Avatar billede steensommer Praktikant
09. maj 2012 - 23:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Connectionstring

Forsøger at få forbindelse til min nye SQL server Compact Edition fra Visaul Basic 2010 Express. Jeg får imidlertid fejl når jeg forsøger at connecte. Har forsøgt følgende:

Private Conn As String = "Data Source=C:\BySommer.sdf; Initial Catalog=BYSommer;USER ID=xxxxx;Password=xxxxx;"

Private Conn As String = "Data Source=BySommer.sdf;Persist Security Info=False;"
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 01:08 #1
Hvilken fejl?
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 07:30 #2
A network-related or instance-specific error occurred while establishing a connection to SQL Server. The server was not found or was not accessible. Verify that the instance name is correct and that SQL Server is configured to allow remote connections. (provider: SQL Network Interfaces, error: 26 - Error Locating Server/Instance Specified)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 14:44 #3
Hmm.

Bruger du SqlConnection eller SqlCeConnection?

(du skal bruge den sidste)
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 16:13 #4
...Jeg bruger denne:

Dim Connection As New SqlConnection(Conn)
Connection.Open()
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 16:15 #5
Men det er vel egentlig lettere at anvende den indbyggede SQL Database? Jeg har dog ikke fundet ud af hvordan den fungerer.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 16:34 #6
SqlConnection er til SQLServer

SqlCeConnection er til SqlConnection CE

du skal bruge den connection klasse som matcher til databasen
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 16:38 #7
Men for at anvende SQLCeConnection skal denne vel også ændres?:

Imports Microsoft.SqlServer.Server  ..og til hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 16:42 #8
SqlConnection er i System.Data.SqlClient ikke Microsoft.SqlServer.Server

SqlCeConnetcion er i System.Data.SqlServerCe
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 17:00 #9
SÅ var det derfor at jeg ikke kunne finde det :-)
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 17:07 #10
Hvordan skal dette så skrives:

Dim Connection As New SqlCeConnection(Conn)
        Connection.Open()
        Dim BrugerID = TextBox1.Text
        Dim Cmd As New SqlCommand("Insert into Adgang Brugernavn, Navn) VALUES @Brugernavn, @Navn", Connection)
        With Cmd
            .Parameters.Add("@Brugernavn", SqlDbType.NVarChar, 100)
            .Parameters("@Brugernavn").Value = TextBox1.Text
            .Parameters.Add("@Navn", SqlDbType.NVarChar, 100)
            .Parameters("@Navn").Value = TextBox2.Text
            .Parameters.Add("@Funktion", SqlDbType.NVarChar, 100)
            .Parameters("@Funktion").Value = TextBox3.Text
            .Parameters.Add("@Adresse", SqlDbType.NVarChar, 100)
            .Parameters("@Adresse").Value = TextBox3.Text
            .Parameters.Add("@Postnr", SqlDbType.NVarChar, 10)
            .Parameters("@Postnr").Value = TextBox3.Text
            .Parameters.Add("@By", SqlDbType.NVarChar, 100)
            .Parameters("@By").Value = TextBox3.Text
            .Parameters.Add("@Tlf", SqlDbType.NVarChar, 30)
            .Parameters("@Tlf").Value = TextBox3.Text
            .Parameters.Add("@Mobil", SqlDbType.NVarChar, 30)
            .Parameters("@Mobil").Value = TextBox3.Text
            .Parameters.Add("@Email", SqlDbType.NVarChar, 100)
            .Parameters("@Email").Value = TextBox3.Text
            .Parameters.Add("@Password", SqlDbType.NVarChar, 100)
            .Parameters("@Password").Value = TextBox3.Text
            .ExecuteNonQuery()
        End With

        Connection.Close()
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 17:08 #11
Den korte variant:

Dim Connection As New SqlCeConnection(Conn)
        Connection.Open()
        Dim BrugerID = TextBox1.Text
        Dim Cmd As New SqlCommand("Insert into Adgang Brugernavn, Navn) VALUES @Brugernavn, @Navn", Connection)
        With Cmd
            .Parameters.Add("@Brugernavn", SqlDbType.NVarChar,100)
            .Parameters("@Brugernavn").Value = TextBox1.Text
            .Parameters.Add("@Navn", SqlDbType.NVarChar, 100)
            .Parameters("@Navn").Value = TextBox2.Text

            .ExecuteNonQuery()
        End With

        Connection.Close()
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 17:15 #12
SqlCommand skal rettes til SqlCeCommand
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 17:27 #13
OK ...det skal lige testes lidt senere. Indtil videre tak.
Avatar billede steensommer Praktikant
10. maj 2012 - 23:41 #14
Det fungerede ...tak for hjælpen. Svar lige så jeg kan give dig point :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2012 - 23:48 #15
svar