Avatar billede Virkelighed Nybegynder
23. juni 2012 - 11:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Wordpress - ikke æøå i eget tema

Jeg har i WordPress forsøgt at lave mit eget tema, men når jeg indsætter tekst, bliver de danske tegn æøå ikke vist.
Jeg har lavet et simpelt eksempel, der viser problemet: http://kammertone.dk/wp/
Eksemplet består af 'index.php', 'header.php' og 'style.css'.

index.php indeholder denne kode:
<?php get_header(); ?>

header.php indeholder denne kode:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset="<?php bloginfo( 'charset' ); ?>" />
<title>Test</title>
</head>
<body>
Dette er en test af charset: æ ø å - Æ Ø Å<br /><br />
Jeg kan i koden skrive "&amp;aelig;" som viser: &aelig;<br />
Jeg kan i koden skrive "&amp;oslash;" som viser: &oslash;<br />
Jeg kan i koden skrive "&amp;aring;" som viser: &aring;<br />
Men jeg kan ikke skrive tegnene direkte.
</body>
</html>

Hvad gør jeg galt?
Vh, Jesper
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2012 - 16:15 #1
<ole>

Indholdet af dokumentet er ikke kodet som utf-8. Du skal sørge for, at din editor gemmer dine filer som utf-8. Hvordan du gøre det, afhænger af editoren

/mvh
</bole>
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
23. juni 2012 - 17:54 #2
Tak for svaret.
Jeg har brugt Komodo Edit til at skrive og gemme filerne. Men det er ikke der problemet ligger. Filen, der bliver gemt, indeholder de rigtige tegn. I php-filen 'header.php', som ligger på serveren, er æøå korrekt. Problemet opstår, når serveren oversætter filen  'header.php' til html.
Vh, Jesper
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2012 - 18:12 #3
"Men det er ikke der problemet ligger." >> Både jo og nej  =)

Den fil, du linker til, indeholder ikke utf-8 indhold, selvom du tror det. Tegn som æ, ø og å ligner sig selv i din editor, men de er encoded forkert. Det betyder, at andre programmer (f.eks. en browser) ikke kan tolke dem korrekt.

Problemet er i virkeligheden, at du ikke rigtig har forstået fænomenet 'tegnsæt' i en fil  =)

Prøv at åbne filen i Notepad. Vælg derefter 'Gem som...'. Hvad står der så lige til venstre for Gem knappen - under Kodning/Encoding? ANSI eller UTF-8?
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2012 - 18:15 #4
"Problemet opstår, når serveren" >> Så længe, du ikke objektivt ved, at Komodo gemmer dine filer som utf-8, kan du ikke have skygge af viden om, hvor eller hvordan problemet opstår  =)
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2012 - 18:25 #5
- og hvis du ikke tror mig, er du velkommen til at skrive mig en PM med din e-mail-adresse. Så skal jeg sende dig en zippet fil, som er korrekt kodet. Den kan du så - uden først at åbne den i Komodo - teste på serveren. I den vil du næppe have problemer med specialtegn. Jeg skal bare vide, hvad den præcist skal indeholde  =)
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
23. juni 2012 - 18:25 #6
Tak for svare igen. Og denne gang mange tak :-)
Du har ret. Jeg havde ikke sat Komodo Edit til at gemme i utf-8.
Det er gjort nu og problemet er løst.
Vh, Jesper
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2012 - 18:33 #7
Selvtak, godt du fik det løst. Jeg samler ikke point. Du lægger bare selv et svar og accepterer det, så tråden lukkes  =)
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
23. juni 2012 - 22:27 #8
Med tak til Ole