Avatar billede Calle5463 Forsker
24. april 2012 - 10:38 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Er jeg på rette vej

- eller roder jeg noget sammen?

file: STYLE.CSS

<style type=text/css>

#CVR{display:none;}

</STYLE>

---------------------------------------------------
file: SCRIPT.JS

function tjekfirma() {
    if(document.Opl.firma.value>'' {
        document.getElementById('CVR').style.display=block;
        } else {
            document.getElementById('CVR').style.display=none;
    }

--------------------------------------
file: INDEX.PHP

<html>

</script><link href='STYLE.CSS' rel='stylesheet' type='text/css'>

<body>

<form name='Opl'>
    <table>
        <tr>
            <td>Firmanavn</td>
            <td><input type='text' name='firma' onchange='tjekfirma(this.value)' /></td>
        </tr>
        <tr div id='CVR' style='display:none'>
            <td>CVR</td>
            <td><input type='text' name='dCVR' /></td>
        </tr>
    </table>
</form>

<script type='text/javascript' src='SCRIPT.JS'>

</body>
</html>
----------------------------------------
Avatar billede keysersoze Guru
24. april 2012 - 11:05 #1
du skal ikke have style-tags i din css-fil - kun de egentlige klasser osv. Du mangler en DOCTYPE og dit afslutnings script-tag skal ned og afslutte starten på dit script-tag.
Avatar billede majbom Novice
24. april 2012 - 11:05 #2
style.css:
- du skal ikke have style-tag i din css-fil
- attributerne skal omkranses af {} og ikke ()

script.js:
- du kan ikke tjekke om en værdi er større end ingenting (værdi > ''), du kan tjekke om den er forskellig fra ingenting: (værdi != '')
- du skal mangler en afsluttende parentes i din if-sætning

index.php:
- der mangler en doctype
- dit link-tag skal ind i et head-tag
- du kan ikke skrive "div" i et tr-tag

men bortset fra de få fejl, i det relativt store script ser det nogenlunde ud...
Avatar billede majbom Novice
24. april 2012 - 11:06 #3
og så glemte jeg dit afsluttende script-tag - det skal selvfølgelig ned til det startende script-tag
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. april 2012 - 14:37 #4
Tak #1 og #2 for et par hurtige hug - det er bl.a. det der gør det til en fornøjelse at være her på sitet.

#1, #2: Det er vel ikke den manglende DOCTYPE i mit klip/klister der gør udslaget?

#2, {} eller (): Jeg er sikkert blind (ihvertfald gammel :-) ), men jeg kan ikke lige se hvad du henviser til.

#2, div-tag i <tr>: Kan være jeg har misforstået - men har set et andet spm (http://www.eksperten.dk/spm/56029#reply_523756)  hvor det var sådan "man" gjorde - kan du uddybe? Det er sikkert her kæden hopper af for mig

#2: Stort? Indrømmet, jeg har ikke HELT styr på hvor meget/lidt der skal til, men hvordan ville du gøre det mindre/mere effektivt?

file: STYLE.css

#visCVR{display:none;}

---------------------------------------------------
file: SCRIPT.js

function tjekfirma() {
    if(document.Opl.firma.value != '') {
        document.getElementById('CVR').style.display=block;
        } else {
            document.getElementById('CVR').style.display=none;
    }

--------------------------------------
file: INDEX.php

<html>

<head>
<link href='STYLE.css' rel='stylesheet' type='text/css'>
</head>

<body>

<form name='Opl'>
    <table>
        <tr>
            <td>Firmanavn</td>
            <td><input type='text' name='firma' onchange='tjekfirma(this.value)' /></td>
        </tr>
        <tr div id='CVR'>
            <td>CVR</td>
            <td><input type='text' name='dCVR' /></td>
        </tr>
    </table>
</form>

<script type='text/javascript' src='SCRIPT.js'></script>

</body>
</html>
----------------------------------------
Avatar billede keysersoze Guru
24. april 2012 - 15:51 #5
DOCTYPE er særdeles vigtig - ellers kan du ikke regne med at din CSS tolkes som ønsket. Så vidt jeg kan se har du rigtig nok brugt {} og ikke (). Der er ingen der har sagt at det han gør er rigtigt - din "div" er rigtig nok forkert og skal væk.
Avatar billede olebole Juniormester
24. april 2012 - 16:04 #6
<ole>

Der er stadig en del fejl. Prøv denne kode:

file: STYLE.css

#CVR{display:none;}

---------------------------------------------------
file: SCRIPT.js

function tjekfirma(val) {
    if(val != '') {
        document.getElementById('CVR').style.display="table-row";
        } else {
            document.getElementById('CVR').style.display="none";
    }

