8
Prøv at sætte en CD/DVD disk i og se om den fra F11 vil boote fra den hvis ja er det sikkert din Harddisk.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 21:46 #9
Altså at min harddisk er ødelagt?
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 21:50 #10
Jeg har prøvet at indsætte en CD og trykke F11, men den botter ikke. I stedet kommer samme besked from igen: "Read disk ..."

???
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 21:55 #11
Forhåbentlig har du efter du har valgt F11 kørt pilen ned på det optiske drev?
Prøv også i EXIT at trykke på Get default values derefter Save changes og tryk så på F10 sig ja til at gemme
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 21:59 #12
Tak for din tålmodighed med mig :)

- jeg har prøvet i Exit at vælge "Get default values derefter Save changes".

Jeg er dog ikke helt med, hvad du mener med kørt pilen ned på de optiske drev?
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 22:01 #13
Altså selv når jeg trykker F11, så kommer samme besked "Read disk..." Det eneste jeg kan komme ind på er F2 - Bios.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 22:05 #14
Se på #6 på billedet er det det øverste drev men det kan jo være det er længere nede så kører du med piletasten ned til det og trykker på ok/entertasten og ser om den starter fra CD det skal selvfølgelig være en bootbar CD!
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 22:09 #15
Okay. Hvordan ved jeg om en CD er bootbar?
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 22:14 #16
Det kan du se hvis du sætter den i den maskine du skriver fra og den så kommer op med en installations mulighed det skal helst være din Win7 DVD!
http://img839.imageshack.us/img839/3476/reparationw7.png
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 22:17 #17
Jeg har desværre ingen Win7 DVD, da den var allerede installeret da jeg købte den, ligesom andre computer.

Men jeg har en Microsoft Office CD, vil det passe?  for tænker at den også indeholder en installationsmulighed..

På forhånd mange tak
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 22:27 #18
Hvis den er preinstalleret må du ved hjælp af en tastekombination kunne køre en recovery til fabrikinstilling men så skal du nok kigge i din manual!på nogle er det alt+F10
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 22:40 #19
Jeg kan ikke køre recovery. :s

andre muligheder kære ven?
Avatar billede Flexbb Nybegynder
24. juni 2012 - 22:52 #20
Hvis jeg blot ønsker at backup mine ting, før jeg sender den til reparation, kan jeg godt det? eller er det også umuligt? :/
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juni 2012 - 23:12 #21
Ja hvis du tager Harddisken ud og sætter den som slave i en anden PC. og kun hvis den ikke er defekt!
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
25. juni 2012 - 00:47 #22
I din BIOS bør der være et sted hvor du kan se om harddisken er registeret af BIOS.

Lad os sige du har en samsung harddisk så ville der stå det og hvor mange GB den er på og sådan.

Du kan også prøve og åbne computeren og tage harddisken ud og sætte den rigtigt i igen.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
25. juni 2012 - 13:05 #23
Til Poko1: Hvordan piller jeg en harddisk ud fra en bærbar? Og hvordan sætter jeg den som slave i en anden bærbar? :-)

Til Scootergrisen: Når jeg går ind i BIOS, så står der følgende;
- Bios version:
- EC version:
- Me versio:

- Machine name: ...
- Serial number: ...
- UUID: ...

- System memory: 4096 MB
-  Hard disk drive: 320 GB

- System date: ...
- System time: ...

Hvad kan jeg bruge oplysningerne til? :)

På forhånd mange tak til begge venlige mennesker :)
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
25. juni 2012 - 14:01 #24
Ok men så har den nok registreret harddisk siden BIOS skriver 320 GB.

Så er der vel fejl på disken eller også er der et program som har overskrevet boot området på harddisken så den ikke ved hvordan den skal boote.

Prøv og sæt harddisken i en anden computer som virker som sekundær harddisk også kan du se om du overhovedet kan komme ind på harddisken der og hvis du kan så udfør en fuld disk scanning for at se om der er fejl.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
25. juni 2012 - 14:46 #25
Mange tak for dit svar.

Hvordan kan jeg sætte harddisken ind i en anden computer (skal det være en pc eller bærbar??) som sekundær harddisk??

