Avatar billede Calle5463 Forsker
03. maj 2012 - 13:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Data for checkboxe via AJAX / JS

Jeg har lidt AJAX venligst tilvirket af ronols. Det skubber data over i mine fomularfelter.

Nu har jeg brug for, at få skubbet nogle tjekmarks over, så mine checkboxe viser værdierne hentet fra mysql-db. En af boxene ser sådan ud i min formular (jette),den her er der seks af:

echo "<td align='right'>Opgave 1: <input type='checkbox' name='Opgave[]' value='1' $chked[1] ></td>";

Kan jeg gøre noget i den her retning i min js-fil / hvordan skal det se ud for at være helt rigtigt (glem // - de skal sfl. fjernes når det slippes løs)?

            // var lgd = values.length;      // skal de øvrige variable (maxlgd, bin, t, i, nr) defineres?
            //
            // maxlgd = 6;
            // bin = str_pad(decbin(values[0]['sOpgave']), maxlgd, "0", STR_PAD_LEFT);
            // lgd = strlen(bin);
            // t=lgd-1;
            // for(i=t; i >= 0; i--){  // Køres baglæns men vises forlæns
            //     nr=lgd-i;
            //    if(bin[i] == 1) {document.jette.$chked[nr].value = "checked"; } else { document.jette.$chked[nr].value=""; }
            //}

NB: values[0]['sOpgave'] kommer fra: $info[]=array( "sOpgave"=>$row['sOpgave']); som er resultatet af læsning af mysql-tabellen.
Avatar billede Calle5463 Forsker
04. maj 2012 - 12:14 #1
Det skal vist se mere ud som det her:

var x = values[0]['sOpgave'];
x = parseInt(x);
var bin = x.toString(6);
for(i = 5; i >= 0; i--){  // Køres baglæns men vises forlæns
var nr = 6 - i;
if(bin[i] == 1) {document.jette.Opgave[nr].checked = true; } else { document.jette.Opgave[nr].checked = false; }
}

Den kan dog ikke lide if-sætningen!!!
Avatar billede Calle5463 Forsker
05. maj 2012 - 09:51 #2
Rettelse: Boxene ser sådan ud i min formular (jette),dem er der seks af:

<?PHP
echo "<td align='right'>Opgave1: <input type='checkbox' name='Opgave[]' value='1' ></td>";
?>

Det er tilsyneladende de her den ikke kan lide:{document.jette.Opgave[nr].checked = checked;}
{document.jette.Opgave[nr].checked = unchecked;}
Avatar billede Calle5463 Forsker
05. maj 2012 - 11:39 #3
Yyyyrk!!!: Det her bliver ikke til binære værdier - man kan da heller aldrig stole på noget man finder på nettet):

var x = values[0]['sOpgave'];
x = parseInt(x);
var bin = x.toString(6);

- det kan javascript tilsyneladende ikke, altså må jeg gøre det allerede når den finder data (PHP: decbin() ) eller selv lave en funktion i javascript.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. maj 2012 - 11:43 #4
du kan nok med fordel skimme http://www.dev-archive.net/articles/js-dot-notation/
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
    <title></title>
    <style type="text/css">
    </style>
    <script type="text/javascript"></script>
</head>
<body>
<form name="jette">
<table width='600'>
    <tr>
        <td>Opgave 1: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
        <td>Opgave 2: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
        <td>Opgave 3: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Opgave 4: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
        <td>Opgave 5: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
        <td>Opgave 6: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
    </tr>
</table>
</form>
<script type="text/javascript">
    var bin=Array(0,0,0,0,1,1);
    for(nr = 5; nr >= 0; nr--){
        if(bin[nr] == 1) {
            document.jette["opgave[]"][nr].checked = true;
        }
        else {
            document.jette["opgave[]"][nr].checked = false;
        }
</script>
</body>
</html>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. maj 2012 - 11:55 #5
#3 - det kan javascript tilsyneladende ikke, altså må jeg gøre det allerede når den finder data (PHP: decbin() ) eller selv lave en funktion i javascript.

man kunne jo google js dec2bin
eller tage smutvejen når du nu er bekendt med php se på http://phpjs.org/
kig her http://phpjs.org/functions/decbin:381
Avatar billede Calle5463 Forsker
05. maj 2012 - 12:11 #6
#4: så kom der flueben i checkboxene - nu skal jeg bare finde det rigtige sted at indsætte decbin(), så det er den binære værdi jeg får "skubbet" over i AJAX-delen:

Det her skal indsættes det rigtige sted:

$bin = decbin($x);
$bin = substr(str_repeat(0,8),0,8-strlen($bin)).$bin;

- i forhold til nedenstående (hvoraf man også ser hvor lidt detail-overblik jeg har :-| ):

