Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 17:40 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Geninstallering af Windows 7

Vil have tømt min computer og smidt en ren Windows 7 på. Jeg har licenskoden, men hvor får man en ISO fil? Kan den hentes på Microsofts hjemmeside?

Hvordan foregår selve formatteringen? Skal jeg bare boote på CD/USB og så er det lige ud af landevejen? Eller skal man formattere partitionen først? Hvad med mine andre partitioner? Forbliver de uændret?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2012 - 17:49 #1
er der en recovery-partition på maskinen? så er det bare at få den startet.
Men tag for din egen skyld en backup af de andre partitioner før du går i gang - nogle recovery'er sletter partitioner mens andre bevarer disse.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 17:58 #2
Hvis jeg har en er den i hvert fald skjult. Kan de ikke godt det? Hvordan ser jeg om jeg har ?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2012 - 18:15 #3
har du selv lagt win7 på, eller er den medfødt? Hvis medfødt, så tjek manualen - der står typisk noget om at gendanne til fabriksindstillinger.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 18:35 #4
Tak for svaret. Acer-computere har programmet Acer eRecovery Management som kan gendanne på forskellige måder. Jeg vælger bare den hvor alt data på c (dermed burde de andre partitioner "overleve". Hvis de ikke skulle gøre det, må jeg bare installere Windows 8 igen) slettes, selvom jeg måske hellere ville have installeret fra en "ren" CD/USB, så jeg undgår alle de crap-programmer.

Takker for svaret. Du lægger bare et Svar.
Avatar billede Hans Mester
23. juni 2012 - 19:08 #5
Mener du seriøst, at de der medfølgende spil, hvor man skal sælge pizzaer mv., er crap?
Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 19:14 #6
Blandt ja.. Især fordi man (hvis man vil spille dem) kun kan spille en time... Acer får penge for at lægge spillene på maskinerne og udviklerne for penge for at folk køber dem.. Win win.. Hader det!
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2012 - 19:16 #7
Du kan jo prøve at låne en DVD. Den skal bare være magen til. det vil f.eks. sige har du Home skal også låne home, og så kan du jo  kopiere den. Hvis du selv har lavet partitionerne kan du, som claes57 skriver, risikere at miste dem. Så gem vigtige data. Under windows 7 kan du altid lave nye partitioner i Diskhåndtering.
Men jeg tror også man kan downloade en Iso fra Microsoft og selv brænde en DVD.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 19:18 #8
Tror ikke lige jeg kender nogen der ligger inde med en Windows 7 CD... Desværre.

Hvor kan man downloade? Kan ikke finde det.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2012 - 19:19 #9
Hvad med denne her? The PC Decrapifier
http://www.pcdecrapifier.com/download
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2012 - 19:29 #10
Jeg kan heller ikke lige finde det på google. Det der er, er på fremmedsprog og uofficielt.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 19:42 #11
Jeg vil lede efter en ISO fil eller en CD. Ellers må jeg bruge eRecovery. Smid Svar!
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2012 - 19:48 #12
Måske klares det med The PC Decrapifier? #9 Jeg har ikke selv prøvet da jeg har DVD - Win7 pro Iso engelsk, uofficelt fra nettet.
Ingen point til mig tak, samler ikke:)
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2012 - 19:59 #13
jeg har kun mulighed for at lave en iso af opgraderingsversionen af home premium - og den kræver, at der ligger et ældre win-system på disken i forvejen, så det er ikke lige en 100% ren vej frem.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2012 - 21:04 #14
#13 Du har muligvis ret, men før i tiden kunne man boote op på en XP opgradering og få en fuld installation. Men det er måske anderledes med win7?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2012 - 21:13 #15
min kan stadig boote på en xp, og opgradere - fordi jeg har en opgraderings-version. Men min kan så ikke lave en ren installation - den SKAL boote på en tidligere win for at aktivere installationen.
Der er andre versioner der kan installere direkte på en tom disk - dem har jeg så bare ikke en iso af.
Så den version, pstidsen skal have er afhængig af, hvilken licens og hvordan der er kommet win7 på maskinen.
Men Acers eRecovery og efterfølgende Decrapifier er vejen frem (stadig efter en total backup af alle partitioner - just in case).
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2012 - 21:23 #16
Nå ok! Ja en Recovery fra computerens Eisa partition, efterfulgt af Decrapter, er vel egentlig det nemmeste når man ikke kan låne en DVD. Og så kan pstidsen jo lave et Image af den færdige partition, til en anden gang.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 21:47 #17
Kan man ikke bare manuelt afinstallere diverse programmer? Hvad kan det program af smarte ting?

