Avatar billede vunde Nybegynder
05. april 2012 - 13:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tabel caption venstreorienteret ved tabellens start.

Hej Folkens

Jeg sidder og vil gerne spiffe mine tabeller en smule op. Pt. sidder jeg og vil gerne venstreorientere min tabel caption med min tabels venstre kant. Jeg skriver mine tabeller på flg. måde. Random textdump af tabel følger.

\begin{table}[h]
\caption{Range of standards overview}
\centering
\begin{tabular}{l|*{11}{p{0.7cm}}}
\hline Experiment & \multicolumn{11}{c}{Concentration [g$\g$L$^{-1}$]} \\
\toprule v.1-v.2 & 0,05 & 0,1 & 0,2 & 0,35 & 0,5 & 0,75 & 1 & 1,25 & 1,5 & 2 & 5 \\
v.3 & 0,1 & 1 & 1,25 & 1,5 & 2 & 2,5 & 3 & 4 & 5 & 7,5 & 10 \\
v.4 &  &  &  &  &  &  &  &  &  &  &  \\
v.5 &  &  &  &  &  &  &  &  &  &  &  \\
v.6 &  &  &  &  &  &  &  &  &  &  &  \\
\bottomrule
\end{tabular}
\end{table}
---------------****

Med den her tabel kommer caption til at stå centreret over tabellen. Preamble brugt sammen med er herunder.

---------------****
\documentclass[a4paper,11pt,fleqn,twoside,openright]{memoir} % Brug openright hvis chapters skal starte på højresider; openany, oneside

%%%% PACKAGES %%%%

% ¤¤ Nomenklaturliste ¤¤ %
%\usepackage{nomencl}
%\makeglossary

% ¤¤ Oversættelse og tegnsætning ¤¤ %
\usepackage[ansinew]{inputenc}                    % Gør det muligt at bruge æ, ø og å i sine .tex-filer
\usepackage[english]{babel}                            % Dansk sporg, f.eks. tabel, figur og kapitel
\usepackage[T1]{fontenc}                                % Hjælper med orddeling ved æ, ø og å. Sætter fontene til at være ps-fonte, i stedet for bmp
\usepackage{latexsym}                                        % LaTeX symboler
\usepackage{xcolor,ragged2e,fix-cm}            % Justering af elementer
\usepackage{pdfpages}                                        % Gør det muligt at inkludere pdf-dokumenter med kommandoen \includepdf[pages={x-y}]{fil.pdf}
\pretolerance=2500                                             % Gør det muligt at justre afstanden med ord (højt tal, mindre orddeling og mere space mellem ord)
\usepackage{ulem}                      % Gennemstregning af ord med koden \sout{}
\usepackage{fixltx2e}                                        % Retter forskellige bugs i LaTeX-kernen

% ¤¤ Figurer og tabeller – floats  ¤¤ %
\usepackage{flafter}                                        % Sørger for at dine floats ikke optræder i teksten før de er sat ind.
\usepackage{multirow}                        % Fletning af rækker
\usepackage{hhline}                      % Dobbelte horisontale linier
\usepackage{multicol}                    % Fletning af kolonner
\usepackage{colortbl}                                     % Muligøre farver i tabeller
\usepackage{float}                                                % Gør det muligt at placere figurer hvor du vil.  \begin{figure}[!h] % Will not be floating.
\makeatletter
\let\c@lofdepth\relax
\let\c@lotdepth\relax
\makeatother
\usepackage{subfigure}
\pdfoptionpdfminorversion=6                            % Muliggør inkludering af pdf dokumenter, af version 1.6 og højere
\usepackage{rotating}

% ¤¤ Matematiske formler og maskinkode ¤¤
\usepackage{amsmath,amssymb,stmaryrd}     % Bedre matematik og ekstra fonte
\usepackage{textcomp}                    % Adgang til tekstsymboler
\usepackage{mathtools}                                    % Udvidelse af amsmath-pakken.
\usepackage{eso-pic}                                        % Tilføj billedekommandoer på hver side
\usepackage{lipsum}                                            % Dummy text \lipsum[..]
\usepackage{rsphrase}                                        % Kemi-pakke til RS-sætninger        \rsphrase{R3}
\usepackage[version=3]{mhchem}                     % Kemi-pakke til flot og let notation af formler    \ce{Fe2O3}
\usepackage{siunitx}                                        % Pæn matematik     \SI{tal}{enhed}
\sisetup{decimalsymbol=comma}

