Avatar billede mainecoon Nybegynder
04. april 2012 - 23:27 Der er 24 kommentarer

Hjælp.. til link som føre til et resultat

Hejsa :)
Jeg ved ikke om jeg har lagt dette spørgsmål på den rigtige side...
Men her kommer det:
Jeg er ved at lave en side, hvor man skal kunne vælge en prik ud fra en farve... der er to kolonder.. med forskellige muligheder.. her skal man vælge en i hver og så skal man kunne trykke på en knap.. eller? så man kommer til et resultat.. Ikke så næmt at forklare.
Se evt. lige siden på min hjemmeside.
www.misbcat.dk
under Genetik -> Farveberegner...
Håber der er en der kan hjælpe mig :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 00:08 #1
<ole>

Det ser ud til at være 'håndkodet' - uden brug af serversprog. Jeg vil derfor forsøge mig med en lotech løsning, selvom jeg selv havde foretrukket en database- og serversprogsdrevet løsning  =)

Først er der dine radiobuttons. Grunden til, at man bruger den type kontroller, er, at de kan sættes op i grupper, hvoraf kun én kan vælges. Det tror jeg, du har brug for ... to grupper: 'Hankatte' og 'Hunkatte'.

Man grupperer radiobuttons ved at give dem samme navn i name attributten - men forskellig værdi:

Kvinde: <input name="sex" value="female" type="radio">
Mand: <input name="sex" value="male" type="radio">

Enten kan man vælge 'Kvinde', eller også kan man vælge 'Mand'. Vælges den ene til, vælges den anden fra.

Derfor ville jeg foreslå at gruppere dine radios på denne måde:

Hankatte:
<input type="radio" name="male" value="male1">
<input type="radio" name="male" value="male2">
<input type="radio" name="male" value="male3">
<input type="radio" name="male" value="male4">

Hunkatte:
<input type="radio" name="female" value="female1">
<input type="radio" name="female" value="female2">
<input type="radio" name="female" value="female3">
<input type="radio" name="female" value="female4">

Så kunne du indsætte denne knap et eller flere steder:

<button onclick="calcColor()" type="button">Beregn</button>

- og dette script i HEAD elementet:

<script type="text/javascript">
function calcColor() {
    var aMales = document.getElementsByName("male"),
    aFemales = document.getElementsByName("female"),
    sUrl = "farver/";
    for (var i=0,j=aMales.length; i<j; i++) {
        if (aMales[i].checked) sUrl += aMales[i].value + "_";
    }
    for (var i=0,j=aFemales.length; i<j; i++) {
        if (aFemales[i].checked) sUrl += aFemales[i].value + ".htm";
    }
    location.href = sUrl;
}
</script>

Forudsætningen er så, at du har en række filer i en mappe, der hedder 'farver' med navne som male1_female1.htm, male7_female13.htm, osv.

Håber, det var noget i den retning, du eftersøgte  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 00:23 #2
- og scriptet med lidt fejlhåndtering:

<script type="text/javascript">
function calcColor() {
    var aMales = document.getElementsByName("male"),
    aFemales = document.getElementsByName("female"),
    sUrl = "farver/", bFound = false;
    for (var i=0,j=aMales.length; i<j; i++) {
        if (aMales[i].checked) {
            sUrl += aMales[i].value + "_";
            bFound = true;
            break;
        }
    if (!bFound) {
        alert("Husk at vælge en hankat.");
        return;
    }
    bFound = false;
    for (var i=0,j=aFemales.length; i<j; i++) {
        if (aFemales[i].checked) {
            sUrl += aFemales[i].value + ".htm";
            bFound = true;
            break;
        }
    if (!bFound) {
        alert("Husk også at vælge en hunkat.");
        return;
    }
    location.href = sUrl;
}
</script>
Avatar billede mainecoon Nybegynder
05. april 2012 - 16:21 #3
TAK :)
Det lyder meget teknisk... ;)
Især din første forklaring.....

Ja det er håndkodet og jeg kender ikke noget til hvordan man laver et lille program.
Men jeg vil forsøge at sætte det ind...

Du høre lige fra mig igen :)
Pia
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 16:30 #4
Du spørger bare  =)
Avatar billede mainecoon Nybegynder
05. april 2012 - 16:51 #5
Hej Igen :)
Nu virker mine radio knapper :)))) SUPER!
Så har jeg lagt det script ve hovdet som du har lavet...
Jeg har så lavet eb ny side, der hedder "male1_female1" altså sort + sort..

