Avatar billede carstenandersen Nybegynder
22. juni 2012 - 10:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad er "korrekt" opbygning af hjemmeside anno 2012

Hej eksperter

Jeg har gennem årene kodet et mindre cms-system, men desværre er koderne i old-nordisk-stil med tabeller osv. ;-) Planen er nu at få det lavet om til css, hvor jeg har læst en masse om det på nettet, men ..... Det virker lidt uoverskueligt ;-)

Jeg vil derfor høre jer, hvordan jeg bedst griber det an, og hvor jeg finder rigtig god information omkring dette.

I dag er de bygget op som følgende eksempler:

http://www.rejser-rundt.dk (vandret menu)
http://www.weekendophold.com (lodret menu)

Indholdsdelen er "bokse" bygget ovenpå hinanden.

Har overvejet et grid-system ala http://cssgrid.net/, som umiddelbart vil passe godt på siderne med vandret menu, men kan slet ikke se, hvordan det kan passe på siderne med lodret menu.

Jeg er virkelig lost, så jeg håber, at I kan komme med nogle gode anbefalinger om, hvordan man anno 2012 "teknisk" bør opbygge en hjemmeside. Skal der specielt tages højde for css3 og html5?

På forhånd tak.
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
22. juni 2012 - 10:21 #1
Fik ikke lige med, at det selvfølgelig er meget vigtigt, at hjemmesiderne kan ses korrekt i alle de store browsere ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
22. juni 2012 - 12:59 #2
Det første du i hvert fald skal sikre dig er at din kode er valid og at du har en DOCTYPE - se fx http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx - når det er klaret er du tilnærmelsesvis tæt på at visningen er ens på tværs af browsere, men du vil stadig skulle teste i dem alle.

Det korte svar omkring rigtig kode er, at du skal følge stadarderne fra W3 (og ikke w3schools...) - de dikterer ret præcist hvad hvert element skal bruges til.
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
22. juni 2012 - 13:39 #3
Super henvisning, har læst flere indlæg på siden :-)

Omkring DOCTYPE - kan man ikke bare skrive <!doctype html> - rammer den ikke det hele?

Har du link med forslag til opbygning af en rigtig css side - ala grid system? Kan man i css have en "tabel" til venstre, som indeholder menuen, og en "tabel" til højre, som indeholder indholdet?
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
22. juni 2012 - 17:34 #4
Du kan godt bruge
<!DOCTYPE html>
, men det er ikke en standard endnu.

Og du kan ligeså godt droppe tanken om "tabeller" når du går over i CSS. Vil gøre det hele meget lettere på lang sigt. :)
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
22. juni 2012 - 17:56 #5
Super med flere kommentarer, takker :-)

Tanken er også at droppe tabeller, men er helt blank på, hvordan man i css kan lave det som på http://www.weekendophold.com, altså fast menu i venstre side og indhold til højre. Indholdet bygges op af "bokse", som sættes efter hinanden. Forslag til et løsning på dette? Har du / I et bedre forslag end grid-system, http://cssgrid.net/, til selve "opbygning" af hjemmesiden?
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
23. juni 2012 - 07:47 #6
Prøv at kigge lidt på float eller position, hvilket begge er CSS properties btw. :)
Avatar billede keysersoze Guru
23. juni 2012 - 09:52 #7
A List Apart har en god mængde artikler og løsninger om typiske udfordringer, blandt opdeling af en side med menu/content, så prøv at læse lidt hos dem.

Du skal ikke bare indsætte en tilfældig DOCTYPE - du skal beslutte dig for hvad du vil udvikle (HTML5, HTML4, XHTML...) og indsætte den pågældende DOCTYPE og kode ud fra de standarder. Den nævnte DOCTYPE vil jeg mene er et fint valg.
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
25. juni 2012 - 06:35 #8
Jeg er kommet med længere med jeres hjælp :-)

Smid nogle svar, og I deler pointene.
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2012 - 09:43 #9
svar.