Avatar billede DonSkoD Juniormester
20. april 2012 - 12:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Valg af SSD

Hej E

Jeg har planer om at købe en SSD i størrelsen 120-128GB til min laptop. Jeg har læst om diverse SSD'er, og tror jeg har fundet frem til 3, som kan være noget for mig.

Hvilken ville i vælge, og har i evt. erfaring med en eller flere?

- OCZ Vertex 4 128GB SSD
- Kingston HyperX 120GB SSD (
- Samsung 830 128GB SSD

De kan findes på EDBpriser med følgende produkt kode

- VTX4-25SAT3-128G
- SH100S3/120G
- MZ-7PC128D/EU
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2012 - 13:18 #1
http://www.ocztechnology.com/ocz-vertex-4-sata-iii-2-5-ssd.html#specifications
Læse hastighed: 535 MB/s
Skrive hastighed: 200 MB/s
MTBF (forventet tid mellem fejl) 2,000,000 time(r)
4KB Random Read 90000 IOPS
4KB Random Write 85000 IOPS
Maximum 4KB Random Write 120000 IOPS

http://www.kingston.com/en/ssd/hyperx
Internal Data Rate (Skriv): 510 MBps
Intern datahastighed: 555 MBps
MTBF (forventet tid mellem fejl) 1,000,000 timer
4KB Random Read 20000 IOPS
4KB Random Write 60000 IOPS
Maximum 4KB Random Write 70000 IOPS

http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/ssd/ssd/MZ-7PC128D/EU-spec
Sekventiel læsehastighed: Op til 520 MB/sek
Sekventiel skrivehastighed: Op til 320 MB/sek
MTBF (forventet tid mellem fejl) 1,500,000 timer
4KB Random Write 30000 IOPS
4KB Random Read    80000 IOPS

Ud fra følgende så vil jeg sige OCZ er en klar vinder :)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
20. april 2012 - 13:25 #2
Ja, selve specs taler for OCZ, men så læste jeg lidt om de 3 på Anandtech.com, som er en af de bedste anmeldere, når det kommer til SSD (af hvad jeg har hørt ;-S), og han virker ikke så begejstret.

Links:
OCZ (ved godt det er 256 og 512GB som bliver testet):
http://www.anandtech.com/show/5719/ocz-vertex-4-review-256gb-512gb

Kingston (ved godt det er 240GB og 3K version):
http://www.anandtech.com/show/5734/kingston-hyperx-3k-240gb-ssd-review

Samsung:
http://www.anandtech.com/show/4863/the-samsung-ssd-830-review

Her virker det for mig som om HyperX er det bedste valg.. men det kan selvfølgelig være han tager fejl hehe
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2012 - 13:26 #3
Vil lige give en bedre forklaring på hvorfor, IOPS er højest på OCZ og så vidt jeg ved af så er der mange opgaver den flytter per sekund (Internal Operations Per Seconds) og så kan de 200 MB jo flytte sig 3 gange hurtigere end fx kingstons som kan flytte 500 MB ca men det går så os 1/4 i hastighed i forhold til OCZ, oveni det så er den forventede tid mellem fejl på OCZ højest :) hvor kingston har lavest..

Samsung er nr 2, dem har jeg selv god erfaring med, men sætter man følgende tal op imod hinanden så vincer OCX jo klart i ydeevne og ikke mindst hvornår der forventes fejl..
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2012 - 13:39 #4
#2 ud fra de specs samt pris så vil jeg stadig stå ved OCZ, den er hurtig i ydeevne, den bærer nok ikke det samme som kingstons, men den kan flytte 3 - 4 gange så hurtigt.. og så har den jo hurtigt overgået kingstons ;) Oveni det så koster OCZ ved en forhandler jeg ville vælge (Proshop) 1285 kr og kingston koster 1271 (Bj-trading) og samsung til 1202 (BJ-tradeing)

Så ja den er en anelse dyrer under 100 kr dyrer og leverer op til flere gange bedre ydeevne :)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
20. april 2012 - 13:41 #5
Hmm.. så vidt jeg ved står IOPS altså for Input/Output Operations Per Second..
http://en.wikipedia.org/wiki/IOPS

Men hvis du ser de benchmarks, som Anandtech laver, ser det ud til at Vertex 4 har utroligt lav Read, men til gengæld høj Write..

Men eftersom det er en disk på 120GB, som jeg skal bruge til mindre programmer, må Read vel være at foretrække frem for Write, ik?
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2012 - 13:49 #6
#5 Ved godt at den kun er på 200 MB/s vs 320 og 550 MB/s, men dens de antal operationer den kan tage pr sekund er jo flere gange højere..

