Avatar billede hannele Novice
17. juni 2012 - 16:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Windows kunne ikke starte

Windows kunne ikke starte, fordi følgende fil mangler eller er beskadiget: \ WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM. Skærmen er sort og der står bare dette. Er der en der ved hvad jeg skal gøre. Med venlig hilsen Hanne
Avatar billede strikemusic Nybegynder
17. juni 2012 - 16:12 #1
Nu skriver du ikke specifikt hvad det er for en fil den er gal med så er det lidt svært at hjælpe
Avatar billede hannele Novice
17. juni 2012 - 16:17 #2
Videre står der: Du kan forsøge at reparere denne fil ved at starte Windows installation ved hjælp af installationsprogrammets cd.rom. vælg R i det første skærmbillede for at reparere.
Jeg aner ikke hvilken fil det er galt med, og jeg kan ikke komme videre end til denne sorte skærm med teksten.
Avatar billede strikemusic Nybegynder
17. juni 2012 - 16:19 #3
Hvis det er en xp så er her en metode fra MS

Gendan en beskadiget registreringsdatabase, der forhindrer start af Windows XP
Til den fremgangsmåde, der beskrives i denne artikel, bruges Genoprettelseskonsol og Systemgendannelse. I denne artikel angives alle de nødvendige trin i en bestemt rækkefølge for at sikre, at fremgangsmåden gøres helt færdig. Når du har gennemført denne fremgangsmåde, er systemet gendannet på en måde, der er meget tæt på at være lig med systemets funktionalitet, før problemet opstod. Hvis du på et eller andet tidspunkt har kørt NTBackup og gennemført en sikkerhedskopiering af systemtilstanden, kan du springe fremgangsmåderne i fase 2 og 3 over. Du kan gå til fase 4.
Fase 1
I fase 1 skal du starte Gennoprettelseskonsol, oprette en midlertidig mappe, sikkerhedskopiere de eksisterende filer i registreringsdatabasen til en ny placering, slette filerne fra den eksisterende placering i registreringsdatabasen og derefter kopiere filerne i registreringsdatabasen fra reparationsmappen til mappen System32\Config. Når du er færdig med denne fremgangsmåde, oprettes en registreringsdatabase, som du kan bruge til at starte Windows XP. Denne registreringsdatabase blev oprettet og gemt under den indledende konfiguration af Windows XP. Derfor er de ændringer og indstillinger, der evt. er foretaget efter afslutning af installationsprogrammet, gået tabt.

Følg disse trin for at gennemføre fase 1: 1.Indsæt Windows XP-startdisketten i diskettedrevet, eller indsæt cd-rom'en med Windows XP i cd-drevet, og genstart derefter computeren.
Hvis du bliver bedt om det, skal du klikke for at vælge de indstillinger, der er nødvendige for at starte computeren fra cd-drevet.
2.Tryk på R, når skærmbilledet "Velkommen til installationsprogrammet" vises, for at starte genoprettelseskonsollen.
3.Hvis computeren har dual boot eller multiple boot, skal du vælge den installation, du vil have adgang til fra genoprettelseskonsollen.
4.Når du bliver bedt om det, skal du skrive administratorens adgangskode. Hvis administratorens adgangskode ikke findes, skal du trykke på ENTER.
5.Skriv følgende linjer ud for genoprettelseskonsollens kommandoprompt, og tryk på ENTER efter hver linje:
md tmp
copy c:\windows\system32\config\system c:\windows\tmp\system.bak
copy c:\windows\system32\config\software c:\windows\tmp\software.bak
copy c:\windows\system32\config\sam c:\windows\tmp\sam.bak
copy c:\windows\system32\config\security c:\windows\tmp\security.bak
copy c:\windows\system32\config\default c:\windows\tmp\default.bak

delete c:\windows\system32\config\system
delete c:\windows\system32\config\software
delete c:\windows\system32\config\sam
delete c:\windows\system32\config\security
delete c:\windows\system32\config\default

copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\system
copy c:\windows\repair\software c:\windows\system32\config\software
copy c:\windows\repair\sam c:\windows\system32\config\sam
copy c:\windows\repair\security c:\windows\system32\config\security
copy c:\windows\repair\default c:\windows\system32\config\default

6.Skriv exit for at afslutte genoprettelseskonsollen. Computeren genstartes.
Bemærk! Denne fremgangsmåde forudsætter, at Windows XP er installeret i mappen C:\Windows. Sørg for at erstatte C:\Windows med den korrekte Windows-mappe, hvis den har en anden placering.

