Avatar billede bjarkebundgaard Nybegynder
06. april 2012 - 15:37 Der er 8 kommentarer

Opdatering af rækker og kolonner

Jeg har et regneark, hvor min første kolonne indeholder en række tal, tallene bruges til at angive en given placering i en konkurrence. De andre kolonner i rækken, indeholder oplysninger om deltageren i konkurrencen.

Jeg vil gerne kunne ændre positionen af en deltager, fra f.eks 2. til 10. pladsen, ved blot at ændre 2 (to tallet) i første kolonne til et 10 (ti tal). Så skal de andre pladser i kolonnen selvfølgelig passe sig ind, således at de pladser der ligger mellem 2 og 10 skal rykke en plads op, og her underforstået skal rækkerne også tilpasse sig de ændrede kolonner.

Pft.
Bjarke
Avatar billede mireigi Novice
06. april 2012 - 15:47 #1
Jeg tror du kan opnå det du søger med VLOOKUP / LOPSLAG og så kombinere det med selv at trykke på Sort / Sortér knappen.

Sorteringen kan evt. automatiseres med noget VBA, men der er jeg ikke tilstrækkelig erfaren til at hjælpe dig.
Avatar billede bjarkebundgaard Nybegynder
06. april 2012 - 15:54 #2
Med VLOOKUP kan jeg ikke se, at jeg får ændre de andre poster, når jeg f.eks ændre 2. pladsen til en 10. plads.
Avatar billede store-morten Ekspert
06. april 2012 - 15:55 #3
Måske bruge Excel til at tildele positionen ud fra konkurrence resultat. Med =PLADS(
Avatar billede bjarkebundgaard Nybegynder
06. april 2012 - 16:03 #4
@store-morten

Kan du uddybe - jeg er ikke helt med?
Avatar billede store-morten Ekspert
06. april 2012 - 16:15 #5
Point    =PLADS(A2;$A$2:$A$7)    =PLADS(A2;$A$2:$A$7;1)
268        1                                          6
266        2                                          5
254        3                                          4
151        4                                          3
68          5                                          2
58          6                                          1

    Uden 1 Største= 1. plads            Med 1 Mindste= 1. plads
Avatar billede store-morten Ekspert
06. april 2012 - 16:25 #6
Hvis 254 point ændres til 500 rettes PLADS automatisk:

268    2    5
266    3    4
500    1    6
151    4    3
68      5    2
58      6    1
Avatar billede mireigi Novice
06. april 2012 - 17:27 #7
Du kan faktisk helt undlade VLOOKUP og bare ændre i placeringen og manuelt sortere efterfølgende på pladsen.

Som sagt kan sorteringen ske automatisk med VBA, men der kan jeg ikke hjælpe dig.
Avatar billede jens48 Ekspert
06. april 2012 - 19:44 #8
Denne lille makro vil sortere automatisk når der tates points ind:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A2:A11")) Is Nothing Then ' Ændringer i området A2:A11 får makroen til at køre
Range("a2:c11").Select 'A2:C11 er området der sorteres

    Selection.Sort Key1:=Range("A2"), Order1:=xlDescending, Header:=xlGuess, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal
    Range("A1").Select
End If
End Sub