Jeg vil os lige høre om din bærbar har sata2 eller sata3 port i sig? :)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
20. april 2012 - 13:57 #7
Det er jeg lidt i tvivl om - det er en Lenovo L520 (5017-W2H).. Har læst om andre der har kompabilitetsproblemer med deres SSD'er, men jeg skriver til leverandøren ang. retur-politik, når jeg har bestemt mig for hvilken SSD det skal være.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2012 - 14:05 #8
#7 Du har sata 2 i din pc, du burde godt kunne sætte harddisken i, men spørg for en sikkerhedsskyld :) Men så vil jeg ikke mene at du kan bruge de 2 der er over 300 MB/s i dataoverførelse til ret meget, da bundkortet (sata porten) har en begrænsning).. (Men du må ikke lige sætte for meget i følgende, for jeg har selv en sata3 (alm harddisk) og den var hurtigere end mine nuværende, dog kom den ikke over 135 MB/s så der er jo vej endnu til de 300 MB/s :)
Avatar billede kgkg Nybegynder
20. april 2012 - 16:55 #9
Jeg har en netbook, hvor jeg smed en Verbatim 128GB SSD disk i. Og det kan ikke anbefales, den er lidt sløv. Men opstart er selvfølgelig blevet væsenligt hurtigere.

Men kig lige på denne test på PCWorld hvor de tester 20 SSD diske.

http://www.pcworld.dk/art/215940/test-her-er-de-bedste-ssd-diske
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2012 - 17:09 #10
#9 Hvilken verbatim ssd har du? (Model navn) oveni det så er testen du smider link til ikke up2date;)
Avatar billede kgkg Nybegynder
20. april 2012 - 19:32 #11
#10 Vedr. artiklen, så er den fra i går, hvad testen angår, så har jeg ikke kigget nærmere på hvornår den er lavet. Men den Norske artikel er fra den 16 april 2012, så helt gammel er den vel ikke :)

Om ikke andet så kan den jo godt bruges som en rettesnor.

Min Verbatim SSD disk er en model: 2SSD128
og read/write date er ikke imponerende, de er opgivet til: Max. Read 270 MB/sec / Write 225 MB/sec og i HD Tune lå den på lidt over 100 MB/Sec så vidt jeg husker.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2012 - 21:21 #12
#11 TJa nu er overførelsesmænden ikke det vigtigste når man går efter ydeevne :)

Har søgt en del nu, men fandt kun meget lidt ang. IOPS, det kan godt være jeg blot er lidt for træt, men fandt følgende, skal dog ikke kunne slå fast om tallene er korrekte, mest af alt fordi de er ufatteligt dårlige..:

4KB Random Write 10000 IOPS
4K tilfældig skrivning, 23000 IOPS
4KB Random Læs, 5000 IOPS
4KB Random Læs: Op til 32000 IOPS
4KB Random Skriv: Op til 1400 IOPS

Disse informationer har jeg fundet via google, har forsøgt og gå ind på linksne men enten var det ikke at finde eller os endte man ved andre modeller.. Så hvis du kan give en specifik IOPS på læs/skriv operationer så ville det være skønt, for med følgende tal, så kan jeg godt forstå hvis din SSD ikke er hvad du forventede ;)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
26. april 2012 - 11:23 #13
lukker..
Avatar billede ttp67 Nybegynder
17. maj 2012 - 10:32 #14
Bare lige et indspark til snakken her -
For 14 dage siden købte jeg en ssd disk - ocz petrol 64GB (sata 600).

Den var død, så jeg fik den byttet til en 128Gb ocz petrol. Den spillede umiddelbart, men efter en uges tid begyndte den at fryse, til at starte med en enkelt gang om dagen. Til sidst kunne jeg lige nå at logge på Windows, og så frøs den igen - Det er tilsyneladende et kendt problem med OCZ diskene, mankan være heldig at få en der bare virker, andre kører på disk nu 5 eller højere (prøv google - ocz ssd freeze)  - så jeg skifter selv til en Kingston/Intel eller lign, når butikkerne åbner igen i morgen.

OCZ diskene er billige, og kvaliteten er tilsyneladende også derefter.

just my two cents....
Avatar billede ttp67 Nybegynder
03. juni 2012 - 20:53 #15
Ok - Blev spist af med endnu en Ocz disk, med løfte om skift til andet mærke hvis den også stod af.

Det er nu 14 dage siden, og jeg skal ind og have den byttet i morgen.

aldrig mere OCZ....
Avatar billede kgkg Nybegynder
03. juni 2012 - 22:04 #16
Jeg byggede en ny PC for nogen tid siden, hvor jeg havde sat en OCZ SSD 120GB disk i.

Der var desværre en fejl på bundkortet, så under installationen af Windows genstartede computeren pludselig.

Efter tre forsøg på at installere Windows, forsvandt OCZ disken pludselig i fjerde forsøg, den var bare DØD.

Jeg satte den i en anden computer via en dock, men det var totalt død. Jeg har lavet en RAM på den og leverandøren har også dømt den for helt død.

En af vennnerne har også lige haft en masse problemer med en 250GB OCZ disk.

Så jeg siger også aldrig mere OCZ