Avatar billede ingenting Nybegynder
07. august 2001 - 14:31 Der er 16 kommentarer og
6 løsninger

Start på php

Jeg har tænkt mig at starte på at lære php. Jeg har ingen erfaring med php, andet at jeg har sat et par enkelte scripts op på nogle sider...

Jeg har anskaffet mig følgende bøger:

Start på PHP
Beginning PHP4
PHPH fast & easy web development

Hvordan vil i råde mig til at lære php sproget? Ved at læse bøgerne fra en ende til anden, eller downloade nogle scripts og kigge på dem (hvis ja, hvilke scripts)?

Skal jeg evt. anskaffe mig en php editor eller hvad mener i at jeg skal bruge (notepad)?
Avatar billede zytech Nybegynder
07. august 2001 - 14:35 #1
Prøv først at læse nogle bøger...Ex. Start på PHP,
så kan du derefter prøve at downloade nogle brgynder scrips som fx. nogle der viser tiden,dato eller måske et login script som bruger mysql database. og med hensyn til editor kan du udmærket bruge notepad som start med jeg vil råde til at bruge stones webwriter 3 som er en udmærket editor. www.stoneware.com !
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. august 2001 - 14:37 #2
jeg vil råde dig til at få din egen server installeret på din PC, samt PHP også, alt står beskrevet i Start på PHP, der er en udmærket guide til at lære PHP.
Og som du selv foreslår, så er det måden at lære det på, at kigge på andre scripts udover selv at fifle med dem.
Du kan sagtens lave dine scripts i Notepad, men du kan finde en god editor gratis på www.stoneware.dk den hedder Stones Webwriter, den kan du også få \"manual\" til hos IDG Forlag ( dem der har udgivet Start på PHP )
God fornøjelse
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. august 2001 - 14:38 #3
zytech> det er www.stoneware.dk ;-)
Avatar billede ingenting Nybegynder
07. august 2001 - 14:39 #4
Jeg har allerede installeret local server på min pc med php og mySQL, som kører helt fint!! Jeg kunne bare godt tænke mig at få nogle gode fif fra jer, som er stiv til php, om hvordan i startede og hvad i mener som er nemmest?
Avatar billede zytech Nybegynder
07. august 2001 - 14:40 #5
ups ! ja det er rigtigt med www.stoneware.dk ! :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. august 2001 - 14:41 #6
startede med Start på PHP og prøvede en masse forskellige scripts som jeg fandt på nettet
Avatar billede zytech Nybegynder
07. august 2001 - 14:41 #7
Jeg startede bare med at læse bøger og finde nogle små script som jeg kunne forstå !
Avatar billede zytech Nybegynder
07. august 2001 - 14:41 #8
Du kan bare fx. se på kildekoderne fra scripts du downloader ! det lærer du også meget af.. :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. august 2001 - 14:42 #9
er nu ikke så stiv endda, stadig på begynderstadiet *GG* men det går da alligevel
Avatar billede zytech Nybegynder
07. august 2001 - 14:42 #10
Du kan da prøve at udfordre dig selv ved at prøve noget du ikke kan finde ud af.
Prøv at lære noget om MySQL og brug af phpmyadmin.
Avatar billede zytech Nybegynder
07. august 2001 - 14:44 #11
Prøv at gå ind på www.phpuniverset.dk
der kan du finde nogle php scripts du kan prøve at se igennem..eller bruge !
Avatar billede binderup Nybegynder
07. august 2001 - 14:47 #12
Nok noget af det vigtigste er at du finder nogle små ting som du mangler på din hjemmeside.

Jeg vil ikke anbefale dig at du med det samme begynder at kaste dig over et stort portalsystem som kan alt.

Tag nogle af de scripts der er i de bøger du har anskaffet dig, tast dem ind og prøv derefter at lave om på dem - på den måde får du et overblik over hvorfor nogle ting skal stå i en bestemt rækkefølge..

Når du så er ved at føle dig hjemme, så vil jeg klart anbefale dig at du anskaffer dig \"PHP and MySQL webdevelopment\" af Welling og Thomson, som giver dig en lettere teoretisk vinkel på hvordan du skal tilrettelægge større webapplikations projekter.