Hvis du har adgang til en anden computer, kan du spare tid ved at kopiere teksten fra trin fem og derefter oprette en tekstfil med eksempelvis navnet "Regcopy1.txt". Du kan oprette denne fil ved at køre følgende kommando, når du starter i Genoprettelseskonsol:
batch regcopy1.txt
Kommandoen batch i genoprettelseskonsollen gør det muligt at behandle alle kommandoerne i en tekstfil sekventielt. Hvis du bruger kommandoen batch, behøver du ikke at skrive så mange kommandoer.
Fase 2
Før du kan gennemføre fremgangsmåden i denne fase, skal du være logget på som administrator eller administrativ bruger (bruger med konto i gruppen Administratorer). Hvis du bruger Windows XP Home Edition, kan du logge på som administrativ bruger. Hvis du logger på som administrator, skal du først starte Windows XP Home Edition i fejlsikret tilstand. Hvis du vil starte Windows XP Home Edition i fejlsikret tilstand, skal du følge disse trin:

Bemærk! Udskriv denne vejledning, før du fortsætter. Du kan ikke se vejledningen, når du har genstartet computeren i fejlsikret tilstand. Hvis du bruger NTFS-filsystemet, skal du også udskrive vejledningen i Knowledge Base-artiklen KB309531. Trin 7 indeholder en reference til artiklen. 1.Klik på Start, klik på Luk computeren, klik på Genstart, og klik derefter på OK (eller klik på Genstart).
2.Tryk på F8-tasten.

På en computer, der er konfigureret til at starte flere operativsystemer, kan du trykke på F8, når menuen Start vises.
3.Brug piletasterne til at vælge den ønskede indstilling af Fejlsikret tilstand, og tryk derefter på ENTER.
4.Hvis systemet har dual boot eller multiple boot, skal du bruge piletasterne til at vælge den installation, du vil have adgang til, og derefter trykke på ENTER.
I fase 2 skal du kopiere registreringsdatabasefilerne fra det sted, hvor de er sikkerhedskopieret, ved hjælp af funktionen Systemgendannelse. Denne mappe er ikke tilgængelig i genoprettelseskonsollen, og den kan normalt ikke ses, når du bruger systemet på sædvanlig vis. Før du går i gang med denne fremgangsmåde, skal du ændre flere indstillinger for at gøre mappen synlig: 1.Start Windows Stifinder.
2.Klik på Mappeindstillinger i menuen Funktioner.
3.Klik på fanen Vis.
4.Marker Vis skjulte filer og mapper under Skjul filer og mapper, og fjern derefter markeringen i afkrydsningsfeltet Skjul beskyttede operativsystemfiler (anbefales).
5.Klik på Ja i den viste dialogboks for at bekræfte, at du vil se disse filer.
6.Dobbeltklik på det drev, hvor du har installeret Windows XP, for at få vist en liste over mapperne. Husk at klikke på det korrekte drev.
7.Åbn mappen System Volume Information. Denne mappe er ikke tilgængelig og vises nedtonet, fordi den er indstillet til at være en superskjult mappe.

Bemærk! Mappen indeholder en eller flere mapper af typen _restore {GUID}, f.eks. "_restore{87BD3667-3246-476B-923F-F86E30B3E7F8}".

Bemærk! Du kan få vist følgende fejlmeddelelse:

C:\System Volume Information er ikke tilgængelig. Adgang nægtet.
Hvis du får vist denne fejlmeddelelse, skal du læse følgende artikel i Microsoft Knowledge Base for at få oplysninger om adgang til den pågældende mappe og derefter fortsætte med fremgangsmåden:
309531  Sådan får du adgang til mappen System Volume Information . Artiklen er evt. på engelsk.

8.Åbn en mappe, som ikke var oprettet på det pågældende tidspunkt. Du skal evt. klikke på Detaljer i menuen Vis for at kunne se, hvornår mapperne er oprettet. Der kan være en eller flere mapper, der begynder med "RP x, i denne mappe. Det er gendannelsespunkter.
9.Åbn en af disse mapper for at finde undermappen Snapshot. Følgende sti er et eksempel på mappestien til mappen Snapshot:
C:\System Volume Information\_restore{D86480E3-73EF-47BC-A0EB-A81BE6EE3ED8}\RP1\Snapshot

10. Kopier følgende filer fra mappen Snapshot til mappen C:\Windows\Tmp: ◦_REGISTRY_USER_.DEFAULT
◦_REGISTRY_MACHINE_SECURITY
◦_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE
◦_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM
◦_REGISTRY_MACHINE_SAM

