Avatar billede broegger Nybegynder
07. august 2001 - 22:11 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Delphi vs. Visual Basic

Jeg skal til at arbejde med Delphi i gymnasiet, og jeg ville lige høre hvordan det er i forhold til eksempelvis Visual Basic. Ligner det Basic både med hensyn til opbygning og syntaks. Er det sværere og er det mere avanceret?
Avatar billede xzxzx Nybegynder
07. august 2001 - 22:12 #1
Jeg vil mene det er svæere - men det er jo op til en selv at vudere.

Avatar billede broegger Nybegynder
07. august 2001 - 22:14 #2
Er det nemmere at lære, hvis man har kendskab til Basic (ligner det Basic på nogen måde)?
Avatar billede speedy Nybegynder
07. august 2001 - 22:15 #3
Det visuelle i Delphi og VB er stort set magen til hinanden, men koden er ret forskellig.

Delphis kode er jo Pascal, og VBs er Basic.

/SpEeDy
Avatar billede xzxzx Nybegynder
07. august 2001 - 22:15 #4
Det ved jeg ikke jeg kender ikke Basic (Kun Visual Basic 6.0) og se har jeg købt et hæfte fra IDG - og jeg syntes det ser svæere ud.
Avatar billede speedy Nybegynder
07. august 2001 - 22:16 #5
jeg vil sige at det er lettere at lære et andet sprog hvis man kan et sprog i forvejen. Men selvfølgelig er der mange forskelle.
Avatar billede broegger Nybegynder
07. august 2001 - 22:17 #6
Kender I begge sprog?
Avatar billede law2 Nybegynder
07. august 2001 - 22:19 #7
Delphi bygger på Turbo Pascal og ikke Basic. Men hvis du kender til programmering i et sprog, er det typisk et spørgsmål om tilvænding!

Her har du lidt simpel kode, der er taget ud af sammenhænget, men måske giver dig en opfattelse af hvordan det ser ud!

procedure TForm1.PageControl1Change(Sender: TObject);
begin
case PageControl1.ActivePage.TabIndex of
  1: begin
      Panel1.Caption:=\'Oversigt over overtid for \'+DBEdit1.Text+\' \'+DBEdit2.Text;
      Table3.filter:=\'Type = \'\'o\'\'\';
      Table3.filtered:=true;
    end;
  2: begin
      Panel2.Caption:=\'Oversigt over afspasering for \'+DBEdit1.Text+\' \'+DBEdit2.Text;
      Table3.filter:=\'Type = \'\'a\'\'\';
      Table3.filtered:=true;
    end
  else begin
  table3.filter:=\'\';
  table3.filtered:=false;
  end;

Avatar billede broegger Nybegynder
07. august 2001 - 22:22 #8
det er selvfølgelig svært at læse koden uden sammenhængen, men det ser umiddelbart mere kompliceret ud end Basic kode...
Avatar billede hkramer Nybegynder
07. august 2001 - 22:29 #9
Jeg synes nu ikke du skal lade dig forskrække. Delphi er rimeligt nemt at gå til hvis du kender Visual Basic i forvejen. Opbygningen af det visuelle miljø er stort set ens, og object-tankegangen er den samme med properties, metoder og events.
Syntaksen i Delphi som er Turbo-Pascal, er ikke sværere end Visual Basic. Det kræver bare lidt tilvænning og så tænker du hurtigt i Pascal.
Jeg har selv en del erfaring med begge sprog (12 år delphi og 6 år VB), og har ingen problem med at springe fra den ene til den anden.

</hkramer>
Avatar billede law2 Nybegynder
07. august 2001 - 22:29 #10
Når jeg nu lige selv sidder og kigger på ovenstående, som jeg har skrevet for temmelig lang tid siden, må jeg nok indrømme det er temmelig forvirrende at se på, men som du jo evt. kender fra VB, får du jo mange af tingene foræret.

En for løkke er nu en gang en for løkke, der findes Case er som select, så hvis man kan hitte ud af basic, lærer man nok hurtigt Delphi.

I hvilket fag på gym beskæftiger man sig med programmering?
Avatar billede broegger Nybegynder
07. august 2001 - 22:32 #11
Datalogi (valgfag)
Avatar billede law2 Nybegynder
07. august 2001 - 22:35 #12
Totalt i orden valfag smag . . . . . . . Det fantes jo nok ikke lige den gang jeg gik på gym!
Avatar billede broegger Nybegynder
07. august 2001 - 22:40 #13
så havde du måske musik istedet for...
Avatar billede broegger Nybegynder
07. august 2001 - 22:40 #14
... eller billedkunst, nå glem det, tak for svarene, godnat
Avatar billede law2 Nybegynder
07. august 2001 - 22:41 #15
Hold det ikke imod mig, der var ingen vej uden om  ;-(
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2001 - 23:19 #16
For fedt at man bruger Delphi i Gymnasiet... Det er første gang jeg hører om steder hvor man underviser i Delphi (cool) - Bortset fra et universitet i England der udelukket koncentrere sig om Delphi (har selv tænkt på at tage afsted)

ZeroHero
Avatar billede speedy Nybegynder
08. august 2001 - 10:30 #17
man underviser da også i Delphi på HTX hvis man vælger programmering som valgfag...