Avatar billede Dr_Zacho Nybegynder
15. juni 2012 - 13:30 Der er 9 kommentarer

Hurtigt spørgsmål om Ghz

Hej Allesammen.

Jeg har holdt nøje øje med den her computer: http://www.sharkgaming.dk/msharkintel3930.html

Men der er noget jeg ikke helt forstår, nede ved "Intel Core i7 3930K (Sandybride-E!) + Cooler Master Hyper 212S køler!"
står der at den har "6 x 3.20Ghz" og bagefter det "(3.80Ghz Turbo!)"

Er der nogen der kan forklare mig, hvad de to ting skal betyde?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2012 - 13:38 #1
Det lyder som om den kører normalt på 3,2 ghz på kernerne, men kan booste op til 3,8. Det må så formodentligt blive styret af noget software skulle jeg tro.
Men der er sikkert andre der ved det mere præsist.
Avatar billede Blandy Praktikant
15. juni 2012 - 14:55 #2
Det er noget intilligentstyring som ligger i Windows. Mener du minimum skal kører vista for at kunne styrer det boost. For det boost, må kun kører kortvarigt, da presset stiger på cpu'en og der med varmen, og muligheden for fejl i udregningerne.

Jeg har ikke selv noget ekstra intel software til at styrre min processor, men installer man intels cpu monitor, så kan man se at den booster når du starter programmer og spil.

Som sagt er det kun under opstart af applicationerne.
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. juni 2012 - 16:05 #3
Betegnelsen er sikkert et levn fra gamle dage, da nogle af de tidlige maskiner med x86 processorer, havde en turbo knap så maskinen kunne kører hurtigere.
I dag er det jo over-clocking vil jeg tro de mener.
Avatar billede Dr_Zacho Nybegynder
15. juni 2012 - 19:50 #5
Tak for de gode svar! :) Nu ved jeg hvad "(3.80Ghz Turbo!)" gør, men hvad så med "6 x 3.20Ghz"?
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. juni 2012 - 20:02 #6
Det første"6x 3.20 uden turbo" det næste er "6x 3.80 med turbo"

de har bare skrevet som man mange gange taler, de snupper nogle ord under vejs. Og her har de sparet "6x og turbo"

Eks.
skal du have isen med eller uden drys
derved sparer de ordet drys en gang
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2012 - 20:19 #7
Det kan også være de har sparet det, fordi hver enkelt kerne kan sættes i "turbo"-mode efter behov. Ingen grund til at fyre for gårspurvene. :)
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2012 - 20:20 #8
*gråspurvene*
godt det er weekend....
Avatar billede chalde Seniormester
15. juni 2012 - 20:26 #9
Det skyldes at max turbo/clock ikke kan opnås på alle kerner samtidig. Den maksimale frekvens afhænger af antallet af aktive kerner. Jo flere aktive kerner, desto lavere turbo.