Avatar billede tiger_dk Mester
23. juni 2012 - 12:27 Der er 58 kommentarer og
1 løsning

Vildtkamera !

Hej

Jeg er lidt på jagt efter et vildtkamera, til at sætte op i vores skov, det kunne altså været lidt sjovt at se hvad der er af dyr i skoven, når man ikke lige selv er til stede. Men det er så lige hvad det skal være, prisen på sådan et må helst ikke overskride de 2000,- , hvis - går det vel nok !

Jeg har set nogle her http://www.vildtkamera.dk/forsiden.php# hvor der er en masse kameraer, men det er bare lige hvorfor et det skal være !

Jeg kunne virkelig også godt tænke mig et solcelleanlæg, så jeg ikke skal være afhængig af udskiftning af batterier hele tiden, det var et her http://www.vildtkamera.dk/viewpage.php?page_id=46

Hvad er jeres erfaringer på det her område, forslag høres gerne og høje point udgives !

Mvh
tiger_dk
Avatar billede vejmand Juniormester
23. juni 2012 - 14:33 #1
Jeg har selv et Spypoint, som jeg er meget tilfreds med: http://dangate.dk/default.asp?Action=Details&Item=368

Som ekstra udstyr har jeg købt batteri og oplader: http://www.dangate.dk/default.asp?Action=Details&Item=418

Og et 32GB hukommelseskort (Overkill, den får jeg aldrig fyldt.) http://www.dangate.dk/default.asp?Action=Details&Item=358

Solcelle har jeg desværre ingen erfaring med.....
Avatar billede tiger_dk Mester
23. juni 2012 - 16:42 #2
Meget interresant kamera og meget fine nat billeder/nat optagelser, jeg har se youtube videoerne på det første link ! Det var en mulighed !
Avatar billede vejmand Juniormester
23. juni 2012 - 17:13 #3
Her er et link til mine egne optagelser (jeg har kun video-optagelser) https://picasaweb.google.com/olevejmand/Video#
Avatar billede tiger_dk Mester
23. juni 2012 - 17:34 #4
nu kan jeg se du har en video med en mår. Her forleden dag, var ude og en gå en tur i vores skov med vores hund. Lige som da jeg skulle til gå igennem et sving på en skovvej, så jeg ud af øjenkrogen, hvad jeg tror var en mår, jeg er lidt usikker hvad slags mår det var eller om det var en mår i det hele taget, en mårhund var det hverfalde ikke, pga. halen (den har en meget lille hale). Men når jeg beskriver den, har du måske et bedre forslag. Dyret var helt brund med en lang busket hale, jeg vil nok skylde på den var nok ca. 50 cm fra hale til hovede, men det er kun ca. da den var meget hurtig væk igen. Hunden nåede ikke at se den. Da vi kom til det sted hvor jeg så den løb ind græsset, gik min hund nærmest hel amok, da den var kommet på sporet af den, godt jeg havde den i snor, eller havde jeg ikke set den resten af aften !

Det var ved ca. 18:00 tiden at jeg så den, der var hel stille vejr !
Avatar billede vejmand Juniormester
23. juni 2012 - 17:53 #5
Jeg tror også det var en mår ud fra din beskrivelse. Jeg har en udstoppet skovmår, den er ca. 60 cm. lang.
Avatar billede tiger_dk Mester
24. juni 2012 - 13:54 #6
nu ved så jeg, så ikke hvilket landsdel du kommer fra. Mig selv, kommer fra Vensyssel, men når jeg ser i en bog omkring pattedyr, står der om skovmåren - at den er sjælden i DK, men at den mangler i Vensyssel, nu skal det så siges den her bog, hvor jeg har fudnet den i, er fra 1993, så kan været sket meget på 19 år !
Avatar billede tiger_dk Mester
24. juni 2012 - 14:48 #7
det kamera du har er det et Spypoint IR-6 eller 7 ?
Avatar billede vejmand Juniormester
24. juni 2012 - 15:20 #8
Mit er et Spypoint IR-6, den er ca. 1½ år gammelt, da var IR-7 ikke kommet endnu.

