Avatar billede varmeskud Praktikant
03. april 2012 - 19:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Køb af touch skærm samt spørgsmål

Hej

Jeg har prøvet at søge, men syntes ikke jeg blev kloger.

Jeg kunne godt tænke mig at købe 1 eller 2 touch skærm til at sætte til min windows XP stationær pc.
Men kan ikke helt finde ud af, der der nogen steder står det kun virker til win7?

Kravet til touch skærm er mellem 17-19"
Skal kunne køre på winXP
Skal kun køre simpel grafik som f.eks. internet/mail
Har kun 1*VGA udgang på computeren
Så billig som muligt

Så er disse fine nok?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4270891
http://www.edbpriser.dk/skaerm/aoc-n950sw-sort-id-6297118.aspx
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=715731
Hvordan ser man i spesifikationerne om det er en touch skærm?
For overnævnte kom blot frem ved at søge på "touch skærm"

Så vil jeg høre om det er muligt at sætte 2 touch skærm til samme computer?
De skal blot vise det samme, og på samme tid. Men skal stå 10m fra hinanden, hvis det er muligt.

Og til sidst, bruges der blot alm. VGA kabel og mus-kabel til at forbinde skærmen/skærmene til computeren?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2012 - 19:56 #1
#1 Kompatibel med Windows 7
#2 OS nødvendig    Microsoft Windows 7
#3 jeg kan ikke se, at touch er nævnt overhovedet.
INTET VIRKER MED XP - glem det.
Avatar billede varmeskud Praktikant
03. april 2012 - 20:12 #2
Okay
Det er fordi at jeg har en boks til at stre mine modeltog.
Den boks skal sættes til via comport kabel til computeren.
Har prøvet med USB konverterings kabel. Men det kunne jeg ikke få til at virke.
Og den stationær pc er kun en 5-800mhz computer, så den kan ikke trække win7
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2012 - 20:37 #3
opgradér
http://www.proshop.dk/Bundkort/ASUS-F1A55-M-LX-2322057.html
dertil den rigtig cpu og ram - og en lille harddisk, og det er det (altså + en win7 licens)
Avatar billede varmeskud Praktikant
03. april 2012 - 20:41 #4
Dvs. næsten bygge en ny pc?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2012 - 20:46 #5
cpu http://www.proshop.dk/CPU/AMD-Fusion-A4-3300M-2291317.html
ram http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-4GB-DDR3-1866MHz-HyperX-Genes-2281795.html
i alt (inkl mobo) lige over 1000kr + win7-licens og der er seriel port i bundkort.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2012 - 20:47 #6
(du kan genbruge kabinet, strømforsyning, harddisk, cd/dvd, tastatur, mus)
Avatar billede varmeskud Praktikant
03. april 2012 - 23:57 #7
Hmm...
Det var ikke lige det jeg havde regnet med.
I det tilfælde, kan jeg jo lige så godt købe ny strømforsyning, harddisk og kabinet.

Hvad gjorde man før i tiden, inden win7 kom til?
Der var det ikke muligt at bruge touch skærm ?
Avatar billede m_soender Nybegynder
04. april 2012 - 10:08 #8
Arhh du kan nu godt bruge XP og en touch skærm sammen, ellers har jeg lige gjort det umulige med at levere 27 XP maskiner med touch skærm.

Du kan få lidt inspiration her http://www.edbpriser.dk/hardware/skaerm.aspx?q=touch og her http://www.elotouch.com/ Hvis du bare skal have nogle tryk knapper på skærmen kan du godt vælge en skærm med resitiv touch teknologi, hvis det skal være lidt mere præcis bør du kigge efter surface wave eller capasitiv skærm teknologi.
Avatar billede Skumlos Nybegynder
04. april 2012 - 16:30 #9
Capacitiv touch er ikke pr. definition mere nøjagtig end resistiv, tværtimod. Der er som udgangspunkt ret mange negativer ved capacitiv touch, men deres følsomhed er til gengæld overlegen. Nyere capacitiv touch skærme har dog en nøjagtighed der matcher resistiv, især ved projected capacitive touch. Surface Acoustic er normal endnu værre i nøjagtighed men har så til gengæld nogle andre egenskaber, som f.eks. ikke at være så afhængig af temperatur, samt der ikke behøver at være noget hen over skærmen, hvorved man får bedre gennemsigtighed.

On topic:
Du kan sagtens bruge touch i XP, dog kræves der en driver til touchcontrolleren, men de fleste touch producenter (hvis ikke alle) leverer en XP driver. Touch oplevelsen er dog ikke specielt god i XP, onscreen keyboard o.lign. er lidt fesent, men kan sagtens bruges. Hvis programmet er skrevet til det er det dog en anden sag. Jeg har f.eks. lavet et par små jukeboxe med XP, hvor Albumplayer blev brugt som afspiller, og det er rimeligt touch venligt.

Der findes mange touch producenter, og dermed også mange skærme, men der er nogle enkelte rigtigt store, som Elo, eGalax og Pentouch, som også har nogle ordentlige drivere. De producerer dog (for det meste) kun selve touchen og controlleren.
Der er til gengæld stor forskel i kvaliteten af skærmene, hvilket igen er afledt af prisen. Du kan sagtens få touchskærme i 17-19" klassen til under 2000kr, men så føles de også ofte som noget kinagøgl og leverer buggy drivere. Gå efter kendte producenter, så går man sjældent galt i byen, til gengæld bliver prisen også derefter.
Avatar billede Skumlos Nybegynder
04. april 2012 - 16:39 #10
Og lige for at svare på resten af dine spørgsmål:

To touchskærme burde kunne lade sig gøre, det vil fungere som to mus. Du kan dog ikke være sikker på driveren fatter det og håndterer det ordentligt. Jeg ved eGalax' touch kan dette, så man må tro de fleste andre kan også.

Du kan normalt se i specifikationerne at der står skærmen har en touch overflade (og om den evt. er multitouch).

Selve touch funktionaliteten er normalt USB, RS232 eller PS/2, men på næsten alle nyere skærme vil det være USB, hvis man ikke specifikt går efter det. Skærmsignalet kan været alt fra VGA til HDMI og DisplayPort, det kommer helt an på hvad du vælger, men som udgangspunkt har det meste jo en VGA indgang.
Avatar billede varmeskud Praktikant
04. maj 2012 - 11:58 #11
Hej

Da jeg lige pt. står stille med mit projekt, glemte jeg desværre også mit emne her inde.

Det program som skal vises på skærmen. Det er et ganske simpelt program uden den store grafik.
http://www.modeltog.dk/catalog/images/windigipet_2.gif

Jeg forstår ikke så meget af de tekniske data på skærmene.
Så er der en der kan linke til den billigste skærm der burde virke?

Til sidst vil jeg gerne bede dem der vil have point om at ligge et svar, så jeg kan få lukket spørgsmålet.
Takker for jeres tid og hjælp.
Avatar billede Skumlos Nybegynder
07. maj 2012 - 10:51 #12
Jeg har lige købt en Acer T231H for lidt under 2k. Den fås flere steder, jeg købte den hos computersalg.dk. Det er en 23" FullHD touchscreen med VGA, DVI og HDMI indgang (og multitouch). Acer har en driver til XP, der virker multitouch nok ikke, men det er vel heller ikke et krav. Jeg har kun brugt den i Ubuntu og lidt Win7 hvor den virker upåklageligt.
Avatar billede varmeskud Praktikant
22. juli 2012 - 17:16 #13
Lukker