MHT til editor - så er det ikke så vigtigt, men det kan anbefales at du finder et gratis program som understøtter highlighting af PHP kode. Jeg bruger selv Homesite 4.5 (dette program er dog ikke gratis) da man har mulighed for at kollapse dele af store scripts så man ikke behøver at scrolle så meget (jeg har ikke fundet andre programmer der har denne funktion)
Avatar billede pgm Nybegynder
07. august 2001 - 15:23 #13
Alt dette med at bruge de forskellige editor der vil jeg bare råde at bruge Edit.com som ligger i windows/dos. Der har du også linie numre, som er meget vigtige hvis du lettest muligt skal fejl finde dit script. Programmer som webwriter og homesite som giver php koden farve syntes jeg bare er til forvirring...
Avatar billede ingenting Nybegynder
07. august 2001 - 15:35 #14
Jeg sidder lige og prøver at løse nogle af de små opgaver som findes i bogen \"start på php\", men den vil ikke rigtig virke, hvad er der galt?

/*
  Lav en funktion der skriver tre variabler ud på skærmen.
  Variablerne skal sendes til funktionen inden i parantesen
*/
<HTML>
<BODY>
<?
//Sender variablerne til funktionen inde i parantesen
function ovelse4($tal1, $tal2, $tal3){

//Returnerer de 3 variabler
return ($tal1, $tal2, $tal3);
}
//Udskriver de 3 variabler på skærmen ved at kalde den selvde-
//klarede metode ovelse4, med værdier til de 3 variabler
echo ovelse4(50, 15, 12);
?>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede binderup Nybegynder
07. august 2001 - 15:37 #15
Nu hedder filen vel et eller andet det af serveren bliver fortolket som værende en php fil?
Avatar billede ingenting Nybegynder
07. august 2001 - 15:40 #16
Ja, den hedder Ovelse4.php!!
Avatar billede ingenting Nybegynder
07. august 2001 - 15:42 #17
Kan jeg ikke returnerer flere variabler af gangen, eller skal man virkelig bruge et array?
Avatar billede lasseriis Nybegynder
07. august 2001 - 15:46 #18
Jeg startede med nogle få tutorials fra nettet, men der var der ikke nogle forklaringer på en masse begreber angående programmering, så jeg fattede ikke ret meget
Dernæst købte jeg PHP4 bible, på denne måde fik jeg lidt mere indsigt i de helt basale ting som variabler, arrays og løkker, hvis man ikke har programmeret før tror jeg det er nødvendigt at læse en bog...jeg tror \"start på php\" er udemærket, den har jeg dog først fået senere, i signeret udgave endda!(det er en fra min efterskole som skrev den!).

Angående scripts syntes jeg der er mest mening i at starte med simple ting som man kan bruge på sin side, billedsystemer, formmail, afstemning eller tagwalls...så kan man senere gøre dem avancerede. Jeg tror man går død hvis man ikke laver scripts som man føler man skal bruge.....

hvis du bruger win, hvil jeg anbefale editplus som editor (www.editplus.com)
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
07. august 2001 - 21:06 #19
Jeg startede med bogen \"Start på PHP\" og bogen \"Start på SQL\" *som jeg nok lærte mest af* også prøvede jeg at lave en simpel telefonbog hvor jeg først startede med at kunne sætte et navn og fonnr. ind i en database... også blev den bare videreudviklet
*og nu er den temmelig avanceret*

Og jeg vil også anbefale www.webcafe.dk som jeg syns har nogen gode (og humoristiske) artikler med en masse PHP + mysql!

Jeg vil anbefale HomeSite4 (www.allaire.com) *mener jeg*
Avatar billede avminarm Juniormester
08. august 2001 - 08:38 #20
editor: prøv webcoder 2 fra TSW.dk - den er gratis og ret nem og gå til.

ellers er jeg ret enig med de andre og jeg er selv temmelig ny i PHP
Avatar billede ingenting Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:30 #21
Tak for alle Jeres svar...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:50 #22
takker for point, håber du kan bruge alle disse svar til at komme godt i gang
held og lykke
ztyxx