% ¤¤ Referencer, bibtex og url'er ¤¤ %
\usepackage{url}                                                % Til at sætte urler op med. Virker sammen med hyperref
\usepackage[english]{varioref}                        % Giver flere bedre mulighed for at lave krydshenvisninger
\usepackage{natbib}                                            % Litteraturliste med forfatter-år og nummerede referencer
\usepackage{xr}                                                    % Referencer til eksternt dokument med \externaldocument{<NAVN>}

% ¤¤ Floats ¤¤ %
\let\newfloat\relax                                         % Memoir har allerede defineret denne men det gør float pakken også
\usepackage{float}

\usepackage[footnote,draft,english,silent,nomargin]{fixme}        % Indsæt rettelser og lignende med \fixme{...} Med final i stedet for draft, udløses en error                                                                                                                             for hver fixme, der ikke er slettet, når rapporten bygges.

%%%% CUSTOM SETTINGS %%%%

% ¤¤ Marginer ¤¤ %
\setlrmarginsandblock{3.5cm}{2.5cm}{*}    % \setlrmarginsandblock{Indbinding}{Kant}{Ratio}
\setulmarginsandblock{2.5cm}{3.0cm}{*}    % \setulmarginsandblock{Top}{Bund}{Ratio}
\checkandfixthelayout                                     % Laver forskellige beregninger og sætter de almindelige længder op til brug ikke memoir pakker

%    ¤¤ Afsnitsformatering ¤¤ %
\setlength{\parindent}{0mm}              % Størrelse af indryk
\setlength{\parskip}{0ex}                      % Afstand mellem afsnit ved brug af double Enter
\linespread{1,1}                                                % Linie afstand

% ¤¤ Litteraturlisten ¤¤ %
\bibpunct[,]{[}{]}{;}{a}{,}{,}                     % Definerer de 6 parametre ved Harvard henvisning (bl.a. parantestype og seperatortegn)
\bibliographystyle{bibtex/harvard}            % Udseende af litteraturlisten. Ligner dk-apali - mvh Klein :)

% ¤¤ Indholdsfortegnelse ¤¤ %
\setsecnumdepth{subsubsection}                            % Dybden af nummerede overkrifter (part/chapter/section/subsection)
\maxsecnumdepth{subsubsection}                            % Ændring af dokumentklassens grænse for nummereringsdybde
\settocdepth{subsubsection}                                     % Dybden af indholdsfortegnelsen

% ¤¤ Visuelle referencer ¤¤ %
\usepackage[colorlinks]{hyperref}                % Giver mulighed for at ens referencer bliver til klikbare hyperlinks. .. [colorlinks]{..}
\hypersetup{pdfborder = 0}                            % Fjerner ramme omkring links i fx indholsfotegnelsen og ved kildehenvisninger ¤¤
\hypersetup{                                                        %    Opsætning af farvede hyperlinks
    colorlinks = false,
    linkcolor = black,
    anchorcolor = black,
    citecolor = black
}

\definecolor{gray}{gray}{0.80}                    % Definerer farven grå

% ¤¤ Opsætning af figur- og tabeltekst ¤¤ %
    \captionnamefont{
        \small\bfseries}                                        % Opsætning af tekstdelen ("Figur" eller "Tabel")
  \captiontitlefont{\small}                            % Opsætning af nummerering
  \captiondelim{: }                                            % Seperator mellem nummerering og figurtekst
  \hangcaption                                                    %    Venstrejusterer flere-liniers figurtekst under hinanden
  \captionwidth{\linewidth}                            % Bredden af figurteksten
    \setlength{\belowcaptionskip}{10pt}        % Afstand under figurteksten
    \usepackage{wrapfig}                                    % Giver mulighed for at indsætte en figur har tæt tekstombrydning

% ¤¤ Navngivning ¤¤ %
\addto\captionsenglish{
%    \renewcommand\appendixname{Appendix}
    \renewcommand\contentsname{Table of contents}
%    \renewcommand\appendixpagename{Appendix}
    %\renewcommand\cftchaptername{\chaptername~}        % Skriver "Kapitel" foran kapitlerne i indholdsfortegnelsen
    %\renewcommand\cftappendixname{\appendixname~}    % Skriver "Bilag" foran bilagene i indholdsfortegnelsen
%    \renewcommand\appendixtocname{Appendix}
}

% ¤¤ Kapiteludssende ¤¤ %
\definecolor{numbercolor}{gray}{0.7}            % Definerer en farve til brug til kapiteludseende
\newif\ifchapternonum

