Avatar billede tattoofreak Nybegynder
28. marts 2012 - 19:13 Der er 4 kommentarer

Pc Vil Ikke Starte

Jeg har for nyligt anskaffet mig ny strømforsyning og grafikkort.
PSU'en er en ACE A-750BR og grafikkortet er et XFX Radeon HD 6950 1Gb GDDR5

Det ville jeg så sætte over i min Acer Aspire M3203 som er ca 2 år gammel
SPEC:
Windows 7 Home Premium 64-bit
AMD Phenom™ II X4 quad-core processor (95W)
AMD 780G Chipset
8 GB DDR2 667/800 MHz SDRAM
ATI Radeon™ HD 4650 Graphics
PCI Express® 2.0 x16 slot
PCI Express® 2.0 x1 slot
Two PCI v2.3 (5 V) slots
300 W / 250 W power supply

Det store problem er det - aller første gang jeg startede computeren op med tingene i, virkede den helt fint - jeg kunne spille spil uden problemer, men efter en times tid, begynder billedet at hakke, som om at computeren er ultra varm, selvom at det ikke er tilfældet. Efter den har hakket i halvandet minut ca, fryser billedet i 10 sekunder, og computeren viser bare en blå skærm med en masse lodrette streger (ikke blue screen of death) og der er ikke andet end at trække stikket.
Efter computeren har stået slukket i en times tid, forsøger jeg med at starte computeren op, denne gang kan jeg så bare ikke engang få lov til at se en almindelig video på youtube før den begynder på det.
Tredje gang jeg starter computeren op, vises der overhovedet ikke noget billed, men skærmen reagere hvis jeg hiver dvi-kablet ud af computeren imens den er tændt, så et eller andet sted får den et signal, bare ikke nok.
Jeg smed så mit originale Radeon HD 4650 i igen, og fik opdateret ALLE driver til den nyeste version, og smed så det nye kort i igen - og der kunne jeg så sidde og spille i en hel aften uden at den sagde andet end skærmdriverne stoppede med at svare og genoprettede - når det sker, blinker skærmen 2 gange, også er den klar til at køre videre.
Da aftenen er omme og jeg lukker computeren ned, har der ikke været andet end overstående problem - men da jeg vil starte computeren op her igår d. 27 marts, får jeg overhovedet ikke noget billed på skærmen igen, og computeren kommer heller ikke med den sædvanlige biip lyd, så jeg smider det gamle kort igen, i håbet om at det løser sig, men neeej ..... Nu står jeg så her med min pc som slet ikke kan startes op ...

Så nu sidder jeg og tænker om det er muligt at et grafikkort kan fucke et bundkort så meget op, så man skal tro at det er stået af? Alle blæsere kører ved opstart, men computeren kommer hverken med billed på skærmen, biip lyd, og mus samt tastatur reagere overhovedet ikke .. Er der nogen der har en ide om hvad dette kan skyldes, og hvordan der eventuelt kan rettes op på det?

Links Til Video'r
http://hifigalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=2082
http://hifigalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=2083
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
28. marts 2012 - 21:01 #1
Der er sikkert sket noget kritisk med din BIOS. Du nulstiller din bios ved at afbryde strømmen helt (træk stikket ud a strømforsyningen)

der er 2 måder at nulstille på

A: find det flade batteri på bundkortet og tag det ud i 5-10 min og sæt det i igen og prøv at tænde pcen.

B: hvis du har en manual til bundkortet skal du lede efter "CLEAR CMOS" ellers skal du have nogle gode øjne og nærlæse bundkortet efter et sted der står CMOS, med 3 pins hvor de 2 af dem har en "jumper"

en jumper er en plastik fidus der dækker over 2 pins. Den sidder sikkert i pin 1-2 og du skal flytte den til pin 2-3 et
øjeblik "tænd IKKE for strømmen"
derefter flyt den tilbage på 1-2 og prøv at tænde din pc med det gamle grafikkort i.

hvis uret går forkert er din BIOS nulstillet til fabriksindstilling. Det er muligt at du skal ind i BIOS for at få windows til at køre ved at vælge de rigtige harddisk controller eller ligende.....

Hvis du får liv i PCen vil jeg råde dig til at lede efter BIOS og Bundkort/chipset opdateringer da det godt kunne ske at der er lavet patches der afhjælper problemer dit nye grafikkort.

Det lyder ikke sandsyneligt at grafikkortet allerede er stået af pga. varme da mere eller mindre alt hardware idag har en fail safe der lukker ned når det bliver for varmt....med mindre der er fejl i følerne selvfølgelig.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
28. marts 2012 - 21:38 #2
Jeg har søgt efter Radeon HD 6950 crash og fundet at kortet måske går ned når det er standby fordi det får for lidt volt. Det skulle så vidt jeg kan se køre med 1.1v standard.

Du kan kontrollere det i bios
Du kan også downloade et simpelt program til windows der hedder GPUz
http://www.techpowerup.com/downloads/2120/TechPowerUp_GPU-Z_v0.6.0.html

andre folk har også problemer med 2d grafik (video etc.) prøv 3d grafik og belast kortet og se om det fryser..... Det kan også være fordi at bundkortet har en "grøn" funktion der får grafikkortet til at fryse ved sparestrøm modes.
Avatar billede tattoofreak Nybegynder
30. marts 2012 - 01:28 #3
Det med batteriet på bundkortet har jeg prøvet, og det virkede desværre ikke ... Men jeg vil forsøge mig med CLEAR CMOS
Avatar billede tattoofreak Nybegynder
01. april 2012 - 18:54 #4
Nu har jeg også forsøgt mig med clear cmos, men det var der heller ikke held med - stadig ingen respons - blæser starter med at køre, men hverken biip lyd, skærm eller mus og tastatur reagere ... :-(