Avatar billede nemlig Professor
22. maj 2012 - 14:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vis og skjul HTML Div

Jeg fandt en god vejledning på nettet:

http://www.minitek.gr/tutorials/javascript-tutorials/item/14-how-to-dynamically-display-hide-html-divs.html

Vejledningen viser hvordan en enkelt div-blok skjules og vises ved hjælp af javascript.
Jeg har et ønske om, at lave en html-side, hvor det skal være muligt at skjule/vise flere blokke uafhængigt af hinanden.
Jeg må kunne nøjes med en enkelt javascript-function, men har brug for hjælp til omskrivningen.

Nogen der kan bidrage til løsningen?
Det kan også være link til en vejledning på nettet.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. maj 2012 - 14:09 #1
jeg har nogle div'er med id sat til f0, f1, f2, f3 osv og skal kun vise en ad gangen

var taellermin=0;
var taellermax=5;
function vis(mnu) {
var i=taellermin;
for (i=taellermin;i<=taellermax;i++) {
    document.getElementById("f"+i).style.display = "none";
}
document.getElementById("f"+mnu).style.display = "";
}

jeg starter de enklete div'er med
<div id="f4" style="display:none;">

og har en lille menu med fx
<a href="#"><span class="menu1" onclick="vis(1);">Data</span></a>
til at åbne div med id=f1
Avatar billede nemlig Professor
22. maj 2012 - 15:19 #2
Hmmm - jeg kan ikke helt hitte ud af det.
Jeg har prøvet at omskrive den første kode til:

function hideText(idnr) {
document.getElementById('textblock_div'+idnr).style.display='none';
document.getElementById('more_btn'+idnr).style.display='inline';
}
function showText(idnr) {
document.getElementById('more_btn'+idnr).style.display='none';
document.getElementById('textblock_div'+idnr).style.display='inline';
}

Umiddelbart ser det ud til at virke efter hensigten.

Men der skal lige leges lidt.
Avatar billede nemlig Professor
22. maj 2012 - 15:40 #3
Det lader til at løsningen ovenfor virker efter hensigten.
Jeg vil så gerne lave en "Skjul alle" funktion, og tager afsæt i dit forslag til en gennemløbe en funktion et antal gange. Men der sker ingenting. Kan du gennemskue hvorfor:

<script type="text/javascript" language="javascript">
function hideText(idnr) {
document.getElementById('textblock_div'+idnr).style.display='none';
document.getElementById('more_btn'+idnr).style.display='inline';
}
function showText(idnr) {
document.getElementById('more_btn'+idnr).style.display='none';
document.getElementById('textblock_div'+idnr).style.display='inline';

var taellermin=0;
var taellermax=5;
function skjul() {
var i=taellermin;
  for (i=taellermin;i<=taellermax;i++) {
    document.getElementById('textblock_div'+i).style.display='none';
    document.getElementById('more_btn'+i).style.display='inline';
  }
</script>

Jeg kalder skjul() sådan her:
<a href="java script:void()" onClick="skjul()" />Skjul alt</a>
Avatar billede nemlig Professor
22. maj 2012 - 15:45 #4
nåhhh - fordi der ikke må være huller i nummerrækkefølgen.
Det virker når jeg ændrer tælleren fra 1-4 (jeg havde ingen 0).

Jeg tror dælme det spiller - så smid et svar. Jeg blev jo inspireret af din kode med løkken.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2012 - 10:13 #5
bare luk selv - loop var bare for at slippe for at holde styr på hvilken div, der var åben - så var det lettere at lukke alle først, og så åbne den ønskede.
Avatar billede nemlig Professor
23. maj 2012 - 18:54 #6
Hejsa. Jeg samler ikke, så smid bare et svar. Desuden kunne jeg jo bruge dit bidrag.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2012 - 19:09 #7
ok, så...