Avatar billede deathblow Nybegynder
09. april 2012 - 14:55 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Har brug for råd vedr. køb af PC.

Hej Eksperter,

Jeg kunne godt tænke mig lidt vejledning. Jeg står i en situation hvor jeg godt kunne bruge en ny computer. Jeg har kun 3000 kr til rådighed pt. og de næste par mdr frem.

Mit eneste krav er at computeren skal kunne køre et program der hedder "Cardrunners EV calculator" flydende. Det er et program der laver simulationer af poker hænder. Af manden bag programmet har jeg fået at vide at selv ældre computere køre det ligeså godt som nye. Dog tog min 8-9 år gamle pentium 4, 3ghz med 1gb ram hele 12 min at lave en udregning som hans computer klarede på 40 sekunder. Han vidste ikke umiddelbart selv hvorfor forsklellen var så stor da hans 6 år gamle og hans nye comp er næsten lige hurtige sagde han. Men selvom der næsten ingen krav er så forestille jeg mig alligevel 2-4gb ram og andet der kan sikre sig den kan køre udregningerne så hurtigt som muligt.

Så mine to tanker er:

A) Find en ny billig comp til under 3000 kr som kan køre programmet flydende

B) Find et sted hvor man kan afbetale rentefrit i 12 mdr og afdrag 1000 kr/mdr. Højst 5-700 kr i gebyre så den totale pris højst er de 5-700 kr dyrere end ved kontant køb.
Denne computer kan så koste omkring 5-9000 kr og må så gerne være velegenet til spil.

---

Normalt ville jeg vente 1-2 år og så købe b) selv når jeg havde fået sparet op. Men står pt. og rigtig godt kunne bruge en computer nu. Spørgsmålet er så om jeg køber en billig 3000 kr midlertidig computer der ingen spil kan køre (spiller ikke så forfærdelig meget, men da også rart at have muligheden). Eller undlad en midlertidig computer og så bare købe en "rigtig" computer på afbetaling over 12 mdr og så betal de 5-700 kr i dummegebyr for ikke at have sparet op på forhånd.

De eneste sider jeg ved man kan afbetale hos er dustinhome.dk (med gebyre omkring 700 kr for 7000 kr køb af computer har jeg fået af vide via mail) eller leasy (op mod 1000 kr i gebyre selv med 12 mdr rentefri).

Jeg ved dog ikke om kvaliteten på alle hardware dele hos stedet som dustinhome og leasy er noget at råbe hurra for da jeg ingen forstand har på det.

jeg vil sige det sådan at hvis jeg for f.eks. 1500-2000 kr kunne finde en computer der var en del bedre end min nuværende 8-9 år gamle pentium 4, 3ghz med 1gb ram. Så ville jeg bare nøjes med den og så spare op til en bedre pc om et par år. Men hvis jeg skal op omkring 3-4000 kr for at få noget at værdi så kunne jeg næsten ligeså godt lægge et par tusinde oveni og få en der kunne køre lidt spil også.

---

- Hvad anbefaler i af A) og B)?
- Er hardware kvaliteten hos stedet som leasy osv. gode? Eller er det sådan nogen stedet hvor de kan finde på at sætte en langsom harddisk eller billigt motherboard i for at spare på deres udgifter?

På forhånd rigtig mange tak for rådene :)
Avatar billede deathblow Nybegynder
09. april 2012 - 14:56 #1
Glemte at nævne det kun er toweret det handler om. Har i forvejen skærm/tastatur osv.
Avatar billede deathblow Nybegynder
27. april 2012 - 14:30 #2
Lukker topic :)