11.Omdøb filerne i mappen C:\Windows\Tmp på følgende måde: ◦Omdøb _REGISTRY_USER_.DEFAULT til DEFAULT
◦Omdøb _REGISTRY_MACHINE_SECURITY til SECURITY
◦Omdøb _REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE til SOFTWARE
◦Omdøb _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM til SYSTEM
◦Omdøb _REGISTRY_MACHINE_SAM til SAM

Disse filer er sikkerhedskopierne af registreringsdatabasefilerne fra Systemgendannelse. Da du har anvendt den registreringsdatabasefil, der er oprettet af installationsprogrammet, kan denne registreringsdatabase ikke finde og åbne disse gendannelsespunkter. Der oprettes en ny mappe med et nyt GUID under System Volume Information, og der oprettes et gendannelsespunkt, som indeholder en kopi af de registreringsdatabasefiler, der er kopieret i fase 1. Derfor er det vigtigt, at du ikke bruger den mest aktuelle mappe, især hvis tidsangivelsen på mappen svarer til det aktuelle tidspunkt.

I den aktuelle systemkonfiguration er de tidligere gendannelsespunkter ikke registreret. Du skal bruge en kopi af registreringsdatabasen fra et tidligere gendannelsespunkt for at gøre de tidligere gendannelsespunkter tilgængelige igen.

De registreringsdatabasefiler, der er kopieret til mappen Tmp i mappen C:\Windows, flyttes for at sikre, at filerne er tilgængelige i genoprettelseskonsollen. Du skal bruge disse filer til at erstatte de registreringsdatabasefiler, der aktuelt ligger i mappen C:\Windows\System32\Config. Genoprettelseskonsollen har som standard begrænset adgang til mapper og kan ikke kopiere filer fra mappen System Volume.

Bemærk! Fremgangsmåden i dette afsnit forudsætter, at computeren kører FAT32-filsystemet. Yderligere oplysninger om adgang til mappen System Volume Information i NTFS-filsystemet finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
309531  Sådan får du adgang til mappen System Volume Information . Artiklen er evt. på engelsk.

Fase 3
I fase 3 skal du slette de eksisterende registreringsdatabasefiler og derefter kopiere systemgendannelsens registreringsdatabasefiler til mappen C:\Windows\System32\Config: 1.Start genoprettelseskonsollen.
2.Ud for kommandoprompten skal du skrive følgende linjer og trykke på ENTER efter hver enkelt linje:
del c:\windows\system32\config\sam

del c:\windows\system32\config\security

del c:\windows\system32\config\software

del c:\windows\system32\config\default

del c:\windows\system32\config\system

copy c:\windows\tmp\software c:\windows\system32\config\software

copy c:\windows\tmp\system c:\windows\system32\config\system

copy c:\windows\tmp\sam c:\windows\system32\config\sam

copy c:\windows\tmp\security c:\windows\system32\config\security

copy c:\windows\tmp\default c:\windows\system32\config\default
Bemærk! Nogle af disse kommandolinjer er ombrudt af hensyn til læsevenligheden.
3.Skriv exit for at afslutte genoprettelseskonsollen. Computeren genstartes.
Bemærk! Denne fremgangsmåde forudsætter, at Windows XP er installeret i mappen C:\Windows. Sørg for at erstatte C:\Windows med den korrekte Windows-mappe, hvis den har en anden placering.

Hvis du har adgang til en anden computer, kan du spare tid ved at kopiere teksten i trin 2 og derefter oprette en tekstfil med eksempelvis navnet "Regcopy2.txt". Du kan oprette denne fil ved at køre følgende kommando, når du starter i Genoprettelseskonsol:
batch regcopy2.txt

Del fire
1.Klik på Start, og klik derefter på Alle programmer.
2.Klik på Tilbehør og derefter på Systemværktøjer.
3.Klik på Systemgendannelse, og klik derefter på Gendan til et tidligere gendannelsespunkt.
Avatar billede hcma Novice
17. juni 2012 - 16:26 #4
og lidt lettere her:
LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
    (svar ja til at system skal overskrives)
5: Sluk pc'en helt.
6: Start pc'en igen og så skulle det gerne virke igen.
7: Værk opmærksom på at den fil du kopierer fra cd'en jo er en "gammel" fil, så opsætningen bliver sat tilbage - men så kan gendannelsespunkt bruges (hvis man da har et) - så kører det igen - genoprettelseskonsol virker kun på
windows og dens undermapper, så hvis man skulle komme ud for denne fejl igen, kan man jo oprette  en mappe under windows som man f.eks. kan kalde "repair_af_config" og kopiere filen "system" fra system32 mappen over i
den og henter så den hvis fejlen skulle opstå igen, hvorefter man vil have alle opsætninger som lige før fejlen opstod.

