Avatar billede Den_nemme Nybegynder
12. april 2012 - 16:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Vedhæfte fil når der printes fra Excel

Hej eksperter

Jeg håber nogen kan hjælpe mig?
Jeg har brug for, at der inkluderes en pdf, når en bruger af mit regneark trykker på en printknap, som, ved hjælp af en makro, sender brugeren til Print Prewiew i Excel. Pdf'en ligger selvfølgelig på en server, som brugeren har adgang til.
Kan det overhovedet praktiseres og er der nogen der kan beskrive hvordan jeg bærer mig ad?
Avatar billede supertekst Ekspert
12. april 2012 - 17:14 #1
Hvilken Excel-version?
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
12. april 2012 - 17:15 #2
Avatar billede supertekst Ekspert
12. april 2012 - 17:16 #3
PS: Hvordan ser koden ud vedr. print?
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
12. april 2012 - 17:26 #4
Sådan:

Sub Print_()
    '
    ' Print_ Macro
    '

    'Dim my_value As String

    'my_value = ActiveSheet.PageSetup.LeftFooter = Range("V791").Value
    With ActiveSheet.PageSetup

        ActiveSheet.PageSetup.LeftFooter = "&""Myriad Pro""&9" & "  " & _
    (Range("AZ557").Value) & (Range("BA557").Value) & (Range("BB557").Value)

        'ActiveSheet.PageSetup.LeftFooter = Range("v791").Value

        '.CenterFooter = "&D" & Chr(10) & "&T" & Chr(10) & "&N"

        .LeftMargin = Application.InchesToPoints(0.7)
        .RightMargin = Application.InchesToPoints(0)

        '.LeftFooter = _
        '"&""Myriad Pro,Regular""&9"

        .PrintGridlines = False
        .PrintQuality = 600
        .Draft = False
    End With
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintPreview
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
12. april 2012 - 20:41 #5
Når du skriver "Vedhæfte fil når der printes fra Excel
" - så tænker jeg umiddelbart på en mail - men mener du blot at pdf-filen også skal udskrives?
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
13. april 2012 - 07:11 #6
Ja. Jeg har måske formuleret mig forkert. Jeg mener, at indholdet i pdf'en skal printes sammen med indholdet i excel-arket. Det bedste vil være, hvis det "vedhæftes", så det kan ses i "Print preview", men ellers at det "bare" printes.
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2012 - 09:04 #7
Prøv at "Google" VBA+Print+PDF - har fundet noget der - men mangler endnu en detalje.
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
13. april 2012 - 10:51 #8
Tro mig, jeg har googlet og googlet, men jeg syntes ikke jeg kan finde noget brugbart :)
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2012 - 11:15 #9
Jeg tror dig :-)

Det jeg mangler er hvilken referance, der skal avendes for at åbne en pdf-fil fra Excel.

Det jeg har fundet er følgende:

Const stiPDF = "C:\Dokumentation\Ordrebekræftelse_Office_2010.pdf"
Dim strPDFFileName As String
Sub udskrivPDF()
    openPDF
    PrintPDF strPDFFileName
End Sub
Private Sub openPDF()
    strPDFFileName = stiPDF
'    Documents.Open strPDFFileName  <---- her er problemet
End Sub
Private Sub PrintPDF(strPDFFileName As String)
Dim sAdobeReader As String
    sAdobeReader = "C:\Program Files (x86)\Adobe\Reader 9.0\Reader\AcroRd32.exe"
    RetVal = Shell(sAdobeReader & "/P" & Chr(34) & strPDFFileName & Chr(34), 0)
End Sub
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
13. april 2012 - 12:49 #10
Hmmm. Det er jeg ikke dygtig nok til at gennemskue, men jeg kan godt se, at den fejler, hvis jeg sætter koden ind i Visual Basic.
Jeg tænker også om det ikke kan volde problemer at skrive den præcise sti til Acrobat? Der kan jo være forskel på hvor brugerne har programmet liggende?

Nu tænker jeg bare lige højt ;)
Kan man måske linke dokumentet ind i Excel og gøre det til en del af min "print selection"? Jeg har ingen anelse om om det overhovedet kan lade sig gøre - det var bare en tanke :)
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2012 - 13:13 #11
Hvor stammer indholdet i PDF-filen fra?
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
13. april 2012 - 14:58 #12
Indholdet er egentlig bare et Indesign dokument, som er konverteret til en pdf. Grunden til, at jeg gerne vil hente pdf'en fra nettet er, at jeg så er sikker på, at jeg altid for den reneste opdaterede version.
Avatar billede supertekst Ekspert
13. april 2012 - 15:06 #13
Ok - vi må se om der dukker noget op..

God weekend.
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
19. april 2012 - 15:33 #14
Hmmmm. Lukker :(