M.h.t. skovmåren, den er i fremgang, men stadig rimelig sjælden.
Det er nok en husmår du har set, (ca. samme størrelse), den er meget udbredt.  :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
24. juni 2012 - 15:28 #9
det tror jeg også det var, for i nat omkring en kl. 04:00 stykker, hørte min far lige pludselig en skraslen uden for hans vindue, og så faktisk en husmår der ved at forsøge at komme ind på vores loft. Han fik den så skræmt væk, så den tog flugten over taget og ned i et træ !

Så vi har kontakte vores jærger, der så vil komme med en fælde !
Avatar billede tiger_dk Mester
24. juni 2012 - 16:03 #10
Hvor langtid holder batterierne på en opladning, hvor tit skifter du dem ?
Avatar billede vejmand Juniormester
24. juni 2012 - 16:21 #11
Jeg skifter normalt hukommelseskortet en gang om ugen.

Jeg har ikke prøvet at køre batteriet tør. Jeg har købt et ekstra batteri, så jeg skifter batteriet ca. hver anden eller tredie uge.
Når kameraet sidder ved en fodertønde, har jeg ca. 30 til 50 klip a 1½ minut på en uge.
Det afhænger også meget af temperaturen, hvor meget strøm der bruges. Og om det er nat, så tager det ekstra strøm.

Hvis du kun vil tage billeder, tror jeg den holder meget lang tid.....
Avatar billede tiger_dk Mester
24. juni 2012 - 20:00 #12
på denne http://www.spypoint.com/EN/technical-support/update.php side er software opdateringer til spypoint kameraet, hvis du ikke var klar over det !
Avatar billede vejmand Juniormester
24. juni 2012 - 20:06 #13
Jo tak, det har jeg set. Har dog ikke opdateret, men måske jeg skulle se på det engang ved lejlighed.  :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
25. juni 2012 - 23:41 #14
Da du fik i kameraet i sin tid, var der sådan en spænderem med, hvor man har mulighed for at sætte det op i et træ !
Avatar billede vejmand Juniormester
26. juni 2012 - 03:08 #15
Ja, den er med.....
Avatar billede tiger_dk Mester
27. juni 2012 - 21:44 #16
jeg har besluttet mig få, at få fat i sådan et Spypoint IR-7 vildtkamera + Lithium batteri og lader til spypoint vildtkamera. Mht. til SD kort, så har sådan en mikro SD adaptor, så jeg finder et micro SD kort et sted, til billige penge.

Nu kan jeg se at de på siden med batteriet og laderen, skriver "...Der kan købes ekstra lithium batteri, så man kan skifte batterier uden kameraet sættes ud af drift mens batteriet skal oplades."

jeg kan ikke finde nogen steder på siden, hvor man bare kan købe et lithium batteri, som også kan sættes i opladeren, for det kan jo ikke passe at man skal købe sådan et sæt igen med lader osv. få at fået et ekstra batteri !

Læg et svar som tak for hjælp !
Avatar billede vejmand Juniormester
27. juni 2012 - 22:28 #17
Hmmm, ja, det kan jeg godt se nu.
Da jeg købte min, var der et link til batteri uden oplader. Måske der ikke rigtig har været noget salg af bare batteri?
Ellers ved jeg ikke hvorfor det ikke findes længere.....

Jeg ser også nu, at under Batteri/lader står: Passer til spypoint vildtkamera IR-6, IR-8 og PRO-X

Altså er IR-7 ikke nævnt, ved ikke lige hvad det betyder.

Synes du skal kontakte forhandleren, inden du køber, bare for en sikkerheds skyld.

Men held og lykke med kameraet, det er altid spændende, når kortet skal tømmes.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
27. juni 2012 - 22:37 #18
Det batteri som hedder LIT-09 ligner mere den der passer til min: http://www.spypoint.com/EN/trail-cameras/accessories/power.php
Avatar billede tiger_dk Mester
27. juni 2012 - 23:57 #19
jeg fandt faktisk lige ud af, at man endlig godt kan få et batteri seperrat alligevel, hvis man gå ind her: http://www.dangate.dk/default.asp?Action=List&CategoryID=449 og under Lithium batteri og lader til spypoint vildtkamera, så kan man vælge med og uden lader !
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juni 2012 - 00:32 #20
Godt set.  :-)

Så er det bare om det er det rigtige batteri, der er jeg godt nok noget i tvivl....