ELLER:

skrevet på en lidt anden måde:
Boot op på cdrom
Vælg repair i første konsolmode.
Find C:\Windows med mindre du kører dual boot og derfor har lagt din xp på et andet drev.
Skriv nu kommandoen: COPY ?:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM ?:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
hvor ? er navnet på det drev hvor din XP ligger.

Der ligger en artikel hos Microsoft, som beskriver problem samt løsning:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307545  Engelsk
http://support.microsoft.com/kb/307545/da  Dansk
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13915  (en udmærket forklaring på hvad og hvordan)

GÆLDER OGSÅ FOR FØLGENDE FEJLMEDDELELSER:  (SE ARTIKLEN FRA MICROSOFT)

Når du prøver at starte eller genstarte den Windows XP-baserede computer, kan du få vist en af følgende fejlmeddelelser:
Windows XP kunne ikke starte, fordi følgende fil mangler eller er beskadiget: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Windows XP kunne ikke starte, fordi følgende fil mangler eller er beskadiget: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE
Stop: c0000218 {Registreringsdatabasefilfejl} Registreringsdatabasen kan ikke indlæse hive-filen: \Systemrod\System32\Config\SOFTWARE eller dens log eller kopi
Systemfejl: Lsass.exe
Ved forsøg på at ændre en adgangskode angiver returstatus, at den værdi, der er angivet for den aktuelle adgangskode, er forkert.

Og så kommer den også lige på engelsk:
Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE
Stop: c0000218 {Registry File Failure} The registry cannot load the hive (file): \SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE or its log or alternate
System error: Lsass.exe
When trying to update a password the return status indicates that the value provided as the current password is not correct.
(hvis det er windows\system32\system32.exe  er det en VIRUS !!)
Avatar billede hannele Novice
17. juni 2012 - 16:26 #5
Jeg kan ikke komme ind i systemet og gøre nogle af disse ting.
Avatar billede hcma Novice
17. juni 2012 - 16:26 #6
LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
    (svar ja til at system skal overskrives)
5: Sluk pc'en helt.
6: Start pc'en igen og så skulle det gerne virke igen.
7: Værk opmærksom på at den fil du kopierer fra cd'en jo er en "gammel" fil, så opsætningen bliver sat tilbage - men så kan gendannelsespunkt bruges (hvis man da har et) - så kører det igen - genoprettelseskonsol virker kun på
windows og dens undermapper, så hvis man skulle komme ud for denne fejl igen, kan man jo oprette  en mappe under windows som man f.eks. kan kalde "repair_af_config" og kopiere filen "system" fra system32 mappen over i
den og henter så den hvis fejlen skulle opstå igen, hvorefter man vil have alle opsætninger som lige før fejlen opstod.

ELLER:

skrevet på en lidt anden måde:
Boot op på cdrom
Vælg repair i første konsolmode.
Find C:\Windows med mindre du kører dual boot og derfor har lagt din xp på et andet drev.
Skriv nu kommandoen: COPY ?:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM ?:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
hvor ? er navnet på det drev hvor din XP ligger.

Der ligger en artikel hos Microsoft, som beskriver problem samt løsning:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307545  Engelsk
http://support.microsoft.com/kb/307545/da  Dansk
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13915  (en udmærket forklaring på hvad og hvordan)

GÆLDER OGSÅ FOR FØLGENDE FEJLMEDDELELSER:  (SE ARTIKLEN FRA MICROSOFT)

Når du prøver at starte eller genstarte den Windows XP-baserede computer, kan du få vist en af følgende fejlmeddelelser:
Windows XP kunne ikke starte, fordi følgende fil mangler eller er beskadiget: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Windows XP kunne ikke starte, fordi følgende fil mangler eller er beskadiget: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE
Stop: c0000218 {Registreringsdatabasefilfejl} Registreringsdatabasen kan ikke indlæse hive-filen: \Systemrod\System32\Config\SOFTWARE eller dens log eller kopi
Systemfejl: Lsass.exe
Ved forsøg på at ændre en adgangskode angiver returstatus, at den værdi, der er angivet for den aktuelle adgangskode, er forkert.

