Avatar billede xpresand Nybegynder
20. juni 2012 - 21:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Javascript skal kun virker ved et given ID

Hej, jeg har dette script, som jeg bruger i min web app til smarthpones. Dette script gør, at links åbner i web app, i stedet for at gå over i browseren 'Safari' (på iphone).

Den fungere også fint, men nu er jeg så kommet i den situation, hvor jeg ikke vil have at dette script skal gøre sig gældende på alle links.
Jeg har derfor også prøvet at udskrift "a" med fx. "div" hvilket gjorde at linket inde i div ikke fungerede korrekt.

Hvad skal jeg gøre for at dette script kun virker på links med id="x" fx.?

function fullscreen(){var a=document.getElementsByTagName("a");for(var i=0;i<a.length;i++){if(a[i].className.match("noeffect")){}else{a[i].onclick=function(){window.location=this.getAttribute("href");return false}}}}function hideURLbar(){window.scrollTo(0,0.9)}window.onload=function(){fullscreen();hideURLbar()};
Avatar billede olebole Juniormester
20. juni 2012 - 22:31 #1
<ole>

Jeg undrer mig over spørgsmålet: "Hvad skal jeg gøre for at dette script kun virker på links med id="x" fx.?"

Du kan jo under ingen omstændigheder have mere end ét element i samme dokument med id="x". Du må nok prøve at forklare lidt tydeligere, hvad du skal bruge  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede xpresand Nybegynder
20. juni 2012 - 23:08 #2
Jeg har denne side, som jeg er igang med at lave: http://www.lars.gixmo.dk/galleri/index.php?id=1

Hvis jeg blot indsætter overståede javascript, virker galleri-modulet ikke. Derfor vil jeg gerne gøre sådan, at overståede script kun virker på linket i bund-menuen til forsiden :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. juni 2012 - 00:20 #3
Du skal nok begynde med at rette disse fejl og gøre det til et HTML-dokument.

Jeg kender ikke det specifikke galleri - så jeg ved ikke, hvad det skal gøre - men der sker da om ikke andet et eller andet i Firefox. I Chrome sker der noget lidt andet - men ingen af delene virker særlig logisk på mig  =)
Avatar billede xpresand Nybegynder
21. juni 2012 - 07:12 #4
De HTML fejl vil jeg selvfølgelig rette, men det bliver til sidst.
Det er ikke så vigtigt hvordan galleriet fungerer i browsere, det skal blot fungerer på mobilebrowsere.

Galleriet har overhovedet ikke noget med mit problem at gøre, jeg ønsker blot at vide hvordan jeg får overståede Javascript til kun at virker på linket til forsiden nederst.

Kan det f.eks. gøres ved man siger i javascriptet, at det skal virker ved et link med id='forside'

således at når jeg skriver <a href="index.php" id="forside">Hej</a> at javascriptet fungerer til dette link, men ikke de andre.
Avatar billede olebole Juniormester
21. juni 2012 - 13:31 #5
"De HTML fejl vil jeg selvfølgelig rette, men det bliver til sidst." >> Så tvivler jeg på, du finder nogen, der gider beskæftige sig med dine problemer.

"Det er ikke så vigtigt hvordan galleriet fungerer i browsere, det skal blot fungerer på mobilebrowsere." >> Netop mobilbrowsere er hysteriske omkring kodens validitet, så den prioritering er 180 grader forkert.

Det giver ikke mening at fedte rundt med JavaScript i en invalid HTML-kode. Der kan du ikke forvente noget som helst virker. Derfor kan det ikke betale sig at pille i, før markup koden er bare i nærheden af at være HTML
Avatar billede xpresand Nybegynder
21. juni 2012 - 15:46 #6
Jeg har testet galleriet i den browser den skal fungere i, og der virker den! Jeg bad ikke om at få kigget min side igennem fra top til bund - det skal jeg nok selv få gjort!

Desuden kan man sagtens fortælle mig hvad løsningen er, før at jeg får rettet de HTML fejl.
Hvis du ikke har en løsning til mit problem, er der vidst ikke nogen grund til at du spilder din tid på dette indlæg :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. juni 2012 - 16:18 #7
Den betragtning fungerer i hvertfald fint, hvis man spejlvender den: Hvis du ikke gider skrive realistisk, valid kode, er der ingen grund til, du spilder vores tid.

Der er vel en grund til, du spørger mere kompetente og erfarne udviklere til råds. Så ville det nok give rigtig god mening at gøre dig selv den tjeneste, at lytte til, hvad de siger  =)
Avatar billede xpresand Nybegynder
21. juni 2012 - 16:29 #8
Ikke altid...
Avatar billede olebole Juniormester
21. juni 2012 - 16:37 #9
Nejnej da ... kun sålænge, du har behov for at spørge  *o)
Avatar billede xpresand Nybegynder
21. juni 2012 - 16:42 #10
Om der er fejl på siden eller ej har ikke nogen betydning for om nogen kan fortælle mig hvordan det kan løses. Om det virker er noget andet.