$id = $_POST['id'];
$info=array();
$sql = "SELECT * FROM k29592748, s29592748 WHERE sSag=$id AND kNr=sNr";
$result=mysql_query($sql);
while($row=mysql_fetch_assoc($result)){
  $info[]=array(
    "kNr"=>$row['kNr'],
    "sOpgave"=>$row['sOpgave'],
    "sOpgaveKommentar"=>$row['sOpgaveKommentar']);
}
Avatar billede Calle5463 Forsker
05. maj 2012 - 12:13 #7
#5: jeg lover dig google er ved at brænde sammen på min pc!
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. maj 2012 - 17:34 #8
en lille omskrivning af js coden fra #4, så den er lidt pænere
<script type="text/javascript">
    //var bin=Array(0,0,0,0,1,1);
    var bin="000011";
    var aNodeList = document.jette["opgave[]"];
    var lng = aNodeList.length;
    for(nr = lng-1; nr >= 0; nr--){
    //for(nr = 5; nr >= 0; nr--){
        if(bin[nr] == 1) {
            aNodeList[nr].checked=true;
        }
        else {
            aNodeList[nr].checked=false;
        }
</script>

#6
stå værdien af X i en af de 2 tabeller ??,
hvis den gør kan du jo lave convatering inde i din while, og tage den convaterede værdi med i dit info array

<?php
$id = $_POST['id'];
$info=array();
$sql = "SELECT * FROM k29592748, s29592748 WHERE sSag=$id AND kNr=sNr";
$result=mysql_query($sql);
while($row=mysql_fetch_assoc($result)){
    $bin = decbin($x);
    //$bin = substr(str_repeat(0,8),0,8-strlen($bin)).$bin;

  $info[]=array(
    "kNr"=>$row['kNr'],
    "sOpgave"=>$row['sOpgave'],
    "sOpgaveKommentar"=>$row['sOpgaveKommentar'],
    "sOpgaveBin"=>$bin

    );
}
?>
Avatar billede Calle5463 Forsker
05. maj 2012 - 19:15 #9
#7 ad #6:

Ja, s29592748 indeholder dec-værdien i feltet sOpgave, og det var også som du foreslår min mening at konvertere mens jeg stadig har fat i værdien i php-delen - synes det vil gøre det lidt pænere og lige-ud-ad-landevejen - og derefter skubbe værdien ind i $row['sOpgave'].

Er det ligegyldigt for js-delen at længden af det binære felt variere, forstået på den måde, altså kan blive kortere end 6 bit (de 8 er to for meget :-) )? (kan godt se den tjekker på ==1, men er den ligeglad med at værdien kan være ikke-eksisterende?)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. maj 2012 - 20:39 #10
hurtigt banket sammen til inspiration
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
<title></title>
<style type="text/css">
</style>
<script type="text/javascript">
function GetAjaxData(){

    var url = "req.php";
    var params = "";

    http = new XMLHttpRequest();
    http.open("POST", url, true);
    //Send the proper header information along with the request
    http.setRequestHeader("Content-type", "application/x-www-form-urlencoded");
    http.setRequestHeader("Content-length", params.length);
    http.setRequestHeader("Connection", "close");
    http.send(params);
    http.onreadystatechange = function() {//Call a function when the state changes.
        if(http.readyState == 4 && http.status == 200) {
            // her sker alt det sjove :)
            var values = JSON.parse(http.responseText);
            var lng = values.length;
            if (lng > 0){
                //for (var k=0; k<lng; k++) {
                    document.jette.kNr.value = values[0]['kNr']; // values[k]
                    document.jette.sOpgave.value = values[0]['sOpgave'];
                    document.jette.sOpgaveKommentar.value = values[0]['sOpgaveKommentar'];
                    var bin=values[0]['sOpgaveBin'];
                    var aNodeList = document.jette["opgave[]"];
                    var NodeLng = aNodeList.length;
                    for(nr = NodeLng-1; nr >= 0; nr--){
                        if(bin[nr] == 1) {
                            aNodeList[nr].checked=true;
                        }
                        else {
                            aNodeList[nr].checked=false;
                        }
                //}
            }
            else{
                alert("ingen data");
            }
</script>
</head>
<body>
<form name="jette">
<input type='text' name='kNr'>
<input type='text' name='sOpgave'>
<input type='text' name='sOpgaveKommentar'>
<table>
    <tr>
        <td>Opgave 1: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
        <td>Opgave 2: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
        <td>Opgave 3: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Opgave 4: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
        <td>Opgave 5: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
        <td>Opgave 6: <input type='checkbox' name='opgave[]'></td>
    </tr>
</table>
</form>
<script type="text/javascript">
    GetAjaxData();
</script>
</body>
</html>

req.php
<?php
//while($row=mysql_fetch_assoc($result)){
    $bin = sprintf("%06b", 12); // tallet 12 udskives som binært, med 6 bit
    $info[]=array(
        "kNr"=>"1213",
        "sOpgave"=>"overfører data via AJAX",
        "sOpgaveKommentar"=>"der fokuceres her på at decode opgavebin",
        "sOpgaveBin"=>$bin
    );
//}
echo json_encode($info);
?>
Avatar billede Calle5463 Forsker
05. maj 2012 - 20:52 #11
.1: jeg har lavet noget der virker - det er dog noget meget low-tech kvik-fix og fylder.

.2 jeg mener at kunne se mig ud af #10, som jeg vil implementere i en (anden fredelig) sen aftentime :-) - det er helt klart noget i den retning jeg skal - tak for inspirationen.

ronols - smid et svar så vi kan få lukket den her tråd, jeg har et par andre pinde jeg skal i gang med, så der kommer sikkert flere tråde.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. maj 2012 - 20:58 #12
får du her.
god arbejds lyst, med de andre pinde :)