Men kan så ikke få siden fram...
Så noget gør jeg jo galt her.

Skal jeg lave en helt ny mappe under mit websted der hedder farve eller?

Tak for alt indtil nu :)
Pia
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 17:35 #6
Ja, jeg har valgt at lave det sådan, at du har alle farvesiderne liggende i en mappe, der hedder 'farver'. Mest for at presse dig til at skabe lidt struktur  *o)

Mappen skal bare ligge i roden af dit site - altså 'ved siden af' filen 'farveberegner.htm'.

I øvrigt synes jeg, det er synd, dine overskrifter er så tynde, at de stort set forsvinder på min skærm. Du burde nok vælge en anden skrift - eller på anden måde gøre overskrifterne tydeligere. Hvilket program bruger du til at lave billeder/overskrifter i?
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 17:38 #7
- og så bør du bruge scriptet fra indlæg #2. Så kommer der fejlmeldinger, hvis brugeren glemmer at vælge en han eller hun - eller begge dele. Det er bedre, end at der stilles om til en side, som ikke eksisterer  =)
Avatar billede mainecoon Nybegynder
05. april 2012 - 17:55 #8
Hejsa :)
Når jeg har placeret det script i hede..
Kan jeg ikke lige finde ud af hvordan jeg kommer vidrer..
jeg har lavet en mappe... til alle farverne.
jeg har kaldt mappen kat_farver..
den er placeret sammen med øvrige mapper...
Men jeg kan ikke linke vidre,.. hvis jeg ex skriver:

<script type="text/javascript">
function calcColor() {
    var aMales = document.getElementsByName("male"),
    aFemales = document.getElementsByName("female"),
    sUrl = "../kat_farver/";
    for (var i=0,j=aMales.length; i<j; i++) {
        if (aMales[i].checked) sUrl += aMales[i].value + "male1_female1";
    }
    for (var i=0,j=aFemales.length; i<j; i++) {
        if (aFemales[i].checked) sUrl += aFemales[i].value + ".htm";
    }
    location.href = sUrl;
}
</script>

Så bliver jeg ikke linket vidre... ved brug af knappen :)

____

Jeg bruger PSP... til billeder og tekst.. er det alle overskrifter der er utydlige eller kun den jeg har på siden med farveberegner? :)
Avatar billede mainecoon Nybegynder
05. april 2012 - 18:05 #9
Har sat din fejlmelling ind :) den virker jo super... det er jeg glad for, at du lige tænkte et skrit vidre :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 18:06 #10
Slet det script, du har nu og indsæt det fra indlæg #2 - men uden at rette noget i det. I mappen 'farver' skal du så have en fil for hver kombination:

male1_female1.htm
male1_female2.htm
male1_female3.htm
male1_female4.htm
... osv ...

male2_female1.htm
male2_female2.htm
male2_female3.htm
male2_female4.htm
... osv ...

male3_female1.htm
male3_female2.htm
male3_female3.htm
male3_female4.htm
... osv ...

Så skulle det hele gerne gå af sig selv  =)
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 18:08 #11
Umiddelbart ser det ud til at blive 12*20 filer (= 240 filer)
Avatar billede mainecoon Nybegynder
05. april 2012 - 18:36 #12
Jeg har skiftet den ud.. har døbt mappen farver...
Har lavet den første side "male1_female1.htm

Men er der et sted hvor det skal skrives ind i script... eller?
for det virker ikke.
Pia :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 18:50 #13
Nej, scriptet gør det, at det først opretter en variabel med mappenavnet:

sUrl = "farver/"

Dernæst bladrer det alle han-radioknapper igennem og finder den, der er 'checked' (valgt). Denne radioknaps værdi 'klistres' bag på variablen og efterfølges af '_':

sUrl += aMales[i].value + "_";

Dernæst bladrer det alle han-radioknapper igennem og finder den, der er 'checked' (valgt). Denne radioknaps værdi 'klistres' bag på variablen og efterfølges af '.htm':
sUrl += aFemales[i].value + ".htm";

Hvis brugeren har valgt den første radioknap for han og hun, ender vi altså op med en variabel med værdien 'farver/male1_female1.htm'. Havde brugeren valgt den femte i hver række, ville variablen ende med værdien 'farver/male5_female5.htm'. Havde brugeren valgt den 3. han-radio og den 12. hun-radio, ville vi ende med en variabel med indholdet 'farver/male3_female12.htm'.