På billedet i linket jeg lagde i kommentar #1 ligner det et LIT-02 og jeg tror måske der skal bruges et LIT-09 som i linket jeg lagde i kommentar #18
Avatar billede tiger_dk Mester
28. juni 2012 - 11:03 #21
jeg har skrevet til dem omkring det, så jeg afventer et svar !
Avatar billede tiger_dk Mester
28. juni 2012 - 12:59 #22
Jeg har snakket med dem, og det var en fejl, at der ikke stod at det batteri også passede til IR-7 kameret, så det er rettet nu og jo, det seprate batteri, det passede også til IR-7 kameraet !

Det er blevet rettet på siden, har lige tjekket det !
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juni 2012 - 13:03 #23
Okay, så bør du da få lidt rabat for at hjælpe dem.  :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
28. juni 2012 - 13:09 #24
ja, det er selvfølig lidt rigtigt ;-) Nu er det bestildt og betalt

Det blev selvfølig selve kamaret også lader med batteri !
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juni 2012 - 13:13 #25
Selv om det blev en lidt dyrere løsning, end du lagde op til i spørgsmålet, er jeg sikker på du bliver glad for den.  :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
28. juni 2012 - 13:17 #26
ja, jeg skal det bliver sjovt at komme til at bruge det. Jeg skrev også i spørgsmålet, hvis det kom over de 2000,-, så går det nok ! Som ordsporget jo siger "Går den, så går den"
Avatar billede tiger_dk Mester
02. juli 2012 - 23:56 #27
Så har jeg fået min vildtkamera i dag med posten,

og det sidder ude i nat for første gang, så det er lidt spændende om den registrere noget ! Den er sat på video !
Avatar billede vejmand Juniormester
03. juli 2012 - 00:03 #28
Glæder mig til at høre nærmere.  :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2012 - 10:57 #29
Lige første nat registede den godtnok ingen ting, så den er sat til billeder nu.

Men jeg har også forskellige ander steder, hvor jeg også vil prøve at sætte den op !

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du justerede dit kamera mht. til bevægelse, instillede afstand, ændring af retning og højden af kamera. Man skal næste have en bærbare med ud, når det skal gøres, da SD kortet skal tages ud hver gang, eller hvordan gjorde du det, der er jo ingen display, hvor man kan se billedet/video i kameraet.
Avatar billede vejmand Juniormester
03. juli 2012 - 12:00 #30
Jeg sætter den op, går jeg forbi i forskellige afstande.
Når den optager, lyser en lille rød pære foran, så jeg ved om afstanden er rigtig indstillet.
Det er nu gjort én gang, og jeg opstiller den altid ca. samme afstand fra der hvor jeg ønsker at optage. (ca. 3 til 8 meter)

M.h.t. højden: Jeg vil helst sætte kameraet op i en lille vinkel nedad, altså så kameraet hænger lidt højere end det, den skal optage. Vinklen sjusser jeg mig frem til, og det virker som regel ok.

Nu ved jeg ikke hvad du forventer på dine billeder, men lidt foder som er målrettet det dyr du forventer, kan godt hjælpe lidt i starten, så du hurtig får lidt erfaring.
Derfor var mit kamera opsat ved en fodertønde, som jeg vidste blev besøgt ofte. Det gav hurtig gevindst, og dermed erfaring.
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2012 - 14:15 #31
Det jeg vil prøve at bruge det til, er at prøve at sætte det op forskellige steder i vores skov, for at undersøge dyrelivet der. Vi har også en fødertønde sat op et sted, men det med at sprede noget foder ud, f.eks korn der var faktisk en god ide, for at lokke nogle dyr til !

Jeg vil også prøve og se om, at jeg kan få den husmår, jeg snakkede om tidligere i fotofælden !
Avatar billede vejmand Juniormester
03. juli 2012 - 14:18 #32
Til husmåren, er æg godt lokkemad.....
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2012 - 15:35 #33
Vi har faktisk to mårfælder sat op, med æg i dem. Men indtil vidre har der ikke været gevinst !
Avatar billede vejmand Juniormester
03. juli 2012 - 17:14 #34
Det er en god idé at for-fodre med æg inden måren skal lokkes i fælden. Og der kan du jo så prøve at filme den.
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2012 - 22:12 #35
forfodre, men du at jeg prøve at lægget et æg på sted nær fælden også filme det ?

de æg vi bruger i fælderne er skålet med kogende vand !
Avatar billede vejmand Juniormester
03. juli 2012 - 22:42 #36
ja, eller måske lidt væk fra fælden, så den ikke er bange for at tage dem. Hvis den tar dem, så placer nogle nye lidt tættere på fælden i morgen, o.s.v.