\makechapterstyle{jenor}{
  \renewcommand\beforechapskip{0pt}                                    % Definerer kapiteludseende -->
  \renewcommand\printchaptername{}
  \renewcommand\printchapternum{}
  \renewcommand\printchapternonum{\chapternonumtrue}
  \renewcommand\chaptitlefont{\fontfamily{pbk}\fontseries{db}\fontshape{n}\fontsize{18}{18}\selectfont\raggedleft}
  \renewcommand\chapnumfont{\fontfamily{pbk}\fontseries{m}\fontshape{n}\fontsize{1in}{0in}\selectfont\color{numbercolor}}
  \renewcommand\printchaptertitle[1]{%
    \noindent
    \ifchapternonum
    \begin{tabularx}{\textwidth}{X}
    {\let\\\newline\chaptitlefont ##1\par}
    \end{tabularx}
    \par\vskip-2.5mm\hrule
    \else
    \begin{tabularx}{\textwidth}{Xl}
    {\parbox[b]{\linewidth}{\chaptitlefont ##1}} & \raisebox{-15pt}{\chapnumfont \thechapter}
    \end{tabularx}
    \par\vskip2mm\hrule
    \fi
  }
}                                                                                    % <--

\chapterstyle{jenor}                                            % Valg af kapiteludseende - dette kan udskiftes efter ønske

% ¤¤ Sidehoved ¤¤ %
\makepagestyle{jaer}                                            % Definerer sidehoved og sidefod - kan modificeres efter ønske -->
\makepsmarks{jaer}{%
\def\chaptermark##1{%
\markboth{\thechapter.\ ##1}{}%
}
\def\sectionmark##1{%
\markright{\thesection. ##1}%
}}
\makeevenhead{jaer}{\leftmark}{}{}
\makeoddhead{jaer}{}{}{\leftmark}
\makeevenfoot{jaer}{\thepage}{}{}
\makeoddfoot{jaer}{}{}{\thepage}
\makeheadrule{jaer}{\textwidth}{0.5pt}
\makefootrule{jaer}{\textwidth}{0.5pt}{1mm}

\copypagestyle{nychapter}{jaer}
\makeoddhead{nychapter}{}{}{}
\makeevenhead{nychapter}{}{}{}
\makeheadrule{nychapter}{\textwidth}{0pt}
\aliaspagestyle{chapter}{nychapter}                % <--

\makepagestyle{p12_appendix}
\makepsmarks{p12_appendix}{%
\def\chaptermark##1{\markboth{\thechapter.\ ##1}{}}
\def\sectionmark##1{\markright{\thesection. ##1}}}

\makeevenhead{p12_appendix}{\leftmark}{}{}
\makeoddhead{p12_appendix}{}{}{\leftmark}
\makeevenfoot{p12_appendix}{}{}{}
\makeoddfoot{p12_appendix}{}{}{}
\makeheadrule{p12_appendix}{\textwidth}{0.5pt}
\makefootrule{p12_appendix}{\textwidth}{0.5pt}{1mm}

\copypagestyle{nychapter}{p12_appendix}
\makeoddhead{nychapter}{}{}{}
\makeevenhead{nychapter}{}{}{}
\makeheadrule{nychapter}{\textwidth}{0pt}
\aliaspagestyle{chapter}{nychapter}
\pagestyle{jaer}                                                    % Valg af sidehoved og sidefod

% ¤¤ Fjerner den vertikale afstand mellem listeopstillinger og punktopstillinger ¤¤ %
\let\olditemize=\itemize
\def\itemize{\olditemize\setlength{\itemsep}{-1ex}}
\let\oldenumerate=\enumerate
\def\enumerate{\oldenumerate\setlength{\itemsep}{-1ex}}

%%%% CUSTOM COMMANDS %%%%

% ¤¤ Billede hack ¤¤ %
\newcommand{\figur}[4]{
        \begin{figure}[H] \centering
            \includegraphics[width=#1\textwidth]{billeder/#2}
            \caption{#3}\label{#4}
        \end{figure}
}

% ¤¤ Specielle tegn ¤¤ %
\newcommand{\celcius}{^{\circ}\text{C}}
\newcommand{\g}{\cdot}
\newcommand{\approxx}{~}

