Avatar billede NielsErikP Mester
01. april 2012 - 15:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Et Script, der tæller antal pixels et link fylder i dokumentet??

Hej...

Var lidt i tvivl om katagorien...PHP eller JavaScript.

Vil høre om det er muligt at brygge et script sammen, der tæller antal pixels/em/pt link (<a href="#">Home</a>) fylder i et Html dokument. altså det der er selve linket?? Her "Home"!

På forhånd tak!
Avatar billede olebole Juniormester
01. april 2012 - 15:22 #1
<ole>

Du kan i princippet bruge GDLib, men det giver et mere nøjagtigt resultat at bruge et alm. HTML-element af samme type, teksten skal bruges i - og måle på det med JS. Det kunne gøres noget à la:

<script type="text/javascript">
function getTextWidth(sText, elmPar) {
    if (!getTextWidth.elm) {
        getTextWidth.elm = document.createElement("a");
        getTextWidth.elm.style.cssText = "position:absolute;left:100000px;visibility:hidden";
        getTextWidth.elm.appendChild(document.createTextNode("\u00a0"));
    }
    getTextWidth.elm.firstChild.nodeValue = sText;
    elmPar.appendChild(getTextWidth.elm);
    var nWidth = getTextWidth.elm.offsetWidth;
    elmPar.removeChild(getTextWidth.elm);
    return nWidth;
}

var nWidth = getTextWidth("En eller anden tekst", document.body);
alert(nWidth)
</script>

Læg mærke til, at jeg indsætter testelementet på det sted, det skal bruges (document.body). Det gør jeg for at sikre mig, at elementet arver CSS som forventet.

/mvh
</bole>
Avatar billede NielsErikP Mester
01. april 2012 - 15:54 #2
Hej..

Lidt derhen af..... kan se at når jeg kører dit script "alerter" den "38´" ! Det må så være <a href="#">En eller anden tekst </a> der er 38 pixels.
Ole er det muligt at alerte teksten (linket <a href="#">En eller anden tekst </a> er XXXX antal pixel, evt også em og pt. lang.

Sig til, hvis jeg er for krævende "Smiler"
Avatar billede olebole Juniormester
01. april 2012 - 15:59 #3
pt (et typografisk punkt) har man ikke noget at bruge til på en monitor. Det er et gammelt levn fra printindustrien. Du kan ikke få returneret værdien i em ... kun i px
Avatar billede olebole Juniormester
01. april 2012 - 16:02 #4
em er jo heller ikke en absolut måleenhed. En stump tekst, der er formateret som 2em kan have vidt forskellig størrelse - alt efter omgivelserne. Er den derimod formateret som 12px, så er den 12px  =)
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2012 - 16:29 #5
Hvis det er et eksisterende link (med et id) stylet af sine "naturlige" omgivelser:
document.getElementById(id).offsetWidth (altid i px)

Læg mærke til at det er den "virtuelle boks" som omgiver hele linket der måles, ikke tekstindholdet
- eksempel:
<!DOCTYPE html><html><head>
<style>
body    {font:15px arial}
a            {font-size:20px}
#link3  {font-size:10px}
</style><script>
function getLang(id)
    {
    var w = document.getElementById(id).offsetWidth
    var h = document.getElementById(id).offsetHeight
    return w+"px * "+h+"px"
    }
function visLang()
    {
    alert("link1: "+getLang("link1") + "\nlink2: "+getLang("link2") + "\nlink3: "+getLang("link3"))
    }
</script></head><body onload="visLang()">
    <table width="200" border="1">
    <tr><td>bla bla <a id="link1" href="jaja">Link1 er kortest</a></td></tr>
    <tr><td>bla bla <a id="link2" href="jaja">Link2 er<br>brudt<br>med vilje</a> bla bla</td></tr>
    <tr><td>xxxxxxxx <a id="link3" href="jaja">Link3 er brudt af omgivelserne</a> blabla</td></tr>
    </table>
</body>
Avatar billede olebole Juniormester
01. april 2012 - 17:52 #6
#5: Ja, det fungerer præcist efter hensigten. Scriptet fortæller, hvad teksten fylder i den virkelige verden. Hvis du ønsker et script, der kan noget andet, åbner du bare et spørgsmål om det  *o)
Avatar billede NielsErikP Mester
01. april 2012 - 23:04 #7
Hej...

@olebole: Tak for påmindelsen om at em og pt er fortidslevn. Holder mig til pixels :-)

@T4nk32:
" Læg mærke til at det er den "virtuelle boks" som omgiver hele linket der måles, ikke tekstindholdet
"
... Nej nu ved jeg ik, hvor stor sprog spasser jeg er?? , men det var netop "tekstindholdet" jeg søgte noget der kunne måle.
Avatar billede olebole Juniormester
01. april 2012 - 23:42 #8
Så brug koden i #1 og indsæt i body'en hver gang
Avatar billede NielsErikP Mester
02. april 2012 - 00:00 #9
Hej...

Tja... forstår ik helt, hvad du mener med :
    " Læg mærke til, at jeg indsætter testelementet på det sted, det skal bruges (document.body). Det gør jeg for at sikre mig, at elementet arver CSS som forventet."

Men tak smid et svar olebole!
Avatar billede olebole Juniormester
02. april 2012 - 00:10 #10
Hvis du ønsker at finde ud af, hvormeget teksten fylder i et bestemt element, indsætter du det dér. Hvis du bare vil vide, hvad det fylder i total længde, sætter du det ind i body'en - og sætter evt. font styles på testelementet
Avatar billede olebole Juniormester
02. april 2012 - 00:10 #11
Og jeg samler som bekendt ikke point  =)
Avatar billede NielsErikP Mester
02. april 2012 - 00:29 #12
Hej...

Det lyder som en aftale, at du ik samler point, men tak skal du have.