Hvis du kendte svaret, havde du skrevet til hvordan jeg gjorde, og så var den sag ud!
Der er ingen grund til at vi kører videre i denne samtale, vi løser alligevel ikke noget.
Avatar billede xpresand Nybegynder
21. juni 2012 - 16:43 #11
Tag dig ikke af stavefejlene, det gik lidt hurtigt..
Avatar billede olebole Juniormester
21. juni 2012 - 16:52 #12
"Hvis du kendte svaret" >> *ROTFLMAO*

Jeg lever af det her! Og nej, du får heller ikke en automekaniker til at hjælpe dig med at skifte en forrude med en svensknøgle og en donkraft. Når du (måske) engang får lært at skrive helt elmentær HTML, kan det være, du bliver i stand til at bedømme, hvad fagfolk kan og ikke kan  *o)
Avatar billede xpresand Nybegynder
21. juni 2012 - 17:35 #13
Åbenbart en konservativ en af slagsen - og en ikke særlig hjælpsom.. sorry to say.

BTW i følge din teori, skulle Facebook med snart 1 milliard brugere ikke fungere da den jo heller ikke er valideret, ligesom Google, Apple, Amazon .. kunne fortsætte i en evighed.
Avatar billede olebole Juniormester
21. juni 2012 - 18:30 #14
"Åbenbart en konservativ en af slagsen" >> Lær at kode, så kan du måske bedømme den slags.

"BTW i følge din teori, skulle [...]" >> Hvilken teori? Jeg har på intet tidspunkt i denne tråd gjort mig til talsmand for nogen teori omkring validitet. Desuden burde du nok undlade at fortælle andre, hvad de mener. Hold dig til at gøre rede for dine egne meninger!

Når du spørger her i forummet, spørger du folk, der værner om WWW. Ligesom jeg brokker mig til folk, der smidder en pizzabakke på fortovet - eller bevidst lader hundens efterladenskaber ligge - brokker jeg mig også til folk, der smider dårlig kode på WWW.

Hvis nogen fra Google, Apple eller Amazon skulle stille et spørgsmål her på sitet, kan jeg love dig for, jeg ville kritisere deres kode, hvis den ikke gav mere mening end din. Nu er det altså dig, der spørger - og derfor din kode, som er under kritik. Lad være med at gemme dig bag, at andre ikke koder ordentligt
Avatar billede xpresand Nybegynder
21. juni 2012 - 18:51 #15
Det giver ikke mening at fedte rundt med JavaScript i en invalid HTML-kode. Der kan du ikke forvente noget som helst virker. Derfor kan det ikke betale sig at pille i, før markup koden er bare i nærheden af at være HTML

Du nævner da i dette, at javascriptet ikke vil fungerer fordi at min HTML-kode ikke er valid! - det kan du ikke modargumentere.
Desuden, hvorfor overhovedet kritisere deres kode, når det nu fungerer? De funktioner som er på siden virker, folk bruger deres siden uden at brokke sig, ergo det fungerer!
Avatar billede olebole Juniormester
21. juni 2012 - 19:05 #16
Hold nu op! Lær nu at læse - eller at skrive, hvad du tænker!

Nej, der står ikke, at dit JavaScript ikke vil fungere. Der står, at man ikke kan påregne, det vil fungere. Det er jo to fuldstændigt forskellige ting.

Med din indstilling kan man ikke påregne, at du nogensinde lærer at kode. Det er jo ikke det samme som at sige, at du ikke lærer det. Det ville overraske mig voldsomt - men selvfølgelig er der da en mulighed.

"Desuden, hvorfor overhovedet kritisere >> Hvis du endnu ikke har forstået det, tror jeg ikke, jeg kan hjælpe dig. Jeg kan ikke forklare det tydeligere
Avatar billede xpresand Nybegynder
21. juni 2012 - 19:25 #17
Så må jeg overraske dig - kan programmere uden nogen problemer, php, html, css osv - at jeg så ikke gider at validere mine koder er noget andet.

Men vi kan ligeså godt afslutte denne diskussion - vi bliver aldrig enige..
Avatar billede olebole Juniormester
21. juni 2012 - 20:31 #18
Kan man kode HTML, behøver man ikke validere koden. Det er netop, når man ikke kan kode, man har brug for at få evalueret og rettet sin kode. Derudover har HTML og CSS intet med programmering at gøre