På forhånd tak.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. juni 2012 - 18:36 #26
her lidt om hvordan du tager en harddisk ud men det kommer også an på hvilen model!
http://www.fonerbooks.com/laptop_9.htm
Du kan ikke umiddelbart sætte den i en anden bærbar med mindre der er plads til en ekstra HD!  derimod er det lettere at placere den i en normal PC. der kan også bruges en adapter.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
25. juni 2012 - 20:16 #27
Jeg har selv prøvet mig frem, og var i stand til at tage den ud. Men kan du forklare mig, hvordan jeg kan placere den i en normal pc samt hvordan jeg ellers kan bruge en adapter??

Mange tak
Avatar billede Flexbb Nybegynder
25. juni 2012 - 21:41 #28
Hej igen.

Jeg har nu læst mig mere frem til hvordan man sætter en harddisk som sekundær (også kaldet slave) til en pc. Men da jeg ingen stationær PC har, kan jeg desværre ikke gøre det.

Men jeg vil høre om du kunne hjælpe mig med hvor jeg finder den billigste adapter til min harddisk. Det er en hitachi harddisk på 320 GB. Jeg vil mene, at det er en 2,5".

Håber du kan hjælpe og på forhånd mange tak.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
26. juni 2012 - 02:19 #29
Var det noget med du ikke havde windows recovery dvden ?
Ellers kan du prøve og ringe til computer producenten og høre om de ikke kan sende dig sådan en skive.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
26. juni 2012 - 16:17 #30
Jeg har anskaffet min Windows 7 DVD. Jeg har prøvet følgende:
- memory diagnostic problems, men den fandt intet.
- jeg prøvede commando prompt (cp) og skrev chkdsk c:, men cp sagde bare, at sådan noget fandtes ikke..
- nu prøver jeg repair computer, men den er ikke færdig endnu, selvom jeg har kørt den i lang tid nu :O

Så er der nogen, der kan hjælpe mig med hvordan jeg fixer problemet, nu hvor jeg har windows 7 DVD??

taaak :)
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
26. juni 2012 - 22:03 #31
Du kan måske skrive MBR igen ved at starte en kommandoprompt og skrive "fdisk /mbr".

Jeg aner ikke om det kan slette din harddisk eller hvad så hvis den sletter alt og alle dine data er gået tabt og din computer sprænger i luften og dit hus brænder ned så lad være med at give mig skylden.

Men jeg tror problemet er at MBR (Master Boot Record) er fuckede op som er det sted på harddisken som har data om hvordan der skal bootes og jeg tror så det kan skrive igen med "fdisk /mbr" kommandoen.

Men hvis du har noget data som du vil gemme så er det jo nok en god ide og kopier dem ud fra harddisken før du går videre.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
26. juni 2012 - 23:15 #32
Hej.

Tak for advarslen... ;)

Problemet når jeg åbner Commando prompt i safe mode, når jeg har Win 7 DVD indsat er, at der står følgende: X:\Sources i CP, hvilket er underligt, da det ikke er i overensstemmelse med, når jeg åbner CP fra skrivebordet, hvor der plejer at stå følgende: C:\users\administrator

Så jeg vil høre om du kunne hjælpe mig med, hvordan jeg så laver en chek disk og evt. fixer problemet? :)

tak.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
27. juni 2012 - 01:49 #33
Hvorfor er X:\Sources underligt ? Du har jo startet cmd.exe programmet fra DVDen og ikke harddisken.

Du kan skifte til harddisken ved at skrive :
C:

Hvis du ikke kender til DOS/kommandoprompt kan du læse om det på nettet.

Der er kommandoer som :
dir
cd mappenavn

Som du kan bruge til at se filer og skifte mapper.

Prøv og se om du kan finde fdisk programmet.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 00:36 #34
Problemet blev ikke løst, men læg et svar, så kan indlægget blive lukket!
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
30. juni 2012 - 02:23 #35
Kan du ikke give lidt mere info om hvad du gjorde og hvad der skete/ikke skete ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. juni 2012 - 09:38 #36
Har jeg forstået rigtigt at du kan komme ind i Fejlsikret tilstand?? og at du har kunnet starte fra DVD/CD Drevet? Hvis ja så har du ikke mistet filtabel eller lignend og så kan du reparere Styresystemet!
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 13:27 #37
Problemet er således, at jeg en slog ned på min bærbar, da jeg var i dårlig humør..

