Avatar billede Batman25 Nybegynder
08. juni 2012 - 15:25 Der er 5 kommentarer

Matlab

Hej

Jeg har en 1:20 vektor, men vilkårlige værdier fra 5-110.
Hvordan får jeg summen af, hvor mange værdier der ligger indenfor nogle forskellige intervaller? F.eks. 10-20, 21-31,32-43 ovs.
Avatar billede Broxigar Praktikant
13. juni 2012 - 01:02 #1
Nu er jeg lidt rusten til MatLab, men det du kan gøre er:

1) Lav en funktion der tager 3 argumenter, din vektor, minimum og maximum værdi

2) Loop igennem din vektor og for hver værdi der ligger mellem max og min skal du lægge værdien til en sum variabel (eller bare sige +1 hvis du bare tæller antal poster der ligger imellem)

3) Returner sum (eller antal) når du har loopet igennem
Avatar billede Batman25 Nybegynder
13. juni 2012 - 11:23 #2
Fedt. Tak for besvarelsen.

Kunne du evt. skrive formlen? har siddet nu i et par timer, og kan ikke rigtig få den til at gøre som du skrive..
Avatar billede Batman25 Nybegynder
13. juni 2012 - 11:26 #3
Det er jo heller ikke antallet af værdier der ligger imellem min og max jeg skal finde. Det er antallet af værdier, der ligger imellem min og max med et interval på 20. dvs. min(x):20:max(x)..

:)
Avatar billede Broxigar Praktikant
13. juni 2012 - 12:34 #4
Jeg er ikke helt med på hvad det er du skal finde.. kan du ikke give mig et eksempel ?
Avatar billede Batman25 Nybegynder
13. juni 2012 - 12:43 #5
Jeg har en vektor med 1 søjle og 20 rækker.
Hver række har en værdi imellem 5 og 110.
Jeg skal finde ud af hvor mange af de værdier, der ligger indenfor intervallerne:
Min(x):20:max(x)
dvs.
Hvis minimumværdien i vektoren er 20 og maksimum er 100, så hedder intervallerne: 20-40 , 41-60 ,61-80, 81-100.
Jeg skal nu finde ud af, hvor mange af værdierne i vektoren, der ligger indenfor hvert interval.

Til sidst skal jeg plotte den, hvor at intervallerne er i x aksen, og antallet af værdiernei hvert interval, er i y aksen.

Håber du kan hjælpe.