Avatar billede fuldstop Nybegynder
23. juni 2012 - 18:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

DateTime.ParseExact til database - ASP.NET (VB) - Access (mdb)

Jeg prøver at skrive nedenstående dato fra en form ind i en access database.

Når f.eks jeg skriver Response.Write (Request.Form("Opgaver_Kalender") , skrives datoen som følgende 11-06-2012 (dd-MM-yyyy)

Når jeg skriver den ind i databasen med nedenstående, får jeg følgende dato: 06-11-2012 (MM-dd-yyyy)

strSQL = "Insert into Tabel1 (dato) values('" & DateTime.ParseExact(Request.Form("Opgaver_Kalender"), "dd-MM-yyyy", Nothing) & "')"

Hvordan f&/%&/(#¤ får jeg den til at skrive det danske format i databasen? Synes snart jeg har prøvet alt, f.eks DateTime.ParseExact og Convert.ToDateTime, men lige lidt hjælper det.

Har Culture="da-DK" UICulture="da" i Page directive. Dog skal det nævnes at serveren (iis) som jeg har .aspx og database filen på er med en-GB dato format, altså MM-dd-yyyy (må desværre ikke ændre dette :)).
Avatar billede fuldstop Nybegynder
23. juni 2012 - 18:42 #1
Vil gerne have noget der virker cross platform, kan godt få det til at virke vis det laves sådan DateTime.ParseExact(Request.Form("Opgaver_Kalender"), "MM-dd-yyyy", Nothing)

men flytter jeg ferefter aspx filen over på en anden server med dansk setup, laves det forkert igen :(
Avatar billede fuldstop Nybegynder
23. juni 2012 - 20:48 #2
undskyld, men kort datoformat på serveren er ikke en-Gb, men dags dato skrives 6/23/2012
Avatar billede fuldstop Nybegynder
23. juni 2012 - 22:03 #3
Må lige prøve at se om databasen har det bedre med iso formatet, yyyy-MM-dd, i morgen (tilbage på arbejdet :))
Avatar billede neoman Novice
23. juni 2012 - 22:29 #4
Access SQL skal have det serveret på US-facon (eller på en entydig måde) uanset hvilket locale da har sat. Så "6/11/2012" vil af Access SQL altid blive opfattet som 11. juni. "11 JUN 2012" virker også, såvel som "2012-06-11"

Din  SQL fejler, fordi i SQL'en har du en implicit conversion til string fra DateTime, og denne kører efter din culture, og så er du tilbage ved udgangspunktet.

Se her:http://bytes.com/topic/asp-net/answers/567559-datetime-parseexact-method
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2012 - 23:30 #5
Brug parameters saa behoever du ikke taenke paa format !
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. juni 2012 - 09:08 #6
Har vist misforstået konceptetet omkring DateTime.ParseExact.

Bruger - Convert.ToDateTime(Request.Form("Opgaver_Kalender")).ToString("yyyy-MM-dd") - hvilket virker efter hensigten.

Men mener dog at man skal passe på med dd-MMM-yyyy, da den fejler i maj og okt måned, sikkert pga. at det engelske format er may og oct i disse to måneder.
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. juni 2012 - 09:37 #7
Så kan access også forstå dd-MMM-yyyy, hvis jeg ændrer kulturen til en_GB ("maj og okt" bliver dermed til "may og oct".

Convert.ToDateTime(Request.Form("Opgaver_Kalender")).ToString("dd-MMM-yyyy", New System.globalization.CultureInfo("en-GB"))

Så er det så småt begyndt af gå en smule op for mig :)

Tak for hjælpen, smider du lige et svar!
Avatar billede fuldstop Nybegynder
22. august 2012 - 11:51 #8
Lukket...