Avatar billede rikkepigen88 Nybegynder
12. april 2012 - 15:25 Der er 11 kommentarer

Php include hvordan?

Hej :)

Jeg vil lige starte med at sige jeg ikke har meget forstand på dette, men håber det går.

Jeg har denne hjemmeside, sammen med en ven: http://www.infoher.dk/index.php?page=index

Det der er problemet, er at vi laver en mappe hvor vi ligger php filer i, der vil vi lave nogle reklamer både fra google og euroads osv. Det der er formålet med dette, er at vi nemmere ville kunne ændre alle reklamer ved blot at ændre en kode. Ved det har vi tænkt på "php include", men vi har ikke kunne få det til at virke.

Når vi skriver en artikel, og har gemt den ændre den f.eks. koden til "<!--?php include('/public_html/infoher.dk/reklamer/ads2.php'); ?-->" kan i svare på dette?

Eller har i en ide til en anden måde hvorpå det kan lykkes at lave dette?

Venlig hilsen

Rikke og teamet :)
Avatar billede olebole Juniormester
12. april 2012 - 15:41 #1
<ole>

"Når vi skriver en artikel, og har gemt den ændre den f.eks. koden til"
Hvad er det for en 'den', der retter i koden? PHP gør det ikke selv, så I må jo bruge et eller andet til at generere jeres sider med. Hvad bruger I?

En helt anden ting er, at I bruger de første 760 linjer på alt mulig andet end indhold. Måske, det ville være en god idé at lægge JavaScript og CSS i eksterne filer  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede rikkepigen88 Nybegynder
12. april 2012 - 15:58 #2
Hej olebole,

Tak for dit svar, det er et færdigt lavet script vi har købt os, da jeg har tænkt mig at tage en datamatiker uddannelse efter hf, men indtil da har jeg ikke meget forstand på det.

Så når jeg engang kan finde ud af det, så skal jeg nok prøve at lægge JavaScript og CSS over i eksterne filer ;)

Men kan det være fordi når man skriver en artikel, så er den ikke sat op til at kunne indlæse nogle former for kodning, eller hvad kan årsagen være? Har prøvet for 5 måneder siden at skrive til dem jeg har købt scriptet af, men de siger hele tiden de ville kigge på det senere :s

Med venlig hilsen

Rikke
Avatar billede pvaa Nybegynder
12. april 2012 - 16:05 #3
Har lige skimmet spørgsmål og svar her..

Som #olebole siger, vil det være en rigtig godt idé at lave CSS, JS osv. i eksterne filer. Det gør det både nemmere at lave flere sider, da du bare kan include CSS-filen i din HTML/PHP/ASP dokument.

Det jeg gør normalt, er at lave en mappe kaldet "includes" eller "inc", og gemme de eksterne filer der skal includes i dit php-dokument.

Denne PHP-kode, er nok til at include elementet/filen:
[ <?php include('includes/header.php') ?> ], <-- Eksempel hvis header.php skulle includes.

Håber dette kunne bruges. Har ikke læst jeres samtale fuldt ud igennem.

Venlig hilsen,
pvaa

Skriv gerne til administrator@pvaa.dk hvis du/I har brug for mere hjælp!
Avatar billede vagnk Juniormester
12. april 2012 - 16:10 #4
Jeg har en mistanke om at det I har er et tilpasset CMS-system. Det kan være forklaringen på at en linje I har lagt ind på en side bliver kommenteret ud af systemet. Jeg er bange for at I skal følge retningslinjerne for det pågældende CMS når I skal lave ændringer. Det er som regel noget med template og alt sådan noget. Er det noget steds i jeres filstruktur filer der har endelsen .tpl eller lignende?
Avatar billede olebole Juniormester
12. april 2012 - 16:16 #5
#2: Som jeg forstår det, skriver I jeres artikler i et eller andet interface, som I har fået skrevet. Herfra indsættes den tekst, I skriver, i en skabelon og vises på sitet.