% ¤¤ Promille-hack (\promille) ¤¤ %
\newcommand{\promille}{%
  \relax\ifmmode\promillezeichen
        \else\leavevmode\(\mathsurround=0pt\promillezeichen\)\fi}
\newcommand{\promillezeichen}{%
  \kern-.05em%
  \raise.5ex\hbox{\the\scriptfont0 0}%
  \kern-.15em/\kern-.15em%
  \lower.25ex\hbox{\the\scriptfont0 00}}

% ¤¤ Listings til programkode ¤¤ %

\definecolor{black}{HTML}{000000}
\definecolor{red}{HTML}{780000}
\definecolor{blue}{HTML}{000099}
\definecolor{green}{HTML}{006F00}
\definecolor{gray}{HTML}{737373}
\definecolor{purple}{HTML}{99006b}

\usepackage{listings}

\renewcommand{\lstlistingname}{Code}
\lstset{%
      basicstyle=\footnotesize,
      tabsize=4,
      breaklines=true,
      tab=$\to$,
      mathescape=false, % activates / deactivates the usage of $
      float=tbph,
      extendedchars=true,
      breaklines=true,
      frame=single,
      frameround=tttf,
      framesep=6pt,
      rulecolor=\color{black},
      showtabs=false,
      showspaces=false,
      showstringspaces=false,
      identifierstyle=\ttfamily,
      captionpos=b,
      numbers=left,
      numberstyle=\tiny,
      stepnumber=5,
      columns=flexible,
      firstnumber=1,
      numbersep=16pt,
      basicstyle=\small\color{black},
              keywordstyle=\color{black}\bfseries,
      stringstyle=\color{black},
              commentstyle=\color{gray}\footnotesize,
              emphstyle=\color{black}\bfseries,
          emph={},
              emphstyle=\bfseries,
              moredelim=**[is][\color{black}]{@}{@},
              moredelim=*[s][\color{black}]{'}{'}
              moredelim=*[s][\color{black}\ttfamily]{&}{&},
              moredelim=*[s][\color{black}\ttfamily]{=}{=},
              moredelim=*[s][\color{black}\ttfamily]{[}{]},
              moredelim=*[s][\color{black}\ttfamily]{+}{+},
              moredelim=*[s][\color{black}\ttfamily]{-}{-},
              moredelim=*[s][\color{black}\ttfamily]{(}{)},
              moredelim=*[s][\color{black}\ttfamily]{\{}{\}},
}

%%%% ORDDELING %%%%

\hyphenation{hvad hvem hvor MPa kon-se-kvens-klas-se bjæl-ken byg-ning-er e-le-ment brud-li-ni-er frem-løbs-tem-pe-ra-tur-en Bjæl-ker-ne ind-blæs-nings-strøm-ning-er-ne tem-pera-tur-gra-di-en-ten fjer-nes fjer-ner var-me-pum-pe-kreds-løb gen-nem Byg-nings-reg-le-men-tet Dan-vak Sys-tem-air kanal-sys-te-mer bæ-rings-af-stand-en re-ak-tor-sy-stem poste-vand ion-styr-ke hur-tig-ere ikke for-læng-es fire relaxation mem-bran-over-flad-en mo-di-fi-ca-tion}

Er sikker på nogen af jer kan genkende jeres eget handiwork, and much obliged.
Avatar billede aliaz Nybegynder
05. april 2012 - 16:00 #1
Ja, det burde jeg jo kunne kende, da jeg har skrevet (det meste af) og distribueret preamblen :)

Du kan finde hvad du søger i 'Memoir manual' via google. På side 194 under afsnit 10.6 Caption Styling findes en vejledning i at benytte \captionstyle, hvor du kan venstrejustere med \raggedright. Der står også lidt om, at det ser mærkeligt ud og hvad man kan gøre ved det :)
Avatar billede aliaz Nybegynder
05. april 2012 - 16:02 #2
Den ønskede kommando kan du så for overskuelighedens skyld placere sammen med de øvrige, der specificerer caption, under ¤¤ Opsætning af figur- og tabeltekst ¤¤ i preamblen.
Avatar billede vunde Nybegynder
05. april 2012 - 17:59 #3
Heh.. Jeg vidste du ville svare herinde.. ;) Vibeke sagde du ikk var online, så tænkte jeg at jeg kunne finde ud af det herinde.. :) Men tak for hjælpen..
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2012 - 12:41 #4
Vil nok lige anbefale at du undlader at skrive \begin{table}[h], kun at skrive [h] er ikke nogen videre god ide.

En anden ting: Når du laver et minimalt eksempel, så lav dem så korte så muligt, så er der langt mindre for os andre at skulle tage stilling til.