Det med at skolde dem har jeg ikke hørt før, men ved at mår er meget "overfølsom" over for duft af mennesker. Så det er sikkert en god idé.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
03. juli 2012 - 22:43 #37
Jeg ved også at nogen bruger at prikke hul på ægene, sikkert for at de skal dufte mere....
Avatar billede tiger_dk Mester
04. juli 2012 - 21:35 #38
Lige en ting, nu ved jeg godt, at jeg spørger dumt, på siden af kameraet er der sån et rulleknap med - og +.

Når jeg drejer mod minus bliver afstanden til opjektet registret hurtigere.

Når jeg så drejer mod plus, registere kameraet på længere aftsand.

Er det rigtigt forstået ? Ret mig hvis, jeg har kludret i det !
Avatar billede vejmand Juniormester
04. juli 2012 - 22:12 #39
Ja, det mener jeg er rigtig.

Det er den jeg stiller på, som beskrevet i kommentar #30

Prøv at drej den helt i minus, og gå forbi på forskellig afstand, og så drej den helt i plus, og igen gå forbi på forskellig afstand.

Du kan se på den lille røde diode foran om den registrerer, at du går forbi, og dermed optager.

På den måde får du en fornemmelse af, hvor den skal stå, for at optage på den afstand du ønsker.
Avatar billede tiger_dk Mester
05. juli 2012 - 20:02 #40
Fik en spisbuk i først optagelse og en rå i anden optagelse !!!

Her til aften, da jeg kom hjem fra arbejde ville jeg lige tjekke vildtkameraet. Jeg kunne se, at der var optaget noget, for da jeg satte det op om aften forinden, var der nemlig 4 billeder der i. Og da jeg så til her til aften, var det tal steget 60 stk, om det var video med lyd !!

Det er ret fedt det her !!
Avatar billede vejmand Juniormester
05. juli 2012 - 20:07 #41
Okay, så virker det jo.  :-)
Det vil du få meget fornøjelse af........
Avatar billede tiger_dk Mester
05. juli 2012 - 20:18 #42
om det var video med lyd !!

"og" det var video med lyd !!
Avatar billede tiger_dk Mester
05. juli 2012 - 20:18 #43
jep, det bliver sku ret sjovt det her !!
Avatar billede tiger_dk Mester
06. juli 2012 - 18:13 #44
jeg kom til, at tænke på en ting. Hvad har du sat af forsinkelse på dit kamera, der jo forskellige indstillinger der, fra 10 sek og op til 15 min ! Jeg selv, har sat mit til 10 sek !
Avatar billede vejmand Juniormester
06. juli 2012 - 18:32 #45
Min kan stilles på 1, 3, 5 og 15 min.

Jeg har den til at stå på 3 min.

Hvis der er meget aktivitet, der hvor den står, vil jeg øge forsinkelsen, så jeg ikke får for mange videoklip af det samme.
Avatar billede tiger_dk Mester
06. juli 2012 - 18:51 #46
jeg har mulighed på, det er sikker det er på din, hvis sætte den på "OFF", atså slukker den, også trykker på en knap der hedder "UP" og holder den inde mens jeg trykker på "ON", så vises der et "10 S" symbol i displayet. Og for at få den tilbage til 1 min, skal man gøre samme proces igen.

Lige en anden ting, på siden ved det rullehjul, hvor man justere afstanden til opjektet, på min er der sån nogle hvide streger, som om de vile vise nogle forskellige længder osv., er der også noget på dit kamera ?
Avatar billede tiger_dk Mester
06. juli 2012 - 18:51 #47
det er sikker det "ikke" er på din
Avatar billede vejmand Juniormester
06. juli 2012 - 19:02 #48
Okay, ved ikke om jeg kan lave det trick, har ikke behov......

