Avatar billede ChristofferDK1989 Nybegynder
27. april 2012 - 10:22 Der er 4 kommentarer

Jquery scroll detector

Hej Eksperter!

Jeg leder efter noget hjælp i forhold til at implementere en slags "scroll-detector" - som skal kunne markere et menupunkt i forhold til hvor på siden brugeren er. Jeg har fundet noget der hedder Scrollspy - Men jeg havde lidt problemer med at få det til at fungere!

Det skal siges jeg er relativ ny i forhold til at bruge jQuery - så det kan sagtens være jeg bare trænger til en der kan sætte mig ind i hvordan det implementeres.

Men ellers er jeg faldet over det her stykke kode som vidst skulle kunne nogenlunde det samme.

Jeg er bare i tvivl om hvad og hvor jeg skal skrive forskellige ting.

setInterval(function () {
  if ($("body").scrollTop() > someLimit) {
    updateNavigation();
  }
}, 100);

Jeg tænker > "someLimit" skal erstattet med et antal pixels - er det helt galt ?

og så skal jeg updateNavigation funktionen kunne tilføje en class (active feks) til det menupunkt som someLimit referer til - og så styler jeg class'en.

På forhånd tak - Mvh. Christoffer
Avatar billede mireigi Novice
27. april 2012 - 14:08 #1
Dette burde kunne gøre det for dig. Koden er dog utestet.
$(parent.document).scroll(function()
{
  if($("body").scrollTop() > someLimit)
  {
      updateNavigation();
  }
});

function updateNavigation()
{
  if(!$("element").hasClass("MyClass"))
  {
      $("element").addClass("MyClass");
  }
Avatar billede ChristofferDK1989 Nybegynder
27. april 2012 - 15:06 #2
Jeg er nået længere siden jeg stillede spørgsmålet og har fået implementeret bootstrap scrollspy - nu ligger problemet i at jeg skal target'e li a fremfor li.

        selector = this.selector
          + '[data-target="' + target + '"],'
          + this.selector + '[href="' + target + '"]'

        active = $(selector)
          .parent('li')
          .addClass('active')

Noget forslag ??
Avatar billede timpet Novice
28. april 2012 - 21:26 #3
Jeg lytter lige med her
Avatar billede mireigi Novice
29. april 2012 - 12:36 #4
Ifølge JQuery dokumentationen, burde du kunne gøre dette:
selector =    this.selector
        + '[data-target="' + target + '"],'
        + this.selector + '[href="' + target + '"]'

active =     $(selector)
        .parent('li > a')
        .addClass('active')