Avatar billede tbrg Novice
15. maj 2012 - 00:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

onclick eventhandler til button

Jeg sidder lige og prøver at lære javascript fra en begynderguide, og jeg er rendt ind i et eksempel, som jeg ikke kan få til at fungere. Kan nogen her forklare mig, hvad jeg gør galt?
Når man trykker på knappen skal en alert poppe op, men det sker ikke. Det virker fint, hvis man tilgår funktionen med onclick attributten i html-elementet, men altså ikke når jeg forsøger at bruge en eventhandler i scriptet.

*** html ***
<head>
<script type="text/javascript" src="prjs7_1.js"></script>
</head>
<body>
<form>
  <input type="button" value="Klik på mig" id="form_button" />
</form>
</body>
</html>

*** javascript fil ***
function button_alert() {
  window.alert("Alert!"); }

var my_button = document.getElementById("form_button");
my_button.onclick = button_alert;
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. maj 2012 - 09:53 #1
Du bruger document.getElementById("form_button"); før knappen er defineret på siden. Du kan evt. flytte
  <script type="text/javascript" src="prjs7_1.js"></script>
ned under </body>

Men får du ikke en fejlbesked?
Avatar billede tbrg Novice
15. maj 2012 - 13:09 #2
Der var den. Tak skal du have. Det var ved at drive mig til vanvid.

Nej, det er lavet i notepad og testet med firefox, og der ingen fejlmeddelelser. Hvad kan anbefales, når man arbejder med javascript?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. maj 2012 - 13:10 #3
Du skal kigge i fejl-konsollen.
Avatar billede tbrg Novice
15. maj 2012 - 13:26 #4
Ah, den var jeg ikke opmærksom på. Klasse! Tak skal du have!
Avatar billede tbrg Novice
29. maj 2012 - 16:09 #5
lukket
Avatar billede olebole Juniormester
29. maj 2012 - 19:57 #6
<ole>

Erik, hvor havde du tænkt dig at anbringe et script under </body>? Det kan da vist kun resultere i invalid HTML-kode  *o)

Linjen:

<script type="text/javascript" src="prjs7_1.js"></script>

- skal anbringes mellem <head> og </head> - eller mellem <body> og </body>. Altså må det ikke stå her:

</body>
<script type="text/javascript" src="prjs7_1.js"></script>
</html>

- men gerne her:

<script type="text/javascript" src="prjs7_1.js"></script>
</body>
</html>

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. maj 2012 - 20:37 #7
Os gamle mennesker skal da være glade for næsten at ramme rigtigt.
Avatar billede olebole Juniormester
29. maj 2012 - 20:44 #8
Naturligvis, og det passer vel også meget godt med, at jeg er et år eller to yngre en du - mens du er i bedre humør  *D
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. maj 2012 - 20:59 #9
Du trænger vist til et par håndfulde kølige øl, eller en mindre flok glas iskold Frascati under Jyllands himmel, i Jyllands rene luft, langt fra normal civilisation. Det hjælper på humøret...

(undskyld tbrg)
Avatar billede olebole Juniormester
29. maj 2012 - 21:26 #10
Erik, altså! Din skarphed ryster mig gang på gang! Du ved bare altid, hvad min krop og jeg trænger aller mest til  *D