Til allersidst i scriptet, sendes brugeren til den ønskede side med linjen:

location.href = sUrl;

Håber, det hjalp en anelse på forståelsen  =)
Avatar billede mainecoon Nybegynder
05. april 2012 - 18:58 #14
Hi hi... griner... jo det hjalp... så det vil sige, at det først virker når jeg er færdig med at taste min 240sider? hi hi..
Håber jeg da :)

Har jo tilvane at tjække alt... så jeg lige kan følge med i evt. fejl... hi hi

DU ER SKU HERLIG :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2012 - 19:15 #15
Jamen, selvfølgelig skal du da tjekke og forstå. Jeg misunder dig absolut ikke de 240 dokumenter, men der er ingen anden vej frem. Det vil sige, at det er der selvfølgelig, men det kræver, at webkode er det, der 'er den'. Du skal derimod bruge det til at fortælle om dine katte, og så kan man nok ikke forlange, at du skal sætte dig dybere ind i webkode  =)
Avatar billede mainecoon Nybegynder
06. april 2012 - 15:35 #16
Så er jeg nået godt halvejs... :)
Kan du ikke lige kikke på de radio knapper igen.. jeg kan vælge en under hankatte, men under hunkatte kan jeg vælge to?

Pia :)
Avatar billede olebole Juniormester
06. april 2012 - 15:45 #17
Du har ikke fået skiftet name attributten ved 'Creme Tabby'  ;o)

<input type="radio" name="sex25" value="female12"/>
Avatar billede olebole Juniormester
06. april 2012 - 15:46 #18
- og det var så 'Creme Sølv Tabby'  =)
Avatar billede mainecoon Nybegynder
07. april 2012 - 11:23 #19
ok.. det vil jeg lige få rettet... er igang med de sidste 20 sider.. dejligt..

Tror du man kan lave en knap, man kan aktiver hvid en forældre er med hvidt?
og at der så kommer en tekst fremp på resultat siden, " Bemærk killinger kan være med og uden hvidt"

:))))
Avatar billede mainecoon Nybegynder
07. april 2012 - 12:28 #20
Hejsa
Så er alle sider i luften og det virker :) Fantastisk!

Så mangler der kun den knap til hvidt... hvis man altså kan gøre det :)
Pia
Avatar billede mainecoon Nybegynder
15. april 2012 - 21:32 #21
Tak for din store hjælp :)

Vh Pia
Avatar billede olebole Juniormester
15. april 2012 - 22:53 #22
Sorry, Pia - jeg har ikke set dine sidste kommentarer. Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med knappen med hvidt. Hvis du ikke har fået det løst, så forklar det lige lidt tydeligere.

Og selvtak, i øvrigt  =)
Avatar billede mainecoon Nybegynder
16. april 2012 - 14:04 #23
Hejsa :)
Det er fordi katte jo også kan være med hvidt.
Så det optimale ville jo være, hvis der var et felt man kunne afmærke med ex. flyeben. På den side hvor man starter med at vælge farverne på hankat og hunkat. hvis så en af forældrene er med hvidt, afmærker man så i feltet.
På alle resultat sider (240) vil der så komme en tekst der stod, at killingerne kan være med og uden hvidt..

For killingerne kan jo fødes med og uden hvidt :)
hvis en af forældrene har hvidt på sig.

Pia :)
Avatar billede olebole Juniormester
17. april 2012 - 22:58 #24
I forvejen er vi ude i en løsning, der i udgangspunktet ikke egner sig til HTML/JavaScript alene. Det vil næppe være hensigtsmæssigt at komplicere løsningen yderligere  =)

Hvis jeg var dig, ville jeg skrive mig ud af det i ren tekst. Nu ved jeg ikke, hvilken editor du bruger, men mange editorer kan lave Søg/Erstat på alle filer i en mappe. Hvis det er tilfældet med din editor, kunne du skrive en tekst på et passende sted i alle dokumenter ... noget à la:

NB: Hvis én af forældrene har hvide tegninger, kan det slå igennem hos killingerne.

- eller hvad der nu skal stå  =)