1. Fra den dag virkede computeren ikke, den gik i stå. Derfor slukkede jeg den, men da jeg tændte den, kom meddelesen frem "A disk read error occured, press ctrl + alt + delete to restart", og det gjorde jeg. Men det virkede heller ikke. Og jeg kunne ikke tilgå fejlsikret tilstand eller recovery.

2. Så prøvede jeg med en Win 7 DVD, og prøvede at reparere Windows, og jeg prøvede memory diagnostics. Men intet af det virkede.

3. Jeg købte derefter en adapter for at prøve at overføre dataene. Jeg kunne ikke komme ind på harddiskens indhold. Den sagde at harddisken ikke kan komme i brug, uden at jeg først formatere den. Jeg lavede så en checkdisk på den, men det hjalp heller ikke.

4. Efter så mange forsøg med så mange muligheder, valgte jeg selv at skille harddisken ad helt til den lille CD. Jeg var nemlig sikker på, at der var en ridse på denne lille CD, da jeg kunne høre harddisk sige mærkelige lyde. Så jeg pillede den, og der så jeg at der var INTET galt med CD - ingen ridser. Jeg pudsede den lidt, og lagde den tilbage.

5. Men da jeg så sætte harddisken tilbage i bærbaren, og tændte den, så sagde den "Operating System not found". Jeg gik ind i BIOS for at se om den kunne finde harddisken, og det kunne den ikke. Ved harddisken str. sagde den None (istedet for 320 GB, som den har gjort tidligere).

- Så problemet er, at jeg ikke har kunnet håndtere harddisken. Men da jeg åbnede den, kunne jeg se, at der var noget galt med følgende: http://tinypic.com/view.php?pic=1239v8x&s=6

- Det er markeret med rød, men er der nogen der ved, hvad dimsen hedder?? (*)

- Nogen der ved om denne dims kan udskiftes? (**)

- Hvis jeg sender den til den forsikring jeg har, vil den blive repareret? (***)

- Ved i om forsikringen kan genskaffe dataene, eller er det ikke deres ansvar? (****)

på forhånd tak.

Mvh
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. juni 2012 - 13:39 #38
Der er ikke nogen i hele verden der kan hjælpe dig mere!!!
det er dog det dummeste jeg har hørt i mange år!
dem der eventuelt kunne have reddet dine data åbner en harddisk i komplet støvfrit miljø og under undertryk i lokalet.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 14:23 #39
Okay tak for svaret, men chill lige!! :)

- Kunne du svare mig på de andre spørgsmål??
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. juni 2012 - 14:34 #40
Til de andre spørgsmål den arm du har markeret så er det pickuppen der svæver i en microskopisk afstand over skiven den læser de data 1 & 0 der magnetisk er lagret og nej når den er åbnet er der kun Særlige firmaer der kan genskabe data og så er vi oppe i 10.000-20.000 kroners klassen.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 15:12 #41
Okay tak igen :)

Når jeg sender min bærbar til reparation, vil forsikringen så dække at man har åbnet harddisken? ..
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. juni 2012 - 15:20 #42
Jeg vil undlade at besvare det sidste hvad du vil gøre er jo op til din samvittighed:-))
vi må ikke ifølge reglerne ikke opfordre til noget der tenderer ulovligheder.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 16:05 #43
Okay, jeg kan godt forstå ifølge reglerne. Men kan du så skrive over e-mail, skype eller lignende.. For jeg kan se, at du har meget stor erfaring indenfor området og derfor ville jeg utrolig godt bede om din hjælp.. :)
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
30. juni 2012 - 18:20 #44
Den du har markeret på billedet er en arm hvor der sidder læse/skirivehoveder yderst på spidserne.
Der er flere arme.

Du har åbenbart bøjet den øverste arm der hvor du har slået på computeren.

