Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 08:37 Der er 6 kommentarer

function beregn

hejsa

jeg mangler en function beregning

til bestil vinduespudsning online

med disse
Små vinduer Almindelige
vinduer Store
vinduerOvenlys / Vippe vinduer
døre
samlet pris i bunden

samt en knap til at maile det til mig

eks

12 små vinduer a 6 kr
2 store vinduer a 12 kr

ialt 96 kr

send formular
Avatar billede anri Novice
11. april 2012 - 11:07 #1
Altså den letteste løsning ville være at lave noget statisk javascript, men så skal du også ændre koden hvis priserne eller produkterne ændrer sig.

Jeg googlede det og fandt et eksempel her :
http://www.mcfedries.com/javascript/ordertotals.asp

Har du erfaring med javascript?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. april 2012 - 12:40 #2
selve beregningen kan rigtigt nok laves i js men priserne bør komme fra en server. så du skal nok kigge på et serverside sprog (PHP / ASP / .NET), men beregningen skal kontrolleres serverside, da js kan slåes fra og manipuleres

>samt en knap til at maile det til mig
kig på noget form mail (prøv at google formmanil og det serversprog du anvender), man kan godt bruge brugerens egen mail klient, men hvem siger det er installeret
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2012 - 07:20 #3
hej anri

den har jeg kigget på men kan ikke rigtig se mig ud af hvad det er jeg skal gøre da jeg ikke har meget  erfaring med javascript

den er rigtig nok vil bare gene at clear form bliver  til mail
Avatar billede olebole Juniormester
12. april 2012 - 12:22 #4
<ole>

Som ronols skriver, er det ikke en opgave at løse med JavaScript. Du bør bruge et serversprog i stedet

/mvh
</bole>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. april 2012 - 16:55 #5
man kan bruge mailto: på "mange" måder, men kræver alle brugeren har en mail client installeret på maskinen.
så du udelukker alle dem der ikke sidder på egen maskine, eller har installeret et mail program

i form af link
<a href="mailto:?subject=send a page url&body=URL of current page">Send this page </a>

i form af <form name="testform" id="testform" action="mailto:eksperten@invalid.olsensweb.dk" method="post" enctype="text/plain" >
eks hvor jeg sender hele formen, det er ikke kønt
http://experten.olsensweb.dk/961014/index_0.html

i form af en function
eks hvor jeg sender udvalgt felter
http://experten.olsensweb.dk/961014/index_1.html

nb:kun hurtigt tested med thunderbird som mail client

der mangler alt fejl kontrol, og coden kan nok optimeres

fejl kontrol kunne være:
* indtastes valid tal i input felt
* har brugeren installeret mail klient (denne skal jo værer assignet til mailto)
....

men den rigtige løsning er stadig, brug et serverside sprog til at sende mail, men også kontrollerer beregningerne.
js er for brugerens skyld
serverside er for din skyld (sikkerhed)
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2012 - 17:44 #6
mange tak for hjælpen