Ja regner også med at lave et image af ny Windows, men ville det ikke være smart at installere opdateringer+vigtige programmer, så når jeg geninstallerer Windows næste gang, så jeg nærmest har en brugerdefineret Windows ISO.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2012 - 22:00 #18
Jo du kan sagtens afinstallere manuelt. Det vil sige lad Revo uninstaller gøre det. så det hele bliver fjernet.http://download.cnet.com/Revo-Uninstaller/3000-2096_4-10687648.html
Angående et Image. Jo du bør bestem installere servicepack og updates før du laver et Image. Husk at gemme det på en anden partition end windows, og også, hvis du har mulighed for det, lægge en kopi på et andet medie. Og husk med det samme at lave en Recovery USB/CD. Et image er langt hurtigere at arbejde med end en windows DVD.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 22:13 #19
Skal jeg også installere standardprogrammer inden jeg laver image?

Hvad kan det der decrap program??
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2012 - 22:25 #20
Det kan du udmærket, for så ligger de i Reg. data basen. Men læg store programmer på en anden partition end C, for ellers for du et kæmpe Image som det tager lang tid at gendanne. Det er også¨bedst at C-drevet ikke er større en 40-50GB fordi det tager længere tid at at køre Virus scanner på og længere tid at defragmentere. Man kan jo og så lave et Image af en anden partition. Jeg har et Image af C-drevet og et andet af E-drevet, også som backup - livrem og seler.

Decrap, tja jeg har ikke selv prøvet det, men som navnet lyder fjerner det crap d.dvs. alt det ragelse og prøveversioner som følger med computeren. Acer går også for at være den værste i den retning.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juni 2012 - 22:32 #21
Acer går også for at være den værste i den retning.
Det er nok en af grundene til deres billige produkter :D

Claes smid et Svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juni 2012 - 11:23 #23
bare hold mig ude af point...
Avatar billede pstidsen Novice
24. juni 2012 - 11:49 #24
Synes I begge (Claes og 220661) skal have points.

Tillykke med i forgårs ;-)
Avatar billede pstidsen Novice
24. juni 2012 - 11:57 #25
Der bliver da ingen problemer med at få Windows på dansk, vel?

Fremgangsmåden herefter er bare at boote på ISO filen og så bliver partitionen formatteret og ny Windows installeret. Korrekt??
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2012 - 12:30 #26
Tak for det pstidsen.
Normalt er det jo kun de "dyreste" versioner man kan hente sprogpakke til, men jeg synes jeg har set et link til hvordan det gøres i de andre versioner. Kan bare ikke huske hvilket det var.
Og jeg er ikke 100 % sikker på om de downloads er til retail eller oem versioner.
Skal ikke have point her.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2012 - 12:33 #27
Gad vide om det var her??
http://www.froggie.sk/download.html
Avatar billede pstidsen Novice
24. juni 2012 - 12:47 #28
Men når man installerer Windows, vælger man så ikke sprog?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2012 - 12:52 #29
Normalt jo, men som jeg husker det er disse er engelske .iso filer.
Avatar billede pstidsen Novice
24. juni 2012 - 13:03 #30
Ringer lige til Microsoft i morgen og hører...
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2012 - 14:50 #31
Man kan kun vælge sprog med Windows 7 Ultimate. De windows som ligger på en computer (eller DVD), købt i danmark er  normalt på dansk. Men det Crap du ikke vil have, kunne du have fjernet for længst, hvis du havde installeret den windows som ligger på computeren. Med andre ord; for at spare dig for lidt besvær, gør du dig en masse besvær. *G*
Avatar billede pstidsen Novice
24. juni 2012 - 15:06 #32
Hmmm ja.. Du har faktisk ret - borset fra det ikke var planen at jeg ville geninstallere lige NU - skal først lige have overstået eksamener.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2012 - 15:13 #33
Nå ja, det var heller ikke for at blande mig i det, fandt bare at forholdet mellem indsats og udbytte var morsomt:)
Avatar billede pstidsen Novice
24. juni 2012 - 15:54 #34
Er der virkelig ingen der vil have points??????
Avatar billede pstidsen Novice
26. juni 2012 - 20:20 #35
Er der nogen der har en løsning på dette? http://cl.ly/1z3K2S0x1v0V1s1O0U0K/Image%202012-06-26%20at%208.19.22%20PM.png Hvordan bruger jeg eRecovery til gendannelse?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2012 - 12:00 #36
Har ikke brugt denne funktion desværre
Avatar billede pstidsen Novice
27. juni 2012 - 12:04 #37
Jeg har ringet til Microsoft, men da det var OEM skulle jeg ringe til producenten. Så ringede jeg til Acer, men der sagde telefonsvareren at jeg skulle ringe til Elgiganten. Det gjorde jeg så, men de kunne ikke rigtig gøre noget, men vi fandt sammen ud af at problemet skyldtes at jeg ved en reperation fik skiftet HDD og på den var der ikke nogen recovery partition. Jeg skulle så ringe til Acer og "lyve" overfor telefonsvareren så jeg kom igennem til en supporter. Han kunne sende mig en cd, men det ville koste 400! Han sagde så at jeg skulle gå ud i Elgiganten og få dem til at give mig en CD eller skifte min HDD. Sidstnævnte ville da være rart... ;-)