Avatar billede ohhelpme Nybegynder
04. juni 2012 - 00:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

kvadrat ledning

Hej,

Hvor stor kvadrat ledning skal jeg bruge?

Jeg skal lave en hjemmelavet genretor som skal kunne producere 3000W (230V)

kan jeg risikere at brænde mine spoler af.. hvis jeg bruger et for lille lednings kvadrat i generetoren?...

hvad kvadrat bruger en standart 3000Watt generetor?
Avatar billede Blaine Nybegynder
04. juni 2012 - 08:29 #1
Hejsa

Læste spørgsmålet forkert, og har svaret på noget andet nedenfor.
Læs det og tænk på hvordan du køler dine kabler =)

Det drejer sig om varmen fra ledningerne, og om spændingsfaldet over ledningerne.

Ohms lov: U = I x R
(spænding(sfaldet over ledningen) = strøm gange modstand)

Ledningers modstand vil stige med længden, og falde med tværsnitsarealet.

3000W / 230V = 13A
Stærkstrømsbekentgørelsen siger at 1,5 kvadrat kan bære 15A
Så 1,5 kvadrat er nok. (brug større hvis du vil have råderum, eller hvis ledningen er meget lang).

Du brænder ikke dine spoler af med for tynd ledning, men du genererer for stort spændingsfald over din ledning, hvorved du muligvis ikke får de 230V (minimum 207V +-10%).
Det farlige er at dine kabler kan blive varme nok til at antænde noget på vejen.

Husk hvis du vil slutte den til nettet, (eller skrøbelige maskiner du er glad for), at den harmoniske støj du genererer skal være under tilladt grænseværdi.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2012 - 09:02 #2
Jeg er enig i #1, men ville selv have gået op på en 2,5 kvadrat ledning, fo at være på den sikre side.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
04. juni 2012 - 22:18 #3
Har selv bestået elektriker grundforløb med 12, så kender udmærket godt alle regler osv.

Men var bare i i tvivl, da man ser et billede af en generetor inden i ..ser ledningerne ikke specielt store/tykke ud..

Det eneste der bekymre mig er amp. da man kan tilpasse rotorens rpm i forhold til spændingfaldet.

det med de 1,5 kvadrat er der taget højde for brandfare, etc.. derved er det ikke det mindste kvadrat du kan bruge til 13A ;P.

Men hvad er den teoretiske mindste kvadrat du kan bruge til 13 Amp?
Avatar billede Blaine Nybegynder
05. juni 2012 - 09:14 #4
Jeg havde desværre ikke så god tid, da jeg svarede tidligere, hvorfor svaret blev lidt hastet.

Først tillykke med dit 12 tal, det er flot =)

I en motor/generator der er passivt kølet, benyttes tommelfingerreglen maks 3A/mm2 for store maskiner.
Den er væsentligt lavere af samme grund som en oprullet kabeltromle kun må bære en lavere strøm end hvis den er rullet ud. Det der ønskes beskyttet er lakken, da kablerne i en maskine kun er lakeret leder, (ingen grund til lige så god isolering da de er pakket ind).
I små maskiner, er der meget materiale i kernerne og i kabinettet i forhold til lederne, hvorfor der er mulighed for at have en væsentlig større strømtæthed, og hvis du sørger for blæs ned gennem maskinen hvor kablerne er, burde du kunne overskride 10A/mm2 (det er kun et spørgsmål om at komme af med varmen).

Det teoretisk mindste kvadrat, er der hvor kablet smelter, og det kan du beregne ved at beregne effekttabet pr meter, og den termiske modstand til omgivelserne pr meter. Og det varierer i sagens natur meget =)

Du kan beregne maskinens Torque (moment) som:
T = KVAD(2) x A x B x V x cos(Lambda)
Hvor
V er rotor volumen [m3]
A er electrisk belastning (beregnes ved at lægge strømmen i alle lederne sammen, og dele med stator omkredsen) [A/m]
B er Magnetisk loading, og kan findes som peak flux tæthed.
Lambda er vinklen mellem feltet og strømmen.

Moment omregnes til Effekt ved at gange den mekaniske vinkelhastighed på (Rotor rpm x 2 x pi).
P = omega_m x T

Med venlig hilsen
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
19. juni 2012 - 00:04 #5
Vil du have points for dit velfylde indlæg? =)
Avatar billede Blaine Nybegynder
20. juni 2012 - 08:13 #6
Gerne =)
tak