Avatar billede fuldstop Nybegynder
02. juni 2012 - 09:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nested Select og sortering

Jeg  har en database (access) hvor jeg via en asp.net side laver en "nested select" forespørgelse. Jeg ønsker at vælge de 1000 første poster i databasen sorteret efter dato DESC, og herefter sortere disse poster efter en anden sortering.

Bruger nedenstående sql statement:

SELECT * FROM (SELECT Top 1000 *  FROM Tabel1 ORDER BY dato DESC) ORDER BY beskrivelse DESC

Synes jeg har lidt problemer med at få det sorteret efter "beskrivelse", som er et tekstfelt i databasen (altså A-Å). Er ovenstående sql statement ikke måden at gøre det på?
Avatar billede fuldstop Nybegynder
02. juni 2012 - 14:48 #1
Forstår det simpelthen ikke. Når jeg sorterer alle poster efter beskrivelse virker det fint (sorterer alfabetisk).

SELECT * FROM (SELECT * FROM Tabel1 ORDER BY dato DESC) ORDER BY beskrivelse ASC

Men når jeg sorterer på 1000 poster, er der hverken hoved eller hale i den alfabetiske sortering :(.

SELECT * FROM (SELECT Top 1000 * FROM Tabel1 ORDER BY dato DESC) ORDER BY beskrivelse ASC
Avatar billede fuldstop Nybegynder
02. juni 2012 - 15:11 #2
Virker lidt som om der også sorteres på primary key, som hedder id i mit tilfælde. Dog har jeg som det fremgår af forespørgelsen ikke bedt om at der sorteres på id (primary key).
Avatar billede fuldstop Nybegynder
02. juni 2012 - 19:47 #3
Har sikkert, når det kommer til stykket, af betydning at feltet er af typen "memo"/"notat". Hvilket ikke kan sortes iflg. MS.
Avatar billede fuldstop Nybegynder
02. juni 2012 - 20:03 #4
En lille work around til søgning i access db i felter af typen memo/notat:

SELECT * FROM (SELECT Top 1000 * FROM Tabel1 ORDER BY dato DESC) ORDER BY Left(beskrivelse, 127) ASC
Avatar billede fuldstop Nybegynder
02. juni 2012 - 20:21 #5
* Ikke søgning, men sortering i memo felt.