Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 13:39 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Heroku. Hvorfor git?

Jeg er ved at udvikle en facebookapp og jeg bruger Heroku som Facebook anbefaler, men hvorfor skal det være så fuldstændig u-brugervenligt? Det er da den største omgang bøvl at sidde inde i cmd og bruge alle mulige latterlige git kommandoer! Hvorfor bruger de ikke bare ftp som alle andre webhosts?

I øvrigt hvad er det der git for noget? Jeg kan kun finde ud af at bruge det. Ikke hvad det er ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2012 - 17:40 #1
git er et versions styrings system

http://en.wikipedia.org/wiki/Git_%28software%29
Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 17:56 #2
fatter bare ikke hvorfor man vælger at bruge det fremfor f.eks. ftp.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2012 - 18:27 #3
Det er nemmere!!

Hvis man nu bruger versions styring til sin software udvikling (og det gør de fleste i den lidt mere seriøse ende af software udvikling), så vælger man bare at bruge git. Man editerer i sin IDE og committer via IDE til sit git repo. Og saa baserer man sin Heroku baserede app paa sit git repo.

Bruger man ikke IDE og git er det sikkert noget besvaerligt. Men hvis man ikke bruger IDE Og source control, saa boer man gaa igang med det. Og bruger man et andet source control end git, saa skal man nok vaelge en anden PaaS loesning end Heroku.
Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 18:34 #4
Du bruger så mange forkortelser :D

IDE?
PaaS?
Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 18:36 #5
Vil nu stadig holde på det er nemmere at uploade med NppFTP plugin'et i Notepad++
Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 18:48 #6
Du må gerne sende et svar med når du svarer på ovenstående og nedenstående:

Når jeg committer så skriver jeg: git commit -am "changed greeting"
jf. Heroku dokumentation. Det jeg bare undrer mig over er hvad det der changed greeting gør? Det virker ligeså fint hvis jeg bar skriver git commit am "h".
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2012 - 19:21 #8
notepad++ har muligvis ogsaa et git plugin
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2012 - 19:24 #9
git commit -am "changed greeting"

kan splittes op som:

git = git command line program

commit = checke ind

a =  all

m "changed greeting" = message som checkes in for revision (naar du kigger paa revision history kan du se disse messages)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2012 - 19:24 #10
og et svar
Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 19:28 #11
Så m "changed greeting" kan udelades hvis man er ligeglad med om der står noget i loghistory??
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2012 - 19:40 #12
Muligvis. Maaske insisterer den paa at der skal staa noget.

Det er faktisk en ret nyttig feature at kunne se, hvorfor koden er aendret hvornaar.
Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 19:45 #13
har lige prøvet.. Cmd crasher hvis man undlader det.
Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 19:47 #14
lige et spørgsmål til professoren:

Jeg har fil 1. På den includer jeg fil 2. Den css som skal skrives til fil 2, skal den skrives i fil 1?
Avatar billede pstidsen Novice
31. marts 2012 - 20:09 #15
#14: Ja.
Avatar billede pstidsen Novice
02. april 2012 - 01:01 #16
arne: Findes der ligesom git add . en kommando der hedder git remove? Hvis ja hvordan bruger man den så og hvordan gør man ved specifikke filer? Hvis nej, hvordan fjerner man så filer der ikke skal comittes med mere?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2012 - 02:08 #17
Jeg er saa doven at jeg altid bruger GUI eller IDE til den slags.

Men http://help.github.com/git-cheat-sheets/ antyder at der er n git rm kommando !
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2012 - 02:09 #18
Avatar billede pstidsen Novice
02. april 2012 - 10:17 #19
Mærkeligt. Da jeg testede i går syntes jeg ikke at hvis jeg slettede en fil i min mappe og derefter commitede og pushede så blev den ikke fjernet fra Heroku serveren, men det gør den altså i dag..