Avatar billede funguy Nybegynder
30. maj 2012 - 17:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PHP søgefunktion

Hej,

Jeg forsøger at lave en søgefunktion i PHP som søger i en mysql database.

Brugeren møder search.html og udfylder søgeformen. Dernæst bliver brugeren viderestillet til PHP-siden hvor selve søgningen bliver foretaget og vist.

Jeg er dog ikke tilfreds med visningen, da jeg gerne ville kunne styre layoutet af siden, hvor de forskellige data skal vises o.l.

Da jeg er ret ny til dette er jeg på ret bar bund ift. at komme videre, da jeg ikke har haft held med at sætte eks. HTML-koder ind til at styre visningen (eks. visning i tabel eller lign.).

Pt. ser min PHP-kode således ud:

<?php

mysql_connect ("localhost", "xxx","xxx") or die (mysql_error());
mysql_select_db ("xxx");

$term = $_POST['term'];

$sql = mysql_query("select * from xxx where xxx like '%$term%'");

while ($row = mysql_fetch_array($sql)){

        echo 'xxx: '.$row['xxx'];
}

?>

Kan I fortælle mig, hvordan jeg kommer videre med at ændre layoutet på denne side.

Input til, hvordan jeg ellers kunne strikke søgefunktionen sammen modtages også gerne, da jeg som sagt er ret ny ift. dette. :)
Avatar billede KHHP Juniormester
30. maj 2012 - 18:17 #1
For at ændre dit udseende laver du bare dette:

while ($row = mysql_fetch_array($sql)){

        echo '<p>xxx: '.$row['xxx'].'</p>';
}

Nu stiller den hvert echo på hver sin linje.
Du kan også lave et helt tabelsetup i HTML og så indsætte det med echo og så indsætte de værdier du henter fra MySQL i tabellen.
Avatar billede funguy Nybegynder
30. maj 2012 - 18:25 #2
Ok - men hvordan får jeg baggrundbillede osv. ind på siden?

Kan jeg bruge CSS eller er der andre smarte finesser til at designe siden? :)
Avatar billede KHHP Juniormester
30. maj 2012 - 19:57 #3
Så skal du placere dit script i en PHP-fil med HTML-struktur
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<title>Din side</title>
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" />
</head>

<body>
<?php

mysql_connect ("localhost", "xxx","xxx") or die (mysql_error());
mysql_select_db ("xxx");

$term = $_POST['term'];

$sql = mysql_query("select * from xxx where xxx like '%$term%'");

while ($row = mysql_fetch_array($sql)){

        echo '<p>xxx: '.$row['xxx'].'</p>';
}

?>
</body>
</html>

Så kan du strukturere siden som alle andre, lige bortset fra der hvor du placerer indhold gør du det med PHP.
Avatar billede funguy Nybegynder
30. maj 2012 - 21:24 #4
Det lyder super smart - det skal prøves! :)

Smid et svar, så der kan skydes nogle point af sted - og tusind tak for hjælpen! :)
Avatar billede KHHP Juniormester
31. maj 2012 - 07:33 #5
Det får du her.
Her kan du se et eksempel på hvordan jeg har anvendt ovenstående eksempel på en rigtig side: http://pastebin.com/6wvfEqNB