--------------------------------------
file: INDEX.php

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>TITEL</title>
<link href='STYLE.css' rel='stylesheet' type='text/css'>
<script type='text/javascript' src='SCRIPT.js'></script>
</head>
<body>

<form name='Opl'>
    <table>
        <tr>
            <td>Firmanavn</td>
            <td><input type='text' name='firma' onchange='tjekfirma(this.value)'></td>
        </tr>
        <tr id='CVR'>
            <td>CVR</td>
            <td><input type='text' name='dCVR'></td>
        </tr>
    </table>
</form>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
24. april 2012 - 16:05 #7
Ups! DTD'en ser sådan ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. april 2012 - 16:13 #8
#5
DOCTYPE:
Sådan? <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> eller <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">?

DIV
go' vending: "rigtig nok forkert", men det efterlader mig: Hvordan så?
Avatar billede olebole Juniormester
24. april 2012 - 16:18 #9
#8: Nej, den jeg skrev i #7
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. april 2012 - 16:21 #10
O-B, du overhalede lige midt #8
Avatar billede keysersoze Guru
24. april 2012 - 16:23 #11
en div er et tag og ikke en attribut - dvs fx

<div>indhold</div>
<table>
  <tr>
    <td>noget andet indhold</td>
  </tr>
</table>

en tabel bruger du til opsætning af tabulerede data - en div til design.
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. april 2012 - 16:24 #12
- og som sædvanlig virker det :-). Nu skal jeg så bare se om jeg forstår at bruge det de andre fem+ steder i mit prg.

Hvad gør jeg af point - du plejer ikke at modtage?
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. april 2012 - 16:36 #13
#11, tak. Jeg mangler tilsyneladende lidt basal viden om nogle grundlæggende termer. Utålmodighed og basal viden kan være to modsat rettede størrelser når man "bare" kan klippe/klistre.

keyserzose, er det ok at splash får ud fra at han er den der har færrest
Avatar billede olebole Juniormester
24. april 2012 - 16:32 #14
'Plejer' lever i bedste velgående, men de to andre i tråden har også bidraget med vigtige informationer/rettelser, så de fortjener i ligeså høj grad point. Men tak for tilbudet  =)
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. april 2012 - 22:09 #15
- hvad står der egentlig i en checkbox?

function tjek_OrdreOpl(val) {if(val == '??') { .... }
}

Den reagere når boxen er "checked" men ikke hvis jeg "un-checker". (jeg bruger onchange='...')
Avatar billede majbom Novice
24. april 2012 - 22:43 #16
det var nu lidt ironisk med "stort script" og "få fejl" :) (håber det er ok med lidt gas?)

den ser nu også lidt mystisk ud den kode du linker til mht div inde i mellem tr og td tags

jeg vil gerne dele med kejseren
Avatar billede olebole Juniormester
24. april 2012 - 22:45 #17
<script type="text/javascript">
function tjek_OrdreOpl(elmCheck) {
    if (elmCheck.checked) { .... }
}
</script>

<input onclick="tjek_OrdreOpl(this)" type="checkbox">
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. april 2012 - 23:26 #18
#16: Ironi er helt fint - jeg er bare ikke inde i jeres jargon, så jeg så den ikke :-)

Hvodden f.. deler man? ... og er det en speciel taktik at lægge sig i halen på o.b. "når det regner på præsten drypper det på degnen"  :-)

#17, tak, det virker.
Avatar billede majbom Novice
25. april 2012 - 06:06 #19
Du deler ved at vente på et svar mere og så acceptere begge svar (du kan desuden selv fordele point, hvis du synes én har fortjent mere end en anden)

i halen på ole?
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. april 2012 - 09:39 #20
#19, så venter vi bare på at "kejseren" lægger et svar

Og hvis i alle kan mærke min taknemmelighed for hjælpen selvom i ikke får point, så er det rigtigt.
Avatar billede majbom Novice
25. april 2012 - 10:35 #21
vil du ikke uddybe den med præsten? forstår ikke hvad du mener..
Avatar billede majbom Novice
25. april 2012 - 10:36 #22
kan se nu at du har gjort det rigtig nok med {} i din css - det er bare fordi det er kursiv, så ligner det almindelige parenteser :)
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. april 2012 - 10:56 #23
Avatar billede majbom Novice
25. april 2012 - 12:19 #24
jeg er godt klar over ordsprogets betydning, men jeg forstår stadig ikke hvad du mener.

synes måske en time er lige i underkanten, manden har helt sikkert andre ting at tage sig til :)