Avatar billede skuumm Nybegynder
17. april 2012 - 08:39 Der er 3 kommentarer

excel 2010 - ret inputmaske på eksisterende data

Jeg har et har med +6000 telefonnumre indtastet i format "'+45 xx xx xx xx"

Det ønskes lavet om til "+45 xxxx xxxx"

Jeg har forsøgt at lave en costum input mask, og den virker på ny indtastet data, men de eksistende rækker laves ikke om.

hvis man, på en eneklt række, fjerner det foranstillede ' og acceptere en dialogboks, så slå formateringen også igennem...

Er der en nem genvej til at "påtvinge" den ønskede formatering?
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2012 - 16:26 #1
Måske:

=TEKST(--(MIDT(MIDT(A1;5;256);1;2)&MIDT(MIDT(A1;5;256);4;2)&MIDT(MIDT(A1;5;256);7;2)&MIDT(MIDT(A1;5;256);10;2));"""+45 ""## ## ## ##")

Du kan selvfølgelig efterfølgende lave en copy/paste as values.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2012 - 17:56 #2
Måske er følgende bedre:

I B1: =MIDT(A1;5;256)
I C1: =--(MIDT(B1;1;2)&MIDT(B1;4;2)&MIDT(B1;7;2)&MIDT(B1;10;2))

Kopier C1 og paste as value. Formater C1 med følgende formatkode:

"+45 "#### ####
Avatar billede store-morten Ekspert
17. april 2012 - 19:51 #3
Måske en makro ;-)

klik på første øverste celle, kør makro:
Sub Tekst_Til_Tlf_Format()
On Error GoTo Fejl

If ActiveCell.Value = "" Then
    Exit Sub
End If

' Markere område ud fra start celle
'(Den der er markeret og sidst udfyldte i kolonne)
    Start = ActiveCell.Address
    slut = ActiveCell.End(xlDown).Address

    Range(Start & ":" & slut).Cells.Select

' søg og erstat mellerum med ingen ting
    Selection.Replace What:=" ", Replacement:="", LookAt:=xlPart, _
    SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
    ReplaceFormat:=False

' Laver "teksttal" til rigtige tal
    On Error Resume Next
    For Each c In Selection.Cells
        c.Value = c.Value * 1
    Next c

' Formater active kolonne som +45 xxxx xxxx
    KolBog = Mid(ActiveCell.Address, 2, InStr(2, ActiveCell.Address, "$") - 2)
    Range(KolBog & ":" & KolBog).NumberFormat = "+# #### ####"
Fejl:
End Sub

Eller manuelt:
1. Marker dine telefonnumre --> 'Søg og erstat' --> 'Søg efter' indtast et mellemrum --> 'Erstat alle' --> Tryk "Luk"

2. Skriv et 1 tal i en tom celle --> kopier dette 1 tal --> marker dine telefonnumre --> højreklik --> 'Indsat speciel' --> marker: 'Multiplicer' --> Tryk "OK"

3. Marker kolonnen og højreklik på markering --> Formater celler med brugerdefineret format:
+# #### ####