Og så kommer den også lige på engelsk:
Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE
Stop: c0000218 {Registry File Failure} The registry cannot load the hive (file): \SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE or its log or alternate
System error: Lsass.exe
When trying to update a password the return status indicates that the value provided as the current password is not correct.
(hvis det er windows\system32\system32.exe  er det en VIRUS !!)
Avatar billede hannele Novice
17. juni 2012 - 16:27 #7
Hvordan booter jeg op på cd
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2012 - 18:54 #8
Du skal i bios sætte dit dvd drev til at være 1 prioritet og hhd 0 til 2.
Efter en genstart skulle du gerne få en besked om du vil starte fra cd ved tryk på en tast.
Avatar billede lassesvend Nybegynder
18. juni 2012 - 12:16 #9
Hej Hanna, kan forstå det er lidt volapyk for dig. Det er helt rigtigt det de andre skriver, men ja hvis computeren under opstart ikke skriver "Tryk på en tast for at starte fra CD-romdrevet" (eller noget i den stil), så skal du ind og indstille den til det. Dette kan enten gøres ved at blive ved med at trykke F8 flere gange under opstart. Det vil få en Boot menu til at åbne, hvor du kan vælge om du vil starte fra CD drev, harddisk, diskettedrev osv. (Dit DVD drev kan godt have et lidt kryptisk navn så som "TSST Corp").
Hvis dette ikke virker kan du gå ind i BIOS ved at trykke på knappen "delete" en masse gange under opstart (altså lige når du har tændt computeren, og ikke først når der kommer et windows logo). Inde i BIOS skal du gå hen på fanen Boot, hvor du derinde kan vælge din Boot priority. Her skal du vælge 1. prioritet som DVD drevet (som igen godt kan hedde noget mærkeligt). Tryk derefter F10 for at gemme indstillingerne og restart.

Når dette er gjort burde du få muligheden som jeg skrev i starten, med at der popper en tekst op under opstart, der siger "Tryk på en tast for at starte fra CD-rom drevet. . . . "
Når du så trykker på en tast åbnes Windows installationen, hvor du kan bruge de andres svar her i tråden.
Held og lykke :)
Avatar billede hannele Novice
18. juni 2012 - 16:12 #10
Ok - Så har jeg fået de rigtige prioriteter indtastet og startet dvd - den skulle bruge del for at komme ind i setup og f8 for at komme ind i boot menu.
Så tryk på en tast osv.

Har valgt "R" Repair på det første billede - blå skærm Windows installation.
Så velkommen til installationsprogrammet. 3 valgmuligheder:
installere windows xp - enter
reparere windows xp ved hjælp af genoprettelseskonsollen R
afbryd - enter

Jeg vælger R.

Genoprettelseskonsollen indeholder funktioner til systemreperation og genoprettelse.  skriv exit for at afslutte

1:C:\windows

Hvilken windows-installation vil du logge på - tryk enter for at anullere.

Hvor skal jeg trykke for at komme videre - den kan kun trykke et bogstav. ?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2012 - 16:36 #11
Mener nu ikke du skal tage imod det første tilbud om repair. Se her
http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Avatar billede hannele Novice
18. juni 2012 - 21:03 #12
Jeg har fulgt anvisningen, og gjort det flere gange, når jeg er helt færdig viser windows sig og siger, vent et øjeblik. Men der sker ikke nget, jeg har ladet den vente en hel time. så har jeg strykket på enter, og så genstarter den, windows og siger: Denne kopi af Windows skal aktiveres hos Microsoft, før du kan logge på, Vil du aktivere den nu. Hvis jeg siger ja, kommer vindows logo (xp pro) og hvis jeg siger nej står der velkommen. Og så sker der ikke mere.
Avatar billede hannele Novice
23. juni 2012 - 15:28 #13
Jeg kunne ikke komme videre. Så jeg pakkede computeren sammen, og afleverede den til Computeam i Odense. De slettede det hele, men gemte alt hvad er var vigtigt på computeren. Så indstallerede de mit xp igen, og genetablerede hele computeren. Den fik også lige en grundig rensning for støv. På 2 dage, og meget venlig behandling. Jeg er glad for at det kunne lade sig gøre, for firmaets regnskaber lå på concorde i computeren, og jeg havde ikke nået at tage back up af 2011. Og alle billederne....Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal fordele point.
For alle her har været hjælpsomme. Så skal de ikke bare deles i 4. Send et svar alle sammen. Og tak for jeres hjælpsomhed. Me venlig hilsen Hanne
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2012 - 15:32 #14
Svar (til deling i tråden)