Avatar billede tobrukDk Novice
12. april 2012 - 17:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

kategori del op på databasen

Hej

Det er sådan at jeg er blevet færdig med min hjemmesiden og nu spørger folk efter kategori altså House, Radio vært, undergrund musik og meget mere,

det er sådan at jeg havde tanke mig at bygge det op på .

Det vil sige på opret.php

havde jeg tænke mig at lave en eller anden form for dropdown noget lign, hvor man kan valgt det som man er/søger efter,

så hvis det er at
1 - radiovært
2 - House

så skal den ligesom ligge talet inde i table brugere ligesom fortælle om han er radio vært eller house?, hvordan skal jeg gøre det?

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `kategori` (
  `id_katogori` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `navn` varchar(255) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id_katogori`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=utf8 AUTO_INCREMENT=1 ;

og så har jeg brugere

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `brugere` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `rank` tinyint(2) NOT NULL,
  `code` int(11) NOT NULL,
  `email` varchar(255) NOT NULL,
  `password` varchar(255) NOT NULL,
  `brugere_opret` timestamp NOT NULL DEFAULT CURRENT_TIMESTAMP ON UPDATE CURRENT_TIMESTAMP,
  `djnavn` varchar(255) NOT NULL,
  `profilbillede` varchar(255) NOT NULL,
  `profiltekst` longtext NOT NULL,
  `facebook` varchar(255) NOT NULL,
  `pris` int(10) NOT NULL,
  `booking` varchar(255) NOT NULL,
  `hemmelig` varchar(255) NOT NULL,
  `club` varchar(255) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`),
  UNIQUE KEY `email` (`email`)
) ENGINE=InnoDB  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=73 ;

ved godt at jeg skal have lavet en som hedder fk_kategori, men det er bare det hvordan jeg skal bygge det op på ?
Avatar billede tobrukDk Novice
12. april 2012 - 18:31 #1

<select name="katogori" style="margin:4px;">
                <?php
                $result = mysql_query("SELECT * FROM `kategori`");
                $num_rows = mysql_num_rows($result);
                while($row = mysql_fetch_array($result))
                {
                ?>
                    <option><?php echo $row["navn"];?></option>
                <?php
                }
                ?>
                </select>

så skal jeg bare finde ud af hvis man klik på radio vært så skal den tag dens id og ligge over i brugere table så den ved hvorfor en id radio har ;)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. april 2012 - 19:10 #2
ref #1

burde dette
while($row = mysql_fetch_array($result))
{
?>
<option><?php echo $row["navn"];?></option>
<?php
}

ikke se sådan ud ??, dvs lægge id ind i select boxens value
while ($row = mysql_fetch_assoc($result)){
      echo '<option value="'.$row['id'].'">'.$row['navn'].'</option>';
}
Avatar billede tobrukDk Novice
12. april 2012 - 19:17 #3
ret den lige til sådan at den passe,

<?php
                $result = mysql_query("SELECT * FROM `kategori`");
                $num_rows = mysql_num_rows($result);
                while ($row = mysql_fetch_assoc($result)){
                      echo '<option value="'.$row['id_katogori'].'">'.$row['navn'].'</option>';
                }
                ?>

men skal jeg bare tag id_katogori og gøre sådan her;

$id_katogori  = mysql_real_escape_string($_POST["id_katogori "]);
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. april 2012 - 19:31 #4
>men skal jeg bare tag id_katogori og gøre sådan her;
>$id_katogori  = mysql_real_escape_string($_POST["id_katogori "]);

noget i denne stil
// du aflæsser select boxen katogori's value
$id_katogori = $_POST['katogori']

prøv evt at skimme http://www.html-form-guide.com/php-form/php-form-select.html
Avatar billede tobrukDk Novice
12. april 2012 - 19:37 #5
Den gider ikke at sige(fortælle hvorfor en det er) til brugere table,

<?php
            if(!empty($_POST))
            {
                $email = mysql_real_escape_string($_POST["email"]);
                $password = mysql_real_escape_string($_POST["password"]);
                $gentag = mysql_real_escape_string($_POST["gentag"]);
                $djnavn = mysql_real_escape_string($_POST["djnavn"]);
                $profiltekst = mysql_real_escape_string($_POST["profiltekst"]);
                $facebook = mysql_real_escape_string($_POST["facebook"]);
                $club = mysql_real_escape_string($_POST["club"]);
                $booking = mysql_real_escape_string($_POST["booking"]);
                $hemmelig = mysql_real_escape_string($_POST["hemmelig"]);
                $pris = mysql_real_escape_string($_POST["pris"]);
                $id_katogori  = mysql_real_escape_string($_POST['katogori']);

                $katogori = $id_katogori

                $billedefilnavn = null;

                include ("include/class.upload.php");
                $handle = new Upload($_FILES["file"]);

                if($handle->uploaded)
                {
                    //lidt mere store billeder
                    $handle->image_resize = true;
                    $handle->image_ratio_y = true;
                    $handle->image_x = 220;
                    $handle->Process("profil/big_img");

