Avatar billede Knap Nybegynder
16. maj 2012 - 12:35 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Få excel til at vise værdier istedet for reference

Hej Eksperter.

Jeg vil gerne have sådan at når jeg har lavet en udregning at jeg i cellen ved siden af fx kunne vise hvad den har udregnet istedet for kun at kunne få referencen. Dvs istedet for at kunne hente a2+a3+a4 ned fra formeloversigten så kunne få der her frem: 7+3+4
Da jeg skal bruge det til eksamen, hvor jeg helst skal kunne vise, hvad jeg gør så censor kan finde fejlen hvis det opstår.

Mvh.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. maj 2012 - 14:15 #1
=A2&"+"&A3&"+"&A4
Avatar billede Knap Nybegynder
16. maj 2012 - 14:35 #2
Lækker så har fundet ud af at at hver ting skal være adskilt af "&

Det er dog en halv langsommelig process hvis jeg skal gøre dette ved et stort regneark, men er det gjort virker det jo til eksamen så er det bare forarbejdet der skal gøres.

Eller kan det øgres på en hurtig må? evt en kommando der går ind og konventer til det rigtige.

Har fx en formel som denne:

=((1,86*C5+5,55*C6+0,7*C9-0,7*C7)*10^2)/(0,21*100)

Så kunne det være rart hvis man kunne få den konventeret.

På forhånd - Tak for hjælpen
Avatar billede vejmand Juniormester
16. maj 2012 - 14:49 #3
Hver ting skal være adskildt af & ikke "&

=A2
&
"+"
&
A3
&
"+"
&
A4

Tegn mellem "" opfattes som tekst

Hvis du bare skriver =A2&A3&A4 vil der stå 734 i cellen.

Jeg kender desværre ikke en metode til at "automatisere" processen.
Avatar billede Knap Nybegynder
16. maj 2012 - 14:54 #4
Okay tak for hjælpen vejmand :=)

Lade den lige ligge og håber på en kan komme en hjælpende hånd til at få Excel til at gøre det for mig :)
Avatar billede Knap Nybegynder
16. maj 2012 - 21:28 #5
Vejmand

Ved ud hvordan det forholder sig med parentesser så?

For synes jeg har prøvet og prøvet, men kan ikke få excel til at acceptere min formel:

=((1,86*C5+5,55*C6+0,7*C9-0,7*C7)*10^2)/(0,21*100)

Og har prøvet og sætte de ting ind, men tænker lidt den går galt ved parenteserne? har prøvet en del forskellige ting.

Mvh
Avatar billede vejmand Juniormester
16. maj 2012 - 23:16 #6
="((1,85*"&C4&"+5,55*"&C5&"+0,7*"&C8&"-0,7*"&C6&")*10^2)/(0,21*100)"
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2012 - 08:00 #7
Her er noget kode som jeg har "tyvstjålet" et eller andet sted fra. Jeg ved ikke hvem ophavsmanden er - i hvert fald ikke mig. Placer koden i et almindeligt modul og hvis du har din formel i A1 så indtast i for eksempel B1:

=FnK(A1)

Her følger koden:

Function FnK(rngF As Range) As String
    Dim vRefs As Variant, lngRef As Long
    FnK = "'" & rngF.Formula
    vRefs = Split(PatternExtract(FnK, "[A-Z]{1,2}[0-9]+", , -1))
    For lngRef = LBound(vRefs) To UBound(vRefs) Step 1
        FnK = Replace(FnK, vRefs(lngRef), Round(Evaluate(vRefs(lngRef)), 3), 1, -1, vbTextCompare)
    Next lngRef
End Function

'RegExp Function
Function PatternExtract(strF As String, strPattern As String, _
            Optional boolIgnoreCase As Boolean = True, Optional lngInstance As Long = 1) As Variant
    Dim RegExp As Object, RegExpMatch As Object
    On Error Resume Next
    Set RegExp = CreateObject("vbscript.regexp")
    With RegExp
        .Global = True
        .IgnoreCase = boolIgnoreCase
        .Pattern = strPattern
    End With
    Set RegExpMatch = RegExp.Execute(strF)
    If lngInstance > RegExpMatch.Count Then
        PatternExtract = ""
    Else
        If lngInstance = -1 Then
            For lngInstance = 1 To RegExpMatch.Count Step 1
                PatternExtract = PatternExtract & " " & RegExpMatch(lngInstance - 1)
            Next lngInstance
            PatternExtract = Replace(PatternExtract, " ", "", 1, 1)
        Else
            PatternExtract = RegExpMatch(lngInstance - 1)
        End If
    Set RegExpMatch = Nothing
    Set RegExp = Nothing
End Function
Avatar billede vejmand Juniormester
17. maj 2012 - 09:31 #8
dkhanknu >> Det ligner denne: http://www.eksperten.dk/spm/927764
Jeg kan dog ikke få den til at funke, måske jeg gør det forkert....
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2012 - 09:40 #9
Er det ophavsmanden?

Det fungerer fint for mig.

Hans
Avatar billede vejmand Juniormester
17. maj 2012 - 10:07 #10
Vil du sende mig et eksempel, hvis jeg sender min e-mail adresse som intern besked?
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2012 - 10:18 #11
Ja selvfølgelig.
Avatar billede vejmand Juniormester
17. maj 2012 - 10:22 #12
Tusind tak.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
17. maj 2012 - 11:25 #13
Hmm, det funker jo fint.  :-)

Men jeg kan ikke få det til at funke på min. Kan du kort beskrive hvordan du indsætter koden?

Jeg højreklikker bare på Ark1 -> Vis programkode -> Kopierer koden ind -> lukker igen

Sådan skal jeg åbenbart ikke gøre.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2012 - 11:41 #14
Tryk på Alt+F11.
Tryk på Insert og herefter på Module.
Indsæt koden.

Hans
Avatar billede vejmand Juniormester
17. maj 2012 - 12:06 #15
Tak, så funker det.  :-)
Avatar billede Knap Nybegynder
17. maj 2012 - 12:40 #16
Lækkert. Så virker det også for mig :)

Tusinde tak for hælpen.
Avatar billede vejmand Juniormester
17. maj 2012 - 13:21 #17
Så skal dkhanknu lige sende et "Svar", så spørgsmålet kan lukkes.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2012 - 14:50 #18
OK.
Hans