Avatar billede agentjna Nybegynder
25. april 2012 - 13:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

komma, punktum problematik for at benytte SUM funktion i xslt

Hej

Jeg har en simpel xml nedenfor.

Jeg kan ikke benytte SUM funktionen i xslt når der benyttes komma som decimal separator. Ændre jeg det til punktum går det fint.

Så spørgsmålet går på hvordan kan jeg få beregnet en samlet sum.

Hilsen
Jesper

<test>
        <Ordre>
            <subOrdre ProAfdLitEffId="193117">
                <Mængde>10,5</Mængde>
                <Timer>10</Timer>
            </subOrdre>
            <subOrdre ProAfdLitEffId="193118">
                <Mængde>59,4</Mængde>
                <Timer>20</Timer>
            </subOrdre>
            <subOrdre ProAfdLitEffId="193119">
                <Mængde>14,5</Mængde>
                <Timer>5</Timer>
            </subOrdre>
        </Ordre>
</test>

Og jeg benytter flg. stylesheet til at formatere den og beregne summen.

<?xml version="1.0" encoding="windows-1252"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:ino="http://namespaces.softwareag.com/tamino/response2" xmlns:xql="http://metalab.unc.edu/xql/">
    <xsl:output method="html" encoding="ISO-8859-1" version="4.0" indent="yes"/>
    <xsl:template match="/">
        <html>
            <body>
                <form id="form1" runat="server">
                            <table border="0">
                                <tr bgcolor="#FFFFCC">
                                    <th>
                                        <span style="font-size: 12px;">
                                            <span style="font-family: verdana,geneva,sans-serif;">Sum mængde:</span>
                                        </span>
                                    </th>
                                    <th>
                                        <font face="verdana" style="font-size: 12px;">
                                            <xsl:value-of select="sum(//Mængde)"/>
                                        </font>
                                    </th>
                                </tr>
                            </table>
                            <table border="0">
                                <tr bgcolor="#FFFFCC">
                                    <th>
                                        <span style="font-size: 12px;">
                                            <span style="font-family: verdana,geneva,sans-serif;">Sum Timer:</span>
                                        </span>
                                    </th>
                                    <th>
                                        <font face="verdana" style="font-size: 12px;">
                                            <xsl:value-of select="sum(//Timer)"/>
                                        </font>
                                    </th>
                                </tr>
                            </table>
                </form>
            </body>
        </html>
    </xsl:template>
</xsl:stylesheet>
Avatar billede agentjna Nybegynder
25. april 2012 - 13:55 #1
Output er

Sum mængde:  NaN
Sum Timer:  35

ændres "," til "." er output

Sum mængde:  84.4
Sum Timer:  35

/Jesper
Avatar billede mireigi Novice
25. april 2012 - 14:41 #2
Jeg vil foreslå, at du skifter til engelsk punktsætning, og skifter fra danske navn til engelske. I data udveksling/håndtering, er det best practice at holde sig til engelsk, og så lade data være i et vilkårligt sprog.

Hvis det er udelukket, kan du kigge på dette:
http://www.devguru.com/technologies/xslt/quickref/xslt_function_formatnumber.html
Avatar billede agentjna Nybegynder
25. april 2012 - 14:51 #3
Enig. Men det system der leverer data har jeg desværre ingen indflydelse på.
Avatar billede agentjna Nybegynder
26. april 2012 - 14:26 #4
Hej

Følgende XSLT gør tricket

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:xalan="http://xml.apache.org/xalan">
    <xsl:output method="text"/>
    <xsl:template match="/">
        <xsl:variable name="rtf">
            <xsl:for-each select="//Mængde">
                <num>
                    <xsl:value-of select="translate(., ',', '.')"/>
                </num>
            </xsl:for-each>
        </xsl:variable>
        <xsl:value-of select="sum(($rtf)/num)"/>
    </xsl:template>
</xsl:stylesheet>