Avatar billede tifojuve Juniormester
31. maj 2012 - 12:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tildeler man en makro til en figur i Word 2010?

Hej.

Jeg har optaget en makro i Word 2010 og vil gerne have en figur/knap i mit dokument, som jeg kan klikke på for at køre makroen. Når jeg højreklikker på den figur jeg har lavet får jeg desværre ikke muligheden for at tildele en makro.

Hvordan gør man det så?
Avatar billede tjp Mester
31. maj 2012 - 16:12 #1
På båndet Udvikler har du mulighed for at indsætte en knap via Kontrolelementer >> Ældre funktioner >> Kommandoknap.

Gå i Designtilstand, hvis du ikke allerede er, og dobbeltklik på knappen, så vises knappens programkode i VBE.

Her kalder du så makroen i stil med:

  Private Sub CommandButton1_Click()
      Makro1
  End Sub

Eventuelt med hele stien:

  Private Sub CommandButton1_Click()
      Normal.NewMacros.Makro1
  End Sub
Avatar billede tifojuve Juniormester
01. juni 2012 - 10:19 #2
Hej tjp.

Jeg har nu lavet en ActiveX knap og programkoden ser således ud (min makro hedder PrintBrev):

Private Sub CommandButton1_Click()
  Normal.NewMacros.PrintBrev
End Sub

Jeg har også prøvet med:

Private Sub CommandButton1_Click()
  PrintBrev
End Sub

Ingen af dem virker: Jeg får ikke "den lille hånd" når jeg efterfølgende fører musen henover knappen. Hvad kan være galt?
Avatar billede tjp Mester
03. juni 2012 - 01:18 #3
Er Designtilstand slået fra på fanebladet Udvikler?

Prøv evt. for sjov med koden:

Private Sub CommandButton1_Click()
  MsgBox "HEJ"
End Sub

Bare for at se om du har fat i koden...
Avatar billede tifojuve Juniormester
03. juni 2012 - 16:22 #4
Hej igen.

Designtilstand er slået til og knappen fungerer da også nu, efter jeg har haft åbnet og lukket dokumentet nogle gange... Desværre fungerer en del af makroen ikke, så den går ikke selv ind og vælger brevpapir. Det er vist et generelt problem i Word 2010.

Kom med et svar så du kan få dine points.

Tak for hjælpen.
Avatar billede tjp Mester
04. juni 2012 - 01:22 #5
Du er med på at Designtilstand skal være slået fra, når du bruger makroen, right? Kender ikke noget til brevpapirproblemet..