Og ja, der er også hvide striber på mit hjul.....
Avatar billede tiger_dk Mester
13. juli 2012 - 10:43 #49
jeg ved ikke om kameraet er meget klogt, men kan det kun registere dyr der går ind foran. Jeg synes jeg har prøvet nogen gange, at gå ind foran, og når går hen og ser om sdet har registeret det, så har den det ikke. Den står på video og 90 sek. lige nu, og med 10 sek.

Lige en anden ting de, de lys der sidder nedenunder censerne, der er kun det ene der lyser rødt, er det normalt også når det er mørkt, så lyser begge to ?
Avatar billede vejmand Juniormester
13. juli 2012 - 12:39 #50
Med hensyn til de to røde lys.

Jeg mener det ene lyser når den optager, og den anden når den også bruger infarød. (Altså om natten)

Jeg forstår ikke helt dit første spørgsmål. Har den ikke optaget noget, når du går forbi og den lyser rød?

Hvis du har haft den slukket, så optager den ikke det første minut (mener det er et minut) efter du tænder den igen, men lyser rød alligevel, så du kan se den registrerer du går forbi.
Avatar billede tiger_dk Mester
13. juli 2012 - 14:30 #51
Det er således, når jeg f.eks sætter den på video og 90 sek. og 10 sek. i reaktions evne, som jeg nævnete i i forrige indlæg. Også prøver at gå ind foran, så lyser den godtnok rødt, den bliker første hurtig i en del sekunder også lidt langsomere også lyser den slet ikke mere. Også prøver jeg at stå og bevæge foran det imens alt det, men når jeg ser om den har registeret noget, så er der ingen ting. Måske man skal stå der i længere tid !

Det vil altså mene, selvom man haft den slukket og lige tjekket om der har været noget også tænder den igen og sætter den på den ønskede indstilling, vil der gå et ca. 1 min. før at den vil optage/ tage billeder igen ? Er det korrekt ?
Avatar billede vejmand Juniormester
13. juli 2012 - 15:08 #52
Ja, når den har været slukket, går der lidt tid inden den optager igen. Jeg kan ikke huske om det er et minut eller 30 sek.

Det er fordi der skal være tid til at komme væk, uden den optager det.
Avatar billede tiger_dk Mester
13. juli 2012 - 16:09 #53
Ved du om kan sætte klokkeslet osv. på, ved video optagelse, jeg ved at den gør det ved billedetagning !
Avatar billede vejmand Juniormester
13. juli 2012 - 16:29 #54
Det tror jeg ikke. Det må du nok gøre manuel med et video-redigerings program.
Fulgte der ikke en manual med? Det mener jeg der gjorde til min.
Avatar billede tiger_dk Mester
13. juli 2012 - 16:51 #55
Jo, men, det var bare hvis du lige viste det på stående fod. Man kan også se tidspunktet for optagelsen via egenskaber på filen !

F.eks i nat fik jeg en optagelse af et par råer (2 optagelser) også en ræv. Det er altså lidt sjovt hvad man får af forskellige optagelser !
Avatar billede tiger_dk Mester
22. juli 2012 - 10:27 #56
Ved du om der er en middel man kan smørre på linsen, for jeg har oplevet et par natter, hvor der har været dug på, hvor man ikke har kunne se noget, men derimod hørt noget, da der er microfon på.

For det andet, så har jeg fået et mystisk dyr i nogen af optagelserne, jeg ved virkelig ikke hvad det er, jeg mistænker det for at være en mårhund, men det synes jeg også er lidt usansyndlig pga. af størrelsen !
Avatar billede vejmand Juniormester
22. juli 2012 - 10:36 #57
Med hensyn til dug, tror jeg desværre det er noget du må leve med....

Prøv evt at uploade billedet her: http://gratisupload.dk/
Så vil jeg gerne se, om jeg kan se hvilket dyr det er.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. juli 2012 - 10:40 #58
Hvis optagelsen er en video, kunne du evt. uploade til youtube
Avatar billede tiger_dk Mester
22. juli 2012 - 13:53 #59
Det er en video !

hvordan gør jeg lige det, har ingen erfaring med at uploade videoer til youtube !