Avatar billede zion Juniormester
07. april 2012 - 22:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Knap der kan slette indhold i celler

Jeg har lavet et regneark hvor hele arket er låst og så kan man indtaste i følgende felter

B5:B204
D5:D204
F5:F204
H5:H204
J5:J204

Jeg vil nu lave en knap man kan klikke på og så nulstiller den alt indholdet i ovenstånde felter.

Den skal ikke slette rækker, koloner eller andet, men bare slette indhold.

Har søgt på google og støder på Macro og Visual Basic. Ved ikke helt hvad forskellen er og om det er det bedste at bruge.

Har forsøgt at bruge noget af det jeg finder, men synes ikke jeg får det til at virke.

Er der en der kan guide mig igennem hvordan jeg nemmest løser opgaven ?

p.s. Det er Excel 2007 til pc.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2012 - 23:08 #1
Når du siger nulstiller - mener du så at indholdet i hver celle sættes til 0 eller det bestående slettes?
Avatar billede zion Juniormester
07. april 2012 - 23:10 #2
Det der står i cellerne er et tal indtastet af brugeren.

De skal ikke ændres til 0, men helt tømmes så der ikke står noget tal i dem længere.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2012 - 23:22 #3
Public Sub Nulstil()
    Application.ScreenUpdating = False
    For Each cc In Range("B5:B204,D5:D204,F5:F204,H5:H204,J5:J204")
        cc.Value = ""
    Next

    Application.ScreenUpdating = True
    MsgBox "Nulstilling udført"
End Sub

Indsæt under relevante ark og forbind en knap med Sub Nulstil
Avatar billede supertekst Ekspert
08. april 2012 - 11:11 #4
Du får et svar..
Avatar billede zion Juniormester
08. april 2012 - 11:17 #5
Tak for hjælpen det virkede
Avatar billede supertekst Ekspert
08. april 2012 - 11:47 #6
PS: Den "korte version"

Public Sub Nulstil()
    Range("B5:B204,D5:D204,F5:F204,H5:H204,J5:J204").ClearContents
End Sub
Avatar billede iver_mo Nybegynder
09. april 2012 - 09:03 #7
Var der nogen grund til at du postede For Next løsningen først? Er der nogen fordele ved den i denne sammenhæng jeg ikke kan se?
Avatar billede supertekst Ekspert
09. april 2012 - 11:26 #8
Da jeg læste det oplægget til spørgsmålet stod der nulstiller i teksten.
På dette grundlag udarbejdede jeg koden - men spurgte så om det skulle opfattes som indsættelse af 0 eller slettes. Det var sidstnævnte - derfor sidstnævnte løsning. I den første løsning kunne der indsættes et hvilket som helst tegn - mens sidste altid sletter indholdet.

Derfor..