Avatar billede aliaz Nybegynder
27. maj 2012 - 12:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Litteraturliste modifikation

Jeg sidder og roder med udseendet af litteraturlisten. Det er plainnat.bst, der er modificeret til Harvard citations-metoden [Forfatter, År].

Fremstillingen af litteraturlisten vil jeg gerne have ændret, så den skriver Forfatter et al., når der er flere end 2. Se http://jesper.noergaard.eu/Litliste.png.

Her er koden jeg kører - sikkert ikke så nyttig info uden .bst- og .bib-filen dog.

\documentclass[a4paper]{memoir}

\usepackage[english]{babel}
\usepackage{natbib}
\bibpunct[,]{[}{]}{;}{a}{,}{,}
\bibliographystyle{bibtex/harvard}

\begin{document}

\citep{bib:COWI}

\citep{bib:Kanan}

\citep{bib:GoodBadVolatile}

\bibliography{bibtex/litteraturliste}

\end{document}

Jeg har været i harvard.bst og fundet følgende stump kode, der skriver efternavnene i litteraturlisten:

FUNCTION {format.jaer}
{ 's :=
  #1 'nameptr :=
  s num.names$ 'numnames :=
  numnames 'namesleft :=
    { namesleft #0 > }
    { s nameptr "{ll}{, jj}" format.name$ 't :=
      nameptr #1 >
        { namesleft #1 >
            { ", " * t * }
            { numnames #2 >
                { " " * }
                'skip$
              if$
              t "others" =
                { " et~al."}
                { " and " * t * }
              if$
            }
          if$
        }
        't
      if$
      nameptr #1 + 'nameptr :=
      namesleft #1 - 'namesleft :=
    }
  while$
}

Så er spørgsmålet, om nogen kan gennemskue hvad der skal ændres, så den skriver "Forfatter et al." ved 2+ forfattere, men stadig beholder "and" ved 2 forfattere? Jeg ved det er lidt et longshot!
Avatar billede aliaz Nybegynder
27. maj 2012 - 12:23 #1
Den har slugt et punktum i linket til billedet. Her er korrekt link: http://jesper.noergaard.eu/Litliste.png
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2012 - 14:55 #2
Der er en grun til at manualen til BST-filer hedder "Tame the Beast"

Jeg har ikke nogen god løsning. Jeg har brugt custom-bib til at lave den bibtex stil som jeg anvender til min LaTeX-bog (dlfltxbbibtex.bst, ligger på CTAN). Med custom-bib skal du svare på ca 50 spørgsmål og så laves en konfigurationsfil, hvis man kører (La)TeX på den, laver bst-filen. Man kan så manuelt justere på denne konfigurationsfil hvis man har lavet en fejl.

En af de ting man kan i den er netop at styre hvor mange der skal være før 'et al'
Avatar billede aliaz Nybegynder
28. maj 2012 - 17:27 #3
Hehe, ja det er et meget passende navn! Og en genial feature med start fra scratch og derefter 'spørgeskema'.

Jeg har løst udfordringen ved at duplikere kodestumpen, der styrer print af kilder i rapport/brødtekst, til brug også ved print i litteraturlisten (netop de samme navne/strenge). For interesserede fungerer dette:

{ 's :=
  s #1 "{vv~}{ll}" format.name$
  s num.names$ duplicate$
  #2 >
    { pop$ " et~al." * }
    { #2 <
        'skip$
        { s #2 "{ff }{vv }{ll}{ jj}" format.name$ "others" =
            { " et~al." * }
            { " and " * s #2 "{vv~}{ll}" format.name$ * }
          if$
        }
      if$
    }
  if$
}