Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
09. juni 2012 - 00:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dell 2711 - Kan kun køre 1920*1200 i opløsning

Hej.

Er der nogle af jer der ved hvad der kan være galt når jeg ikke kan køre den høje opløsning på min nye skærm.
Den står til MAX opløsning på 2560 x 1440 men så højt kan jeg slet ikke få skærmen op.

max er 1920*1200 hvor det er nogen lunde skarpt.
Jeg har hentet skærm driver fra dell´s hjemmeside.
Hvad gør jeg galt........

Hej har GeForce 260 men har også prøvet med GeForce 670 og der er det det samme problem.
Jeg har også prøvet med VGA og HDMI kabler og intet hjælper :(
Avatar billede montago Praktikant
09. juni 2012 - 00:35 #1
Kablet og skærmkortet som bruges SKAL være DVI Dual Link og ikke DVI-Single link http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

HDMI kablet SKAL være version 1.3 eller højere.
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

forskellen ligger i stikket og antallet af kanaler som bliver overført. Det kabel som følger med skulle meget gerne være DVI DualLink.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
09. juni 2012 - 00:38 #2
noget tyder på at skærm opløsning og grafikkorts oplsning ikke spiller sammen

prøv evt at afinstallere drivere til grafikkort/skærm for så at genstarte og så geninstallere/hente nyeste driver og installere
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. juni 2012 - 14:19 #3
Som #1 siger, så er det ikke muligt at overføre nok data til et skærmbillede på mere end ca. 2000x1200 med en single link DVI-kabel.

Ang. versionen af kabler, så er der ikke noget der hedder version 1.3
DVI-kablerne har ikke rigtigt nogen betegnelse andet end single link og dual link, men mange benytter så HDMI-kablernes betegnelse, som hedder kategori 1 og 2, hvor der så her skal benyttes kategori 2, hvilket jeg tror alle dual link DVI-kabler vil være.
Avatar billede montago Praktikant
09. juni 2012 - 15:41 #4
#3 tager du pis på mig ??? Eller kan du ikke læse ?

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Versions

Version 1.0 til 1.4 står da fint forklaret
Avatar billede Wally1973 Praktikant
10. juni 2012 - 08:38 #5
#4
Jeg læste lige dit link igennem og der står faktisk også at kablerne bruger kategorier og ikke HDMI-standarderne.

Jeg ved godt at en hel del producenter skriver HDMI-standarderne på deres kabler i stedet for kategorierne, men desværre giver det en del smuthuller, som en del af producenterne så udnytter.
F.eks. kan du finde flere "HDMI 1.3"-kabler, som ikke er certificeret til kategori 2 og dermed får problemer med signalet, som forvanskes for meget når man presser det.
Avatar billede montago Praktikant
10. juni 2012 - 13:46 #6
#5

Versionen (1.0 -> 1.4) beskriver antallet af features som kan leveres henover kablet: bl.a. om der er Ethernet eller ej

Kategorien (ligesom med Ethernetkabler Cat3,Cat4,Cat5,Cat6) beskriver certificeringsgraden og derved hvilken opløsning/hastighed man kan bruge kablet til. Kategorien beskriver med andre ord hvilken grad af skærmning som kablet indeholder.

I tabellen kan man dog se at det kun er Version 1.3 og op som understøtter opløsninger over 1080p - og dertil skal man så også sikre sig at kablet er Kategori2 hvis længden af kablet er mere end 1-2 meter.

Jeg har selv et v1.3b kabel liggende på 10 meter som kun kan trække 720p, dermed sagt at det kun er Kategori 1 hvilket jeg senere ærgrer mig lidt over. (sådan går det når man er nærig)

On Topic: DVI-DUALLINK eller HDMI 1.4 så burde der ikke være problemer.
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
14. juni 2012 - 16:46 #7
Hej. Jeg har snakket med kollega og han tror ikke på at der kan overføres nok data vis VGA eller DVI kabel til en opløsning på mere end 1900*1200 eller noget i den retning. Er det rigtigt? jeg har prøvet at finde disse oplysninger omkring hvor stor max opløsning er på de forskellige kabler, men har ikke kunnet finde det nogle steder. Nogle hved det?
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
14. juni 2012 - 16:49 #8
Jeg er også på vej ud at hente skærm kabler for at teste. Både DVI og VGA fuld mont med alle ledninger. Det skal blive spændende om det hjælper, men synes nu bare at de kabler jeg har gerne skulle være fuld mont op. Men nu skal jeg være helt sikke og så vil jeg skrive resultatet her inde :) så det forhåbenligt kan hjælpe andre ......
Avatar billede Wally1973 Praktikant
16. juni 2012 - 10:26 #9
Kablerne kan sagtens være fuldt monteret til den standard de nu er, men det kan være den forkerte standard.

Læs her for standarderne og max. opløsninger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
02. november 2012 - 12:23 #10
#montago og #Wally1973

vil i lægge et svar. I havde ret. Kablet var ikke lavet til den rigtig kategori. Jeg fik fundet et kabel der virkede.

DVI Digital Dual Link

Så virkede det.

Opløsning
2560*1440
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
13. februar 2013 - 17:44 #11
Lukker da der ikke er givet et svar