Avatar billede besida Nybegynder
13. april 2012 - 14:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skjule kolonner ud fra valg i listbox

Hej

Jeg har et stort regneark med rigtig mange kolonner, som skal skjules ud fra valgene i min userform1.

Jeg har oprettet 3 listbox's, hvor jeg har indlæst data ind fra mit Control-ark. Listboxene er alle med multiplechoise.
PT. køre jeg det så jeg bare læser valgene ud af listboxene til controlarket, og derefter med en ny makro, der skjuler de kolonner i WCGW arket, som ikke er valgt, ud fra mine rækker jeg har overført til Control-arket. Det er en ret langsom process!!

Er der nogen der har en nemmere måde, så man kører det hele i en proces, altså allerede ud fra selections i listboxene?

Jeg har søgt hele dagen på nettet efter en løsning, men er ikke kommet frem til noget.

Mvh

DJ
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2012 - 15:00 #1
Det skulle nok være muligt hvis du kunne sende en kopi af filen.
@-adresse under min profil.
Avatar billede besida Nybegynder
13. april 2012 - 21:46 #2
Hej Supertekst

Tak for dit hurtige svar.

ARket indeholder desværre en masse følsomme data, så håber du kan hjælpen uden at få arket :( Alternativt hvis det er, kan jeg slette data mv.

Mit ark fungerer således:

Arket WCGW indeholder 60 kolonner, hvoraf listbox 2 skjuler kolonnerne fra I3 til AH3, hvis de ikke er valgt i listboxen.
I3:AH3 indeholde navne på kolonnerne, og det er disse der er indlæst i Listboxen.

Nuværende løsning skjuler alle kolonnerne fra I3:AH3, og viser de kolonner der er valgt i listbox 2.

På forhånd mange tak for hjælpen..
DJ
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2012 - 23:15 #3
Hej besida

Var det muligt at skabe en model uden følsomme data - så er det ok..
Avatar billede supertekst Ekspert
15. april 2012 - 11:21 #4
VBA i Userform:

Const nulKolonne = 9                                'kolonne I
Dim ix As Integer
Private Sub CommandButton1_Click()                  'filtrer
Dim p As Byte, kolonne As String
Dim adresse As String, adr As Variant
    Application.ScreenUpdating = False

    For ix = 0 To Me.ListBox2.ListCount - 1
        adresse = Cells(1, ix + nulKolonne).Address
        adr = Split(adresse, "$")
        kolonne = adr(1)
Rem Test om række i Listbox2 er markeret - hvis ikke skjul rækken
        If Me.ListBox2.Selected(ix) = False Then
            Columns(kolonne).EntireColumn.Hidden = True
        Else
Rem Er række markeret - vis kolonne
            Columns(kolonne).EntireColumn.Hidden = False
        End If
    Next ix
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Private Sub CommandButton2_Click()                  'Vis alle
    For ix = 0 To Me.ListBox2.ListCount - 1
        Me.ListBox2.Selected(ix) = True
    Next ix
    CommandButton1_Click
End Sub