Avatar billede hcthorsen Praktikant
15. juni 2012 - 14:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Gem beregnet værdi i tabel

Jeg har tidligere oprettet et spørgsmål (http://www.eksperten.dk/spm/963769), der nu har affødt dette spørgsmål:

Jeg laver en database til et lille forskningsprojekt. Jeg har lavet en hovedformular, hvor man indtaster nogle stamoplysninger om personerne. Dernæst skal der indtastes nogle oplysninger fra 7 på hinanden følgende dage, startende med en dato som er angivet i hovedformularen. Det er et større arbejde at finde de data, som skal indtastes i de 7 records i underformularen. Det kan være nødvendigt at køre frem og tilbage mellem dagene. For at undgå fejl vil det være en fordel, hvis der i underformularen står hvilken dato man arbejder med nu. Jeg skal altså have et beregnet datofelt i underformularen. Nedenstående har ført mig et stykke af vejen:

=DateAdd("d";DCount("*";"tabel";"[Id] = [Forms]![navnmainform]![Id]");[Forms]![navnmainform]![mitdatofelt])

Ovenstående virker fint når man bare indtaster fra en ende af, men hvis man eksempelvis vender tilbage til record 5 fra record 7, så vender datoen jo ikke tilbage, da der nu findes 7 record. Jeg tænker at jeg kan løse problemet ved at gemme den beregnede dato i den tabel der hører til underformularen, således at den ikke ændres når man vender tilbage til en tidligere record. Giver det mening, og er der nogen af jer kloge hoveder der ved hvordan man gør det. Jeg har læst tidligere spørgsmål om at gemme beregnede værdier, men det har ikke rigtig ført mig videre.
Avatar billede terry Ekspert
15. juni 2012 - 17:13 #1
you are welcome to send an exampel of the dB and I'll take a lok as soon as I get a bit of time.

ekspertenATsanthell.dk

AT = @
Avatar billede terry Ekspert
17. juni 2012 - 12:02 #2
solution was to bind field on form to field in table and in before insert event use code similar to this

Me.SomeField = DateAdd("d";DCount("*";"tabel";"[Id] = [Forms]![navnmainform]![Id]");[Forms]![navnmainform]![mitdatofelt])
Avatar billede hcthorsen Praktikant
18. juni 2012 - 11:36 #3
Tak for hjælpen, igen:-)
Avatar billede terry Ekspert
18. juni 2012 - 16:01 #4
selv tak