Avatar billede msoela Nybegynder
09. maj 2012 - 10:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Simpel HVIS-makro i Excel

Jeg har et simpelt bogføringsskema, hvor jeg ønsker at gøre indtastningen væsentligt lettere.

På nuværende tidspunkt bruger jeg nedenstående makro:

Sub Modposter()
'
' Genvejstast:Ctrl+b
'
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=RC4*-1"
End Sub

Makroen ganger pt blot kolonne D (som er min bankkolonne) ud med -1 (omvendt fortegn af hensyn til debet/kredit).

Jeg ønsker nu at makroen tager hensyn til nedenstående kriterier:

- Måling på række 3 i den kolonne man står i med markøren. Hvis cellen indeholder teksten "moms", skal makroen tage tallet i kolonne D i rækken man står i og gange med 0,8*-1 (som er beløbet eksl. moms). Hvis ikke cellen i række 3 indeholder teksten moms, skal makroen blot gange tallet i kolonne D med -1.

- Måling på indholdet i kolonne D, hvis tallet er negativt skal makroen tage indholdet af kolonne D, gange det med 0,2*-1 og postere tallet i kolonne G i samme række. Hvis tallet er positivt skal det samme ske, men posteringen skal ske i kolonne F.

Eksempel:
I celle D25 har jeg en negativ postering på min bank på kr. -1.000.

Står jeg med markøren i celle L25 og trykker ctrl+b, vil makroen søge i L3, her finder den teksten "moms". Makroen måler nu på cellen for beløbet som er hævet på min bank som er D25, i celle L25 posteres D25*0,8*-1 og i G25 posteres D25*0,2*-1.

Spørg endelig hvis ovenstående ikke giver mening!
09. maj 2012 - 10:49 #1
Kan du smide mig et lille eksempelark?
Avatar billede msoela Nybegynder
09. maj 2012 - 11:01 #2
https://www.dropbox.com/s/2w452l8kqhkzh8g/Bogf%C3%B8ring%20eksempel1.xlsm

Prøv dette link :)

Jeg har i eksemplet "bogføt" et par posteringer sådan som makroen burde gøre det.
09. maj 2012 - 11:21 #3
Denne skulle kunne bringe dig lidt videre

Sub Formel()
    Dim c As Range
    Set c = ActiveCell
    Dim momstekst As String
    momstekst = Cells(3, c.Column).Value
    If InStr(1, LCase(momstekst), "moms") > 0 Then ' moms
        c.Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address & "*0.8"
    Else
        c.Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address
    End If
    If Cells(c.Row, 4).Value < 0 Then
        Cells(c.Row, 7).Formula = "=-0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
    Else
        Cells(c.Row, 6).Formula = "=0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
    End If

End Sub
Avatar billede msoela Nybegynder
09. maj 2012 - 11:45 #4
Det er perfekt, virker præcis som ønsket! Tusinde tak!

Smid et svar
09. maj 2012 - 11:46 #5
Dejligt at høre
Avatar billede msoela Nybegynder
09. maj 2012 - 12:16 #6
Jeg var måske lidt for hurtig på aftrækkeren :)

Jeg kan se at såfremt teksten "moms" ikke fremgår af række 3 i den kolonne markøren er placeret, så ganger den rigtigt nok beløbet ud med -1 istedet for -0,8, men samtidig beregner den stadig -0,2 i hhv. kolonne F eller G. Kan vi ligeledes gøre disse celler afhængige af teksten "moms"?
09. maj 2012 - 12:41 #7
Øh - så må du arbejde lidt videre ud fra denne

Sub Formel()
    Dim c As Range
    Set c = ActiveCell
    Dim momstekst As String
    momstekst = Cells(3, c.Column).Value
    If InStr(1, LCase(momstekst), "moms") > 0 Then ' moms
        c.Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address & "*0.8"
        If Cells(c.Row, 4).Value < 0 Then
            Cells(c.Row, 7).Formula = "=-0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
        Else
            Cells(c.Row, 6).Formula = "=0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
        End If
    Else
        c.Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address
        If Cells(c.Row, 4).Value < 0 Then
            Cells(c.Row, 7).Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address
        Else
            Cells(c.Row, 6).Formula = "=" & Cells(c.Row, 4).Address
        End If
End Sub
Avatar billede msoela Nybegynder
09. maj 2012 - 12:50 #8
Ved brug af ovenstående fører den 500 ind i både G-kolonnen samt den kolonne man står i, hvis "moms" ikke fremgår af række 3. Her skulle den alene føre 500 i den markerede celle og ingen ting i F eller G.
09. maj 2012 - 12:58 #9
Sub Formel()
    Dim c As Range
    Set c = ActiveCell
    Dim momstekst As String
    momstekst = Cells(3, c.Column).Value
    If InStr(1, LCase(momstekst), "moms") > 0 Then ' moms
        c.Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address & "*0.8"
        If Cells(c.Row, 4).Value < 0 Then
            Cells(c.Row, 7).Formula = "=-0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
        Else
            Cells(c.Row, 6).Formula = "=0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
        End If
    Else
        c.Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address
'        If Cells(c.Row, 4).Value < 0 Then
'            Cells(c.Row, 7).Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address
'        Else
'            Cells(c.Row, 6).Formula = "=" & Cells(c.Row, 4).Address
'        End If
    End If
End Sub
Avatar billede msoela Nybegynder
09. maj 2012 - 13:00 #10
Det er som jeg ser det, nedenstående kode, som ud over at måle på om værdien er > eller < end 0, samtidig skal måle på om der i række 3 fremgår ordet "moms".

If Cells(c.Row, 4).Value < 0
Then
Cells(c.Row, 7).Formula = "=-0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
Else
Cells(c.Row, 6).Formula = "=-0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
End If

Jeg ved ikke om der findes en "If...And..."-funktion som tager højde for 2 forskellige kriterier?
09. maj 2012 - 13:01 #11
har du testet #9
09. maj 2012 - 13:04 #12
Kan også se sådan her ud

Sub Formel()
    Dim c As Range
    Set c = ActiveCell
    Dim momstekst As String
    momstekst = Cells(3, c.Column).Value
    If InStr(1, LCase(momstekst), "moms") > 0 Then ' moms
        c.Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address & "*0.8"
        If Cells(c.Row, 4).Value < 0 Then
            Cells(c.Row, 7).Formula = "=-0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
        Else
            Cells(c.Row, 6).Formula = "=0.2*" & Cells(c.Row, 4).Address
        End If
    Else
        c.Formula = "=-" & Cells(c.Row, 4).Address
    End If
End Sub
Avatar billede msoela Nybegynder
09. maj 2012 - 13:08 #13
Perfekt! Det var hvad der skulle til.

Endnu engang tusinde tak :)
09. maj 2012 - 13:10 #14
så lidt :)