                    //til profil billede lign..
                    $handle->image_resize = true;
                    $handle->image_ratio_crop = true;
                    $handle->image_y = 75;
                    $handle->image_x = 75;
                    $handle->Process("profil");

                    $billedefilnavn = $handle->file_dst_name;

                            echo '<p>Billedet: ' . $billedefilnavn . '<br></p>';
                            echo "<p>Dit billede blev upload<br></p>";
                }else{
                    $billedefilnavn = 'bruger_intet.png';
                }
                $bruger = mysql_query("SELECT NULL FROM brugere WHERE email='$email'");
                if(mysql_num_rows($bruger) > 0)
                    {
                        echo "<div id=\"box\"><ul><li>Email er optaget, Pr&#248;ve igen</li></ul></div>";
                    }
                else
                {

                    $code = rand(111111111, 999999999);

                    //sende email til brugere

                    $to = $email;
                    $subject = "Activate din brugere";
                    $headers = "From: support@djinfo.dk";
                    $body = "Hej, \n \n Du er opret og du skal her med nu activate din konto. \n \n klik på det her link eller kopie det oppe i din URL bar i din browser \n \n http://djinfo.dk/activate.php?code=$code \n \n Takker for det Hilsen Djinfo.dk \n \n Du kan ikke svar på den her email";

                    $errors = array
                    (
                        "email" => "Husk du skal indtaste en email som brugernavn.",
                        "password" => "Husk du skal indtaste et password.",
                        "gentag" => "Husk de to passwordfelter skal have ens indhold og password.",
                        "djnavn" => "Husk at indsæt Djnavn.",
                        "profiltekst" => "Husk at tilføj noget profil tekst.",
                        "facebook" => "Husk at tilføj ritgit facebook.",
                        "booking" => "Husk Booking Email.",
                        "hemmelig" => "Husk hemmelig kode ord.",
                        "pris" => "Husk en pris.",
                        "club" => "Husk club sted."
                    );

                    if(!empty($pris))
                    {
                        unset($errors["pris"]);
                    }
                    if(!empty($club))
                    {
                        unset($errors["club"]);
                    }
                    if(!empty($email))
                    {
                        unset($errors["email"]);
                    }
                    if(!empty($password))
                    {
                        unset($errors["password"]);
                    }
                    if(!empty($gentag) && $gentag == $password)
                    {
                        unset($errors["gentag"]);
                    }
                    if(!empty($djnavn))
                    {
                        unset($errors["djnavn"]);
                    }
                    if(!empty($profiltekst))
                    {
                        unset($errors["profiltekst"]);
                    }
                    if(!empty($facebook))
                    {
                        unset($errors["facebook"]);
                    }
                    if(!empty($booking))
                    {
                        unset($errors["booking"]);
                    }
                    if(!empty($hemmelig))
                    {
                        unset($errors["hemmelig"]);
                    }

                    if(empty($errors))
                    {
                        if(!mail($to, $subject, $body, $headers))
                        {
                            echo 'Vi kunne ikke logge dig på dette tidspunkt. Plases prøv igen senere';
                        }
                        else
                        {
                            $password = sha1($password);
                            $insert = mysql_query("INSERT INTO brugere (code,email,password,katogori,profilbillede,djnavn,profiltekst,facebook,club,pris,booking,hemmelig)
                            VALUES ('$code','$email','$password','$katogori','$billedefilnavn','$djnavn','$profiltekst','$facebook','$club','$pris','$booking','$hemmelig')");
                        }

                            if(!$insert)
                            {
                                echo "fejl";
                            }
                            else
                            {
                                echo "<div id=\"box\"><ul><li>Godkendt brugere</li></ul></div>";
                            }
                        else
                        {
                            echo "<div id=\"box\"><h4>HUSK DET HER!!</h4><ul><li>" . implode("</li><li>", $errors) . "</li></ul></div>";
                        }
        ?>

så har du gøre sådan her som jeg sagde jeg skulle gøre ;)

<?php
                $result = mysql_query("SELECT * FROM `kategori`");
                $num_rows = mysql_num_rows($result);
                while ($row = mysql_fetch_assoc($result)){
                      echo '<option value="'.$row['id_katogori'].'">'.$row['navn'].'</option>';
                }
                ?>

Den gider bare ikke sige hvorfor en id katogori har til brugere table,
Avatar billede tobrukDk Novice
12. april 2012 - 20:59 #6
Hvad skal jeg gøre sådan at id_katogori går over til et tale som ligger sig ind i brugere table?, hmm
Avatar billede tobrukDk Novice
12. april 2012 - 21:39 #7
det var inset der var problem og det er klart nu ville du have noget for det ronols  ??
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. april 2012 - 21:41 #8
nope
Avatar billede tobrukDk Novice
12. april 2012 - 21:46 #9
Jeg tag dem selv ;)