Avatar billede tobrukDk Novice
02. april 2012 - 16:42 Der er 1 kommentar og
1 løsning

unik navn til billedet

Hej

Jeg opret et spørgsmål igen da jeg komme til at lukke http://www.eksperten.dk/spm/960514#reply_7928398

alt for hurtigt. :)

<?php
            if(!empty($_POST))
            {
                $tekst = mysql_real_escape_string($_POST["tekst"]);
                $bruger_id = $_SESSION['user_id'];

                $billedefilnavn = null;

                    include("include/class.upload.php");
                        $handle = new Upload($_FILES['file']);

                        if($handle->uploaded){
                                //lidt mere store billeder
                                $handle->image_resize = true;
                                $handle->image_ratio_y = true;
                                $handle->image_x = 220;
                                $handle->Process("gallery/big_img");
                                    //til profil billede lign..
                                    $handle->image_resize = true;
                                    $handle->image_ratio_crop = true;
                                    $handle->image_y = 75;
                                    $handle->image_x = 75;
                                    $handle->Process("gallery");
                            $billedefilnavn = $handle->file_dst_name;

                            $_FILES["name"] = $billedefilnavn;

                            $ext = array_pop(explode(".",$_FILES['file']['name']));

                            $uniktNavn = md5(microtime());

                            $filnavn = $uniktNavn."_djinfo.".$ext;

                                echo '<p>Billedet: '.$filnavn.'<br></p>';
                                echo "<p>Dit billede blev upload<br></p>";

                        }
                    if(empty($errors))
                    {
                        $insert = mysql_query("INSERT INTO gallery (tekst,billedefilnavn,bruger_id)
                        VALUES ('$tekst','$filnavn','$bruger_id')");

                        if(!$insert)
                        {
                            echo "Fejl".mysql_error()."her";
                        }
                        else
                        {
                            echo "Godkendt";
                        }
            ?>
                <form action="" method="post" enctype="multipart/form-data">
                    <input type="text" name="tekst" placeholder="Tekst" style="margin:5px; width:370px;">
                    <input type="file" name="file"><br>
                    <input type="submit" value="Upload">
                </form>

og det er sådan at den bare ligge ind i mappen med sit normal navn og hvis der er 2 så hedder den herher_2.jpg f.eks. :)

men den gider heller ikke ligge sig op i databasen og mappen altså når den bliver lavet om til det unik navn.

Kommer frem med en fejl her;

Strict Standards: Only variables should be passed by reference in C:\xampp\htdocs\ny\bruger_gallery_upload.php on line 58

$ext = array_pop(explode(".",$_FILES['file']['name']));

det er her fejl er på koden :)

Det kan godt være at jeg lige kommer på mere men kan ikke lige husk det lige nu :) Håber det er okay :D
Avatar billede tobrukDk Novice
02. april 2012 - 18:12 #1
har drop det og valgt at gør sådan her ;

<?php
            if(!empty($_POST))
            {
                $tekst = mysql_real_escape_string($_POST["tekst"]);
                $bruger_id = $_SESSION['user_id'];

                $billedefilnavn = null;

                        if($handle->uploaded){
                                //lidt mere store billeder
                                $handle->image_resize = true;
                                $handle->image_ratio_y = true;
                                $handle->image_x = 220;
                                $handle->Process("gallery/big_img");
                                    //til profil billede lign..
                                    $handle->image_resize = true;
                                    $handle->image_ratio_crop = true;
                                    $handle->image_y = 75;
                                    $handle->image_x = 75;
                                    $handle->Process("gallery");
                            $billedefilnavn = $handle->file_dst_name;
                            //unik billede navn/tal her!!
                                echo '<p>Billedet: '.$filnavn.'<br></p>';
                                echo "<p>Dit billede blev upload<br></p>";
                        }
                    if(empty($errors))
                    {
                        $insert = mysql_query("INSERT INTO gallery (tekst,billedefilnavn,bruger_id)
                        VALUES ('$tekst','$filnavn','$bruger_id')");

                        if(!$insert)
                        {
                            echo "Fejl".mysql_error()."her";
                        }
                        else
                        {
                            echo "Godkendt";
                        }
            ?>
Avatar billede micma18_ Nybegynder
03. april 2012 - 09:07 #2
Det er vel ikke så svært at lave et unik navn...?

eks. $filnavn = '$bruger_id'.time();

Du kan ikke have to ens userids, inden for det samme sekund. Og hvad er risikoen for at den samme bruger uploader 2 billeder, indenfor 1 sekund. Eventuelt supplerer med en "if file_exists"