Interfacet er uden tvivl skrevet, så I ikke kan indsætte PHP-kode. Kode skal formodentlig indsættes i skabelonen - eller interfacet skal skrives om/udvides
Avatar billede rikkepigen88 Nybegynder
13. april 2012 - 00:44 #6
#vagnk Der er mange filer der har endelsen .tpl, hvis man går under mappen "admin" og under en anden mappe kaldet "view", der er en masse undermapper med .tpl desværre.

#olebole Hvis den skal skrives om/udvides, nu ved jeg godt du ikke har kigget på det, men tror du det er et kæmpe projekt?

Med venlig hilsen

Rikke :)
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2012 - 01:08 #7
Det er ikke til at svare på. Dels kender jeg ikke det pågældende CMS (Content Management System) og ved derfor heller ikke, hvordan det er opbygget - og dels er jeg ikke helt sikker på, hvad ønsket præcist er.

Hvis der er tale om en template eller to, der skal inkluderes noget kode i, kan det blot skrives ind i de aktuelle templates. Er der derimod tale om, at det generelt skal være muligt at indsætte PHP-kode gennem admininterfacet, kan det blive en meget stor omgang
Avatar billede vagnk Juniormester
13. april 2012 - 09:32 #8
OK. Så er det der du skal starte. I et CMS kan man altid logge sig ind som "admin". Hvis du har et password til admin skal du logge dig ind og foretage ændringerne derfra.

Noget siger mig at det har du ikke, men så er det noget du kan gå til din leverandør med og forlange adgang. Måske har han holdt den tilbage af hensyn til jer og udleverer den uden ophævelser.

Hvis det heller ikke går kan du måske lave en sag ud af det, men det er sikkert ikke umagen værd. Jeg tror jeg ville se efter et CMS jeg fuldt og helt selv kunne styre. Der er masser af dem og jeg kunne have jeres mistænkt til at være "TinyCMS". Det er ret nemt og passer sikkert til jeres brug. Med de ting I har lagt ind nu, vil det ikke være det store arbejde.

Og som afslutning - hvis I har givet mere end 2000 kr. for systemet kan I godt føle jer en smule snydt.
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2012 - 10:49 #9
@vagnk: I de fleste seriøse udviklingshuse udfaktureres en udviklers/designers arbejde typisk med 12-1800 kr. i timen, så det loft vil du hurtigt ramme. Bevares, der er amatører og et vist proletariat af mindre kompetente fagfolk/bureauer, som er væsentligt billigere, men taler vi professionel udvikling, er 2.000 kr. next to nothing  =)
Avatar billede vagnk Juniormester
13. april 2012 - 11:14 #10
Kære olebole
Som du måske har bemærket andre steder, går jeg nødigt i OT med dig, men for denne gang...

Synes du selv det ser sandsynligt ud at et softwarehus har været indover? Som jeg ser det består "udviklingsarbejdet" i at lave mellem 15 og 20 pages og sætte et hjemmesidenavn og logo ind alt sammen - vel at mærke - lavet i et CMS.

Kan det tage mere end 2 timer incl kaffepause?
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2012 - 12:04 #11
#10: "Kære olebole
Som du måske har bemærket andre steder, går jeg nødigt i OT med dig, men for denne gang..."

Nej, og havde det forholdt sig sådan, er jeg sikker på, du ikke var gået OT og begyndt at blande indkøbsprisen ind i forsøget på at løse af spørgers problem.

Nej, således presset synes jeg ikke, det ser ud, somom der står et kompetent udviklingshus bag. Grunden til, at jeg kommenterede på #8, var, at masser af små Flemming-Bent'er render rundt og laver hjemmesider for 'lommepenge'. Det medfører, at mange alm. mennesker får et helt forvrænget billede af prisniveauet i branchen. Prøv at kikke over i Opgaver kategorien og se, hvad folk forventer, de kan få lavet for 1.000 kr!

Hvis din kommentar havde andet formål, end at tilføje spørger middelsvære ærgelser, ville det nok have været nyttigt at uddybe din udtalelse. Hvis man synes en bruger har lavet noget skidt - og måske endda med salg for øje - er det helt fair at give en opsang, men det er jo ikke det, der er tale om. Jeg har ganske vanskeligt ved at se motivationen bag kommentaren. Den var om noget miles off topic!