Avatar billede limes_planum Praktikant
10. april 2012 - 17:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

WpF og SQL-problem

Jeg er snart ved at opgive, men har et lille håbe om at jeg stadig kan hente data fra min MSSQL-database (MS SQL Server manager Studio).

Problemet kan ses her:
http://www.preforce.dk/TD/wpf_sql_problem.jpg

- hvor jeg efter at have forbundet VS 2010, gerne vil hente data fra min Elev-tabel ind i en combobox, der skal initieres/påfyldes med disse elev-data :-//

(har prøvet at lave denne function2, som er et database-query, der returnerer Elev-tabellen - men om hvordan jeg skal "array-hente" disse data er jeg også i tvivl om (combox'en skal jo kun have en stringværdi ad gangen (function2 skal altså også konverteres)))
Avatar billede Syska Mester
10. april 2012 - 18:00 #1
var db = new DataClasses1();
comboBox1.ItemsSource = db.Elevs;
comboBox1.DisplayMemberPath = "Navn";
comboBox1.SelectedValuePath = "ElevID";

Måske kan du kalde DataBind(); på din kontrol.

Eventuelt se: http://stackoverflow.com/questions/561166/binding-wpf-combobox-to-a-custom-list

http://mikestedman.blogspot.com/2008/10/binding-enum-property-blockbookingdata.html

Det kan gøres på mange måder.
Avatar billede limes_planum Praktikant
10. april 2012 - 18:36 #2
Tak .. men er det sidste link MSSQL-orienteret?
Jeg er stadig lidt i tvivl om der er nogle stærke begrænsninger på wpf-løsninger i VS, hvad angår assembly.

Fx. får jeg nu en fejl på at DataBind() ikke findes selvom jeg importerer det rigtige tilhørende assembly :-//

Endelig går jeg ud fra at du med din kode prøver at tilgå min DataClasses1-fil (class) - det kan jeg ikke med din kode, og desuden ligger den også under et heiraki der ovenover hedder DataClasses1.dmbl og først derunder hedder DataClasses1.designer.cs
(ved ikke om det har noget at side i forbindelse med tilgangen til metoderne)
Avatar billede Syska Mester
10. april 2012 - 18:52 #3
Du har oprettet en data kontekst ... brug den.

Kan nu se den hedder: "DataClasses1DataContext".

Dvs
var db = new DataClasses1DataContext();

Hvis jeg ikke tager fejl.

Forstår ikke lige din kommentar med stærke begrænsninger, og er faktisk nu i tvivl om der findes en "DataBind" metoder i WPF ... jeg har ikke rodet så meget med det.

Jeg ville læse op på nogen ting først ... du har også en metode i en metode på din billede ... det må man ikke.
Avatar billede limes_planum Praktikant
10. april 2012 - 19:25 #4
Så er der (nogle) point!! :))
Fandt ad omveje frem til at tilgangen til DataClasses1-filen og dens metoder skulle beskrives med:

var db = new DataClasses1DataContext();

hvilket jo ikke havde kunne lade sig gøre uden din hjælp - så 100 point hvis du smider et svar ..
Avatar billede limes_planum Praktikant
10. april 2012 - 19:26 #5
ok - klassisk it-problemstilling (har siddet med mit sidste svar i browseren mens du har skrevet) ->> så kompromis;  150 p :))
Avatar billede Syska Mester
10. april 2012 - 19:39 #6
Helt fint :-)
Avatar billede limes_planum Praktikant
10. april 2012 - 21:20 #7
ok - der var engang man ku dele pointene (eller også var det mellem 2-3 indlæggere??) - whatever..

- men ps. har et andet lille problem nu..
Avatar billede Syska Mester
10. april 2012 - 23:25 #8
Du skulle selv have smidt et svar, så kunne du have delt.
Avatar billede limes_planum Praktikant
11. april 2012 - 09:03 #9
Nå ja, det er jo sådan man gør (nu dimrer det .. lang tid siden jeg har brugt 'tjænsten'.. :))  )
Avatar billede limes_planum Praktikant
11. april 2012 - 09:05 #10
Et PS til område-nørdende: Spørgsmålet fortsætter her -> http://www.eksperten.dk/spm/961007#reply_7931846