Avatar billede Daniel.E Praktikant
31. maj 2012 - 16:46 Der er 8 kommentarer

Viewport tag forståelse

Hej,

Jeg har lidt problemer med at forstå 100% hvad det er som viewport tagget gør.

Jeg ved at min Samsung galaxy s2 har 480 x 800 opløsning.

Jeg har lavet en lille test hjemmeside med og uden viewport.

et <div> tag med 320px i width.

Med viewport:
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1, maximum-scale=1">

Så passer det i portrait men ikke i landscape.

Hvis jeg ændre width på mit <div> tag passer et så heller ikke.

Dette bringer mig tilbage til: content="width=device-width

Jeg troede at jeg var med, men det er jeg ikke helt adligevel.

Hjemmesiden uden viewport så er den meget lille, og de originale 480 i width holder slet ikke stik.

Hvad er det som der går galt i mit hovedet, nogle som kan hjælpe mig?

ps// har læst rigeligt på nettet, men med de tests jeg laver, går der kluddermudder op i hovedet på mig.
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2012 - 19:15 #1
<ole>

Apple har en udmærket forklaring her - og her er noget yderligere fra Mozilla. Mon ikke, det kan hjælpe?

/mvh
</bole>
Avatar billede Daniel.E Praktikant
31. maj 2012 - 19:34 #2
har testet lidt ekstra siden sidst.

på min ipod touch
på min samsung galaxy s2

selve sitet er sat til 320px i width.

Det passer perfekt på begge devices.

Det som bare er lidt underligt er at de er at forksellige opløsninger.  Men ok, hvis viewport går således at selve designet passer, og dividere device width med ca. 150%, så det passer til 320, eller sagt på en anden måde, at viewport gør således at den høje DPI på håndholdte enheder bliver omformuleret til normal visning, lyder det da ok som om at de fleste kan overholde 320px i portrait og ca 480 i landscape.

men det lyder bare en smule underligt stadigvæk.
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2012 - 20:01 #3
Jeg er ikke helt sikker på at kunne følge din 'indre' dialog - eller hvad det er, der undrer dig  =)
Avatar billede Daniel.E Praktikant
31. maj 2012 - 21:33 #4
mmhm :)

Kort sagt virker det en smule underligt at jeg kan lave en hjemmeside sat fast til 320px i width.

Med viewport tagget på den til at se perfekt ud til 2 vidt forskellige telefoner.

Ok det fede er da at det virker .. :)

Men det underlige er bare at..

Hvorfor 320px ??

Hvis der var et regnestykke, eller noget logik som umiddelbart kunne forklare mig hvorfor ville jeg være glad.

Jeg siger ikke at det er gemt væk, denne information jeg leder efter, men jeg mener bare ikke at jeg har fundet den, sådan direkte.

Håber at du kan følge mine tanker. :)
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2012 - 22:28 #5
Du kunne også lave en side, der var 572px bred - og så sætte viewport bredden til det samme. Så skulle det også virke. De 320px vælges, fordi det er iPhone's iPod Touch's skærmbredde
Avatar billede Daniel.E Praktikant
31. maj 2012 - 23:14 #6
på min samsung galaxy s2 er der mere end 320 px i bredden.  dette er blot et eksempel.

der er mange flere slags telefoner, og flere forskellige width´s :)

jeg mener nok at jeg har prøvet det som du foreslår, men det virker ikke helt efter hensigten.
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2012 - 23:32 #7
320px er enormt brugt p.gr.a. iPod og iPhone, og at det var Apple, der introducerede tagget. Meningen med viewport meta'en er netop at tilpasse indholdet til en ønsket visningsstørrelse.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
01. juni 2012 - 00:35 #8
så langt så godt, er helt med på den.

men hvor bred er det rent faktisk at selve de forskellige mobile enheder bliver hvis viewport er sat til:  width=device-width.

er det altid 320 i portrait mode på alle mobiler, eller er det kun nogle.

dette spørgsmål ser jeg som et vigtigt et at vide.  nok kan man ramme største delen af alle mobileehneder ved bare at sige "nå ok, det her er godt nok".  Men hvad nu hvis man vil videre.  det kan godt være svært at danne sig et overblik hvis viewport giver en generisk ny vidde.

håber at det giver mening.  det er også ret sent, mit hovede siger båt og mine øre mener der er for store.  noget i den stil. :)