Avatar billede hinkesten Praktikant
10. maj 2012 - 17:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ASP: simpel syntaks fejl

Hej

Jeg er ikke så skarp på ASP syntakser og har derfor flg. problem:

strSQL = "SELECT * FROM menukort ORDER BY ID WHERE kategori= & requesty.querystring("site") &"

giver mig flg. fejl:

Microsoft VBScript compilation error '800a0401'

Expected end of statement

/dnh/default.asp, line 64

strSQL = "Select * from menukort where (kategori LIKE '& request.querystring("site") &')"
------------------------------------------------------------------------------^

Hvad går galt?

Håber der er en venlig sjæl som vil hjælpe

På forhånd tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2012 - 18:02 #1
hvis ketagori er et tal i databasen:
strSQL = "SELECT * FROM menukort ORDER BY ID WHERE kategori=" & requesty.querystring("site")

er det et tekstfelt, så skal der ' omkring
strSQL = "SELECT * FROM menukort ORDER BY ID WHERE kategori='" & requesty.querystring("site") & "'"
Avatar billede hinkesten Praktikant
10. maj 2012 - 18:09 #2
Det er et tekstfelt - jeg får flg. fejl efter indsættelse af dit forslag:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'ID WHERE kategori='kaffekort''.

/dnh/default.asp, line 65

Har du en idé til hvad dette kan skyldes?

Linie 65 er:

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Jeg har klippet den væsentlige kode ud:

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "SELECT * FROM menukort ORDER BY ID WHERE kategori='" & request.querystring("site") & "'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do

Response.Write Navn

Rs.MoveNext
Loop While Not rs.EOF
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2012 - 18:24 #3
WHERE kategori='kaffekort''.
der er en ' for meget til sidst
er du sikker på, at du ikke får en
strSQL = strSQL & "'"
undervejs inden kaldet?
Avatar billede hinkesten Praktikant
10. maj 2012 - 18:29 #4
Jeg er ikke helt sikker på hvad du spørger om. Der er brugt en include fil længere oppe som kalder til samme database, men denne forbindelse er lukket igen?!

Hvilket ' kan jeg fjerne så?

Ja, du må undskylde - men jeg er ikke så skrap som ønsket :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2012 - 18:32 #5
du kan fjerne en ved at rette fra
strSQL = "SELECT * FROM menukort ORDER BY ID WHERE kategori='" & request.querystring("site") & "'"
til
strSQL = "SELECT * FROM menukort ORDER BY ID WHERE kategori='" & request.querystring("site")
Avatar billede hinkesten Praktikant
10. maj 2012 - 18:40 #6
Okay - nu får jeg flg. fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'ID WHERE kategori='kaffekort'.

/dnh/default.asp, line 73

Linie 73:

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

:-(
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 18:42 #7
WHERE skal foer ORDER BY
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2012 - 18:47 #8
ergo
strSQL = "SELECT * FROM menukort WHERE kategori='" & request.querystring("site") & "' ORDER BY ID"
Avatar billede hinkesten Praktikant
10. maj 2012 - 18:50 #9
TUSIND tak I to. Vil I lave et svar - tænker I kan deles om points?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2012 - 19:16 #10
det var så arne_v, der kom med løsningen...
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 19:25 #11
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 19:26 #12
men jeg mener da ogsaa at det var galt med dapperne i den originale kode
Avatar billede hinkesten Praktikant
10. maj 2012 - 20:14 #13
Uanset hvad, så skal I have mange for jeres hjælp! :-)