Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
03. juni 2012 - 18:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Webshop - Hvordan gemmes valgte varer indtil køb

Hej.

Jeg skal til at lave et lille webshop program som genererer en mail af købet og derefter skrives ordren manuelt ind i lager system af indehaver af butikken. Ved godt det er en besværlig måde at gøre det på men det er til et lille firma hvor pengene ikke er til et stort system.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gemme data ind til ordren bestilles.
Når købet gennemføres så skal data ligges i SQL database, men det tror jeg at jeg måske har styr på.

Mvh Steffen
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2012 - 18:37 #1
<ole>

Du kan enten oprette en varekurv til brugeren i en database, hvori du lægge de enkelte varer- eller du kan lægge dem i en session.

Bruger du den første version, sætter du en cookie på klienten, som du kan genkende brugeren med. Bruger du sessions kan du enten bruge en cookie eller en query-vaiabel til at overføre brugerens session_id.

Bruger du cookies, skal du under alle omstændigheder huske, at det er lovpligtigt at spørge brugeren om lov. Din bruger skal nu om stunder eksplicit tillade brugen af cookies.

Det letteste er nok at finde en færdig, gratis webshop eller shopping cart på nettet. Prøv Google  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
03. juni 2012 - 22:08 #2
Jeg har ikke prøvet at bruge session på den måde før. Jeg har brugt den til at huske bruger_id, brugernavn og e@mail til at holde styr på hvem det er der er logget ind på hjemmesiden og for at huske navnet.

Jeg ved ikke om det er for meget at spørge om et forslag til hvordan det kunne se du. Har du ngoet kode du har brugt til noget andet som jeg kunne se hvordan det kunne se ud :) jeg er nemlig stadig lidt usikker på hvordan det skal se ud for at tilføje en varer mere?

Er det på samme måde som jeg endlig ville gemme noget på i en database???
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2012 - 23:07 #3
Her kan du se princippet i en varekurv i form af en session:

<?php
session_start();

if (!isset($_SESSION['cart'])) { // Kurv ikke oprettet

    // Opret kurv
    $_SESSION['cart'] = array(
        'items' => array()
    );

    // Indsæt en vare
    $vare = array(
        'varenummer' => 1234567,
        'antal' => 1,
        'pris' => 123.75
    );
    array_push($_SESSION['cart']['items'], $vare);

    // Indsæt en vare mere
    $vare = array(
        'varenummer' => 2345678,
        'antal' => 4,
        'pris' => 22.30
    );
    array_push($_SESSION['cart']['items'], $vare);

} else { // Kurven er oprettet
    // Udskriv kurven
    var_dump($_SESSION['cart']);
}
?>
<a href="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF'] ?>">Tjek din varekurv</a>
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2012 - 23:08 #4
- og med lidt pænere kode  =)

<?php
session_start();

if (!isset($_SESSION['cart'])) { // Kurv ikke oprettet

    // Opret kurv
    $_SESSION['cart'] = array(
        'items' => array()
    );

    // Indsæt en vare
    $vare = array(
        'varenummer' => 1234567,
        'antal' => 1,
        'pris' => 123.75
    );
    array_push($_SESSION['cart']['items'], $vare);

    // Indsæt en vare mere
    $vare = array(
        'varenummer' => 2345678,
        'antal' => 4,
        'pris' => 22.30
    );
    array_push($_SESSION['cart']['items'], $vare);

} else { // Kurven er oprettet
    // Udskriv kurven
    var_dump($_SESSION['cart']);
}
?>
<a href="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF'] ?>">Tjek din varekurv</a>
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
09. februar 2013 - 15:22 #5
SÅ kom jeg igang med at skulle bruge det.

Det var bare lige det jeg manglede. Super.

Lig et svar :)
Avatar billede olebole Juniormester
09. februar 2013 - 16:39 #6
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
09. februar 2013 - 20:26 #7
Svar