Du kan prøve og bøje armen ned til hvor den var før så den er lige ligesom før. Du kan se på de andre arme hvordan det skal være og læg mærke til spidsen af armen hvor læse/skrivehovedet sidder det er vigtigt at den får samme afstand fra disken som de andre hoveder.

Og det er ikke en CD der er i harddisken.

Hvis hovedet ikke er langt nok nede til at læse skiven så er det sikkert derfor du kan høre den hopper fra og tilbage.
Det er armen der laver den lyd når den bevæger sig ind og ud, det går meget hurtigt.

Hvis du har makro kamera kan du tage nogen billeder jeg vil da gerne se hvad du har lavet.

Jeg kender ikke din forsikring men er det ikke nærmest standard at den ikke dækker hvis man slå på tingene med vilje ?

Og hvis det ikke virker at bøje armen på plads og du virkelig gerne vil have de data som er på så kunne du prøve og købe en identisk harddisk og sætte armen fra den nye over i den gamle og se om det virker.

Der sidder nogen meget kraftige magneter som du skal passe på med ik at du får bøjet nogen flere ting.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 19:45 #45
Ja, det er fuldstændig rigtigt. Det er de skrivehovederne, og de er bøjet. Men jeg tør ikke længere selv at gøre noget ved det, derfor søger jeg en, der har erfaring. Men du lyder til at have erfaring med tingene, er det sådan at du kan hjælpe mig med den personligt? :)

Det ville være enormt rart!! :)
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
30. juni 2012 - 19:52 #46
Prøv og tag nogen billeder tæt på med fokus så kan vi se hvor slemt det er.
30. juni 2012 - 20:26 #47
Det projekt kan du godt glemme!!!

Den der Hardisk 'arm's placering er med myggehårs nøjagtighed - samt et hvert støvkorn, som der er i alm. luft virker som en mursten på en motorvej ...
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. juni 2012 - 20:37 #48
Det er jo håbløst at prøve på at forklare.
se også http://www.eksperten.dk/spm/965351#reply_7959184
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 21:03 #49
lukker indlægget.

læg svar!! :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. juni 2012 - 21:11 #50
læg selv et svar og luk jeg samler ikke
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
30. juni 2012 - 22:35 #51
Hvis det var min harddisk ville jeg prøve at gøre det alligevel.
Biler kan også overkomme og ramme en mursten på vejen.
Men låget skal være på mens harddisken køre.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 22:51 #52
lukker..

Scootergrisen? Kan du lige hurtigt forklare mig, hvad det er du mener? jeg skal have låget på, mens harddisk køre.. men hvad er det vi snakker om her?? :))
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
30. juni 2012 - 23:18 #53
#52 > Det bare inden du sætter strøm på harddisken igen så skal låget være skruet på.

Jeg tror måske hvis man havde en harddisker der virker fint og man tager låget af så tror jeg godt den kunne finde på ikke at virke bare fordi man tager låget af. Det har jeg vist læst.

Det noget med at læse/skrive hovedet skal svæve over skiverne med en lille lag luft under også bliver det sikkert ændre hvis man ikke har låget på.
Avatar billede Flexbb Nybegynder
30. juni 2012 - 23:21 #54
Tak for dit svar. Jeg regner med at sende den ind til en tekniker, der laver gratis analyser. Så finder jeg ud af, hvad problemet er.. :)

Tak til alle, der har kommet med forslag og input!! :)

Forsat god lørdag aften.. ;)
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
01. juli 2012 - 01:33 #55
Gratis ligefrem.
Ja så bliver det jo ikke billigere.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. juli 2012 - 02:46 #56
Gratis ja, men resultatet er at harddisken bliver mere ødelagt af det og dataene bliver endnu sværere at få ud.
Det første en sådanne person nemlig vil gøre er at prøve at sætte den til og rive dataene ud på den lette måde, men da harddisken har været åbnet nu vil effekten i stedet være at støvkorn bliver smidt rundt og rammer de forskellige læsehoveder, som så ridser diskene endnu mere.

Disken skal til eksperter, hvor den åbnes i et cleanroom og en rengøring kan finde sted.
Herefter kan de så gå igang med selve genskabelsen af data.
Det bliver ikke billigt, specielt ikke efter at den har været åbnet.