Avatar billede Calle5463 Forsker
11. april 2012 - 10:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Valg af tabeller, drift/test, nem løsning søges

Jeg har søgt på på nærværende site og med google men ikke rigtigt fundet løsningen.

Hvordan kan jeg et sted (f.eks. i en fil "def.php") angive hvilke tabeller mine funktioner skal vælge at bruge ved SELECT, UPDATE, DELETE i min mySQL-database?

At bruge globale var's synes jeg at læse er en dårlig ide.

Kan det evt. indbygges når nu jeg alligevel skal have ændret min tilgang til min database til "prepared statement"

Der må godt være lidt kvik-fix over det - det behøver ikke være en stor forkromet løsning.
Avatar billede Calle5463 Forsker
11. april 2012 - 10:20 #1
edit: valget er mellem test-tabeller og driftstabeller.
Avatar billede vagnk Juniormester
11. april 2012 - 10:33 #2
Forslag 1:
Hvis det er muligt, så lav en drifts- og en testdatabase. På den måde har du de samme tabelnavne men skal kun skifte navn der hvor du åbner databasen.

Forslag 2:
Prefix dine tabeller med f.eks. "sys_" og "tst_". Lav en define-fil du inkluderer i alle filer der definerer alle tabelnavne.

Forslag 3:
Lav en systemtabel med kun 1 række som indeholder oplysninger du skal bruge i forbindelse med at skifte fra drift til test. Brug denne oplysning i enten forslag 1 eller 2.
Avatar billede vagnk Juniormester
11. april 2012 - 10:36 #3
Og ja. Det er uafhængigt af hvilken query-metode du bruger.
Kan det evt. indbygges når nu jeg alligevel skal have ændret min tilgang til min database til "prepared statement"
Avatar billede Calle5463 Forsker
11. april 2012 - 11:26 #4
#2 det bli'r nok etteren!

- læg lige et svar
Avatar billede Calle5463 Forsker
11. april 2012 - 11:39 #5
edit #4 - hvis min udbyder ellers tillader at oprette flere databser på samme domæne!! hmmm!
Avatar billede vagnk Juniormester
11. april 2012 - 11:50 #6
Det er somme tider problemet. Mange steder kan man dog for et mindre beløb få en ekstra DB som tilkøb. Hvis du har noget LAMP eller WAMP har du osse en lokal DB og så kan du bruge den som tst-DB.
Avatar billede Calle5463 Forsker
11. april 2012 - 11:58 #7
#6 - jeg er LIGE NU ved at installere EasyPHP - håber jeg kan få det til at spille - ellers har jeg en mulighed i at bruge et andet domæne jeg har hos min udbyder , som testdatabase.
Avatar billede vagnk Juniormester
11. april 2012 - 13:13 #8
EasyPHP er udmærket. Bruger den selv. Happy testing.
Avatar billede Calle5463 Forsker
11. april 2012 - 14:15 #9
- har lidt udfordringer i opsætning af forbindelsen til databasen (det mig der ikke helt har styr på hvad der sker)

<?PHP
$sql_user = 'root';                  // bruger
$sql_host = '127.0.0.1';          // vært
$sql_passwd = 'pw';              //pw

$conn = mysql_connect($sql_host, $sql_user, $sql_passwd);
if (!$conn )die( 'Could not connect: ' . mysql_error ());
mysql_select_db("cer_energi_dk") or die('Could not select database ');

mysql_set_charset('utf8',$conn);
?>
Avatar billede olebole Juniormester
11. april 2012 - 15:46 #10
<ole>

Løsningen kommer anpå, hvad du har tænkt dig, den skal bruges til. Et udviklingsmiljø bør pricipielt ikke lægges åbent på nettet. Det betyder, at du - sådan som jeg læser tråden - ikke bør oprette en testdatabase, som du kan lade din app. arbejde mod.

Dit testmiljø bør ligge lukket og være en nøjagtig klon af driftversionen - både, hvad kode og database angår. Ellers kan du udsætte dig for unødvendige farer

/mvh
</bole>
Avatar billede Calle5463 Forsker
11. april 2012 - 16:06 #11
#10 Point taken - jeg har derfor også allerede installeret Easyphp og forsøger lige nu at få opsætning til at virke - det kniber til gengæld (jeg er sgu ikke for skarp til alle de der begreber) - men jeg må kunne downloade databasen med det hele?

Desuden er et af de næste to-do at få ændret tilgangen til mysqldatabasen til "prepared statements" som beskrevet i guiden her på stedet
Avatar billede olebole Juniormester
11. april 2012 - 16:16 #12
Jeg har ikke selv arbejdet med EasyPHP, men bygger den ikke på en WAMP installation af Apache, PHP, MySQL, etc? I så fald burde alt blive installeret rimelig plug'n'play.

Med hensyn til prepared statements er det eneste, du skal ændre, selve koden. Du skal ikke ændre noget ved installation, konfiguration eller andet
Avatar billede Calle5463 Forsker
14. april 2